fbpx

האם ניסאן מפסיקה את הפיתוח של מנועי בעירה פנימית?

ניסאן הודיעה כי תפסיק את רוב הפיתוח של מנועי בעירה פנימית, בכך היא הופכת לחברה הראשונה ביפן שמזיזה את מוקד העניין שלה מהמסורת המזהמת לעתיד נקי יותר. בארה״ב, לעומת זאת, היא עוד לא מוכנה להשתנות.

חברת הרכב היפנית ניסאן הודיעה כי תפסיק את ״רוב הפיתוח של מנועי בעירה פנימית״. בפועל היא תעצור למעשה את הפיתוח של רכבים המבוססים על מנועים אלו המיועדים לכל שווקי הרכב הגדולים פרט לארה״ב, ומתכוונת למקד את משאבי המחקר והפיתוח שלה במנועים חשמליים.

בכך למעשה ניסאן נהפכת לחברה הגדולה היפנית הראשונה לפרסם הצהרה בנושא, ולאותת כי בכוונתה לנטוש את מנוע הבעירה הפנימית (גם אם לא בקרוב).

חשוב לציין שבפועל, ניסאן כבר הפסיקה לפני זמן מה את הקידום של רכבים המובססים על מנוע בעירה פנימית לאירופה, וכעת נראה שהיא תרחיב את שינוי הגישה הזה גם לשווקים נוספים, כשבראשם כמובן השוק הסיני, בו נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר בכל מקום אחר. ניסאן מתכוונת גם לצמצם ובסופו של דבר להעלים את היצע הרכבים המזהמים גם ביפן, מה ששם אותה צעד קדימה ביחס לחברות האחרות במדינה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

עם זאת, החברה מתכוונת להמשיך בפיתוח ״מוגבל״ של רכבים מזהמים עבור שימוש בארה״ב, ובעיקר בסקטור רכבי העבודה והטנדרים (הסקטור המזהם ביותר מבין הרכבים הפרטיים) הפופולריים בשוק זה. בניסאן מעריכים כי הביקוש לטנדרים מבוססי מנועה בעירה פנימית צפוי להישאר גבוה מספיק בשנים הקרובות, עם כי עלינו לקוות שהפיצוץ הצפוי בתחום הטנדרים החשמליים יביא גם את ניסאן לשנות את הגישה בנוגע לרכבים אלו.

קשה להפריד את המהלך מהידוק הרגולציה ברחבי העולם: באירופה עומד להיכנס בשנים הקרובות תקן יורו 7, שיחייב את ניסאן למכור כמות מספקת של רכבים נטולי פליטות, וגם בארה״ב הולכים ומתהדקים היתרי הפליטה לרכבים, מה שהופך את המשך הפיתוח של רכבים מזהמים לפחות ופחות משתלם לחברה שמעוניית לשגשג בשווקים אלו (ואנחנו באמת לא יודעים מה עובר על טויוטה שמתעקשת לעצום את העיניים חזק חזק).

מה אנחנו חושבים על המהלך?

רכב קונספט חשמלי IMk של ניסאן
iMK – רכב קונספט חשמלי של ניסאן

תקציב המחקר והפיתוח השנתי של ניסאן עומד על כ-500 מיליארד ין (כ-12 מיליארד שקלים), שהופנו בעיקר למנועי הבעירה המיושנים והמזהמים.

כעת למעשה כל הכסף הזה יופנה לטכנולוגיות בנות קיימא ולפיתוח של רכבים חשמליים. עם הצפי להגדלת מכירות הרכבים החשמליים פי עשרה לפחות עד 2035.

ניסאן אמנם מבצעת צעד חשוב אבל צריך לזכור את מילת המפתח – ״רוב״. ארה״ב היא עדיין השוק השני בגודלו עבור ניסאן, ושם היא מוכרת יותר ממיליון רכבים בשנה, כשבערך 40% מהמכירות שלה שם הם של רכבי פנאי או טנדרים מסוגים שונים – כמו שאנחנו יודעים היטב, סוגי הרכבים המזהמים ביותר הזמינים.

נדמה שבינתיים, למרות הכוונות הטובות, גם לניסאן קשה להתנתק מסקטור הרכבים ה-״רווחי״ הזה (רווח שכמובן לא לוקח בחשבון את מחיר הנזקים הסביבתיים שנגרמים).

ובכל זאת קשה שלא להעריך את ניסאן, שמבדילה את עצמה מעולם הרכב היפני, שעדיין נאחז ברעיון ההנעה הדלקית, ומתקשה לראות את המעבר לתחבורה נקיה באופק, וכמובן את הפוטנציאל הכלכלי העצום עבור חברות שיצטרפו או יובילו את המהפכה הזאת.

מאמרים נוספים

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button