השדרוגים האינסופים ושבירת השיאים בענף הרכב לא פוסחים גם על ענף התחבורה החשמלית. רק אתמול (רביעי) יצרנית הרכבים החשמליים היפנית אספרק (Aspark) שברה את שיא המכונית החשמלית המהירה בעולם, כשנהג המירוצים הגרמני מארק באסנג הצליח להגיע עם הרכב למהירות של 438.7 קמ״ש.
היום נשבר שיא נוסף בתחום התחבורה החשמלית, הרכב החשמלי המהיר בעולם, אך לא במהירות אלא בטעינה – מכונית הספורט החשמלית לוטוס אֶמֶיה (Emeya), שנחשפה לראשונה בשנה שעברה, הצליחה לשבור את שיא הרכב החשמלי שנטען הכי מהר – עם טעינה מ-10% ל-80% ב-14 דקות בלבד.
ללוטוס אמיה יש סוללה בקיבולת של 100 קוט״ש, כך שבפועל הרכב הצליח לטעון 70 קוט״ש ב-14 דקות. 70 קוט״ש צפויים לתת לרכב כמו האמיה מעל 350 ק״מ של טווח בפועל, כלומר הרכב מסוגל להוסיף 100 ק״מ של טווח בארבע דקות של טעינה מהירה.
האמיה הגיע לשיא טעינה בהספק של 402 קילוואט, וממוצע טעינה של 331 קילוואט, זאת בעמדת טעינה בהספק של 400 קילוואט. לפי לוטוס, שיפור זה הושג על ידי מבנה שונה של הסוללה, המאפשר בין היתר להכניס 20% יותר תאי סוללה באותו נפח של מארז.
״עם טכנולוגיית הטעינה המובילה בתעשייה שלנו, אמיה דוחפת את הגבולות של ביצועי הרכב החשמלי, ומספקת לנהגים את הביטחון להגיע לכל מקום.״ אמר על השיא החדש מנכ״ל לוטוס, צ'ינגפנג פנג, ״אנו מביאים חוויית נהיגה שאין לה תחרות בעולם מכוניות הספורט והיוקרה, כך שנהגים ירצו לעבור לרכב חשמלי״.
לוטוס מספקת לבעלי הרכבים גם כרטיס טעינה ואפליקציה לסמארטפון המאפשרים לטעון את הרכב ב-700,000 מטענים ברחבי אירופה, כדי להפוך את חווית הטעינה לנוחה יותר. ״כדי להעניק לצרכנים את הגישה לטעינה קלה, מהירה ויעילה, לוטוס משתפת פעולה עם התעשייה, כמו גם מפתחת מגוון פתרונות משלה, כולל אפליקציה, כרטיס טעינה, ועמדת טעינה אולטרה מהירה של 450 קילוואט״ אומר פנג.
האמיה לוקחת את התואר מפורשה טייקן, המחזיקה האחרונה בתואר – הטייקן מסוגלת להטען בהספק של 350 קילוואט.
טעינה מהירה לכולם
מחירם של רכבים כמו הטייקן והאֶמֶיה נעים סביב ה-110 אלף אירו (מחירה של פורשה טייקן בישראל מתחיל מ-835 אלף שקלים), ולא במקרה, הרכבים האלו מצוידים במיטב הטכנולוגיה, ולא רק במערכת ההנעה, אלא גם בסוללות וביכולות הטעינה.
למרות זאת, כמו בכל טכנולוגיה, בסופו של דבר הטכנולוגיה החדשה ביותר והמתקדמת ביותר מתחילה להפוך להיות זמינה ונגישה יותר לקהל הרחב. גם כאן, מהירויות הטעינה של הרכבים עולות עם הזמן, וכבר כיום ניתן לרכוש בשוק רכבים כמו טסלה מודל 3, המסוגלת לקבל טווח של 100 ק״מ בכ-7-8 דקות של טעינה, ורכבים כמו יונדאי איוניק 5 או קיה EV6 מסוגלות להטען אף מהר יותר (בהנתן עמדת טעינה מתאימה, שכיום לא קיימת בישראל).
הפיתוחים בתחום, גם אם בשלב זה הם קיימים רק ברכבי יוקרה, צפויים בעתיד להגיע לדגמים במחירים נגישים יותר, ולהאיץ את מהירויות הטעינה של כלל הרכבים.
מקום שני לקחה אקספנג g9 והיא עולה חצי מהלוטוס וההפרש בינה לבין הלוטוס בזמן זה שני דקות