fbpx

מובילאיי מתכננת להפעיל מונית אוטונומית כבר בשנה הבאה

החברה הישראלית בבעלות אינטל הציגה מונית אוטונומית שתתחיל לפעול כבר בשנה הבאה בגרמניה. למרות סרטון השקה מרחובות תל אביב, בחברה מבקרים את הרגולציה הישראלית שטרם התפנתה לפתור את סוגיית הרכבים האוטונומיים.

מובילאיי, החברה הישראלית בבעלות אינטל השולטת בעולם החיישנים והשבבים לבטיחות בנהיגה וזיהוי מוקדם של תאונות, השקיעה את השנים האחרונות בפיתוח אינטנסיבי של יכולת נסיעה אוטונומית. בתערוכת הרכב IAA האחרונה במינכן, הציגה החברה את החזון שלה למוניות אוטונומיות, שצפויות להתחיל לפעול בגרמניה בעוד כשנה מהיום.

המוניות של מובילאיי יפעלו תחת המותג Moovit AV. שנה אחרי שנרכשה על ידי מובילאיי ב-900 מיליון דולר, מוביט תהיה החברה שתפעיל את המוניות, וגם ההזמנה וההפעלה שלהן תעשה דרך האפליקציה של החברה. ההכרזה על ה״רובו-טקסי״ נעשתה על ידי מנכ״ל אינטל פט גלסינגר במהלך התערוכה, במהלכה ציין גם כי בגרמניה תפעיל את החברה את השירות בשיתוף עם חברת SIXT הגרמנית.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

עם זאת, לא בהכרח מדובר באוטונומיה מלאה כבר מהרגע הראשון. לפי מובילאיי, במהלך 2022 תתחיל החברה בנסיעות מבחן מוקדמות במינכן, והפעילות האופרטיבית המלאה תתחיל רק אחרי נסיעות המבחן וקבלת אישור סופי מהרשויות הגרמניות. כמו כן המוניות יופעלו עם נהג בטיחות מאחורי ההגה, שיוכל להתערב בכל רגע ״עד שהאישורים הרגולטוריים יתקבלו״, כך לפי דוברות החברה.

למרות שבישראל אין עדיין רגולציה בנוגע לתחבורה אוטונומית, ההפעלה בתל אביב עדיין מתוכננת ל״אמצע-סוף 2022״. בשיחה עם עיתונאים, ציין מנכ״ל מובילאיי אמנון שעשוע כי ״הדבר היחיד שמונע להשיק זו הרגולציה״.

רובוט מונית חכם שהורכב על ה-ES8 של NIO

הרכב האוטונומי של מוביט ומובילאיי מסוג ניו בצבע כתום נוסע ברחבי תל אביב בלילה

מובילאיי מנסה למצב את עצמה בחזית התחרות לתחבורה אוטונומית, ועם תכניות ברורות ומפורטות בנוגע לעתיד הקרוב והרחוק. כבר עכשיו מייצרת החברת מערכת עזר מתקדמת לנהגים (ADAS) עבור יותר מ-25 חברות רכב: מערכות אלה כוללות את חיישני ההתראה למניעת תאונות המבוססות על מצלמה קדמית ו-EyeQ, הפיתוח הייחודי של החברה.

במקביל, עובדת כרגע החברה על תוכנה טובה יותר – Premium ADAS – שמפותחת עבור חברת הרכב זיקר (Zeekr), חברת בת של תאגיד הרכב הסיני ג׳ילי (שבבעלותו גם וולוו ופולסטאר). שני עזרי הנהיגה האלו לא משתמשים בלידאר, חיישן הפועל באמצעות קרני לייזר שמזהות עצמים בסביבה המידית של הרכב.

שני המוצרים המתקדמים יותר של מובילאיי מיועדים להיות אוטונומיים יותר, ומתבססים על לידאר וכן יכולות טכנולוגיות מתקדמות יותר – כמו מערכת לניהול תחבורה בשם REM, שתאפשר לרכבים הנושאים את החיישנים של מובילאיי לזהות מיקום באמצעות 'שיח' עם רכבים אחרים וכך לאפשר ניהול של התחבורה ומניעת פקקים. יכולות אלו יותקנו ברכבים המיועדים להסעת המונים ותחבורה ציבורית תוך-עירונית, וכן על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים המפותחת בחברה.

ה״רובו-טקסי״ של מוביט היא למעשה גולת הכותרת של מובילאיי – רכב אוטונומי מלא, שיתבסס על הדגם החשמלי ES8 של החברה הסינית NIO. זאת למרות שבתחילת הדרך חתמה אינטל על שיתוף פעולה דווקא עם פולקסווגן, שלא בטוח אם ומתי יצא לפועל. לפי פרופ' שעשוע, הפעלת המונית האוטונומית תוכל לחסוך פעילות של כלי רכב רבים, ובעתיד עשויה גם להיות מספיק זולה כך שתתחרה בתחבורה הציבורית.

החברה מירושלים היא הנכס המבטיח ביותר של אינטל

הרכב האוטונומי של מוביט ומובילאיי

ארבע שנים אחרי שניקנו במחיר אסטרונומי של יותר מחמישה עשר מיליארד דולר, מובילאיי היא היחידה הצומחת ביותר בתוך אינטל – כשברבעון האחרון הכניסה לחברת האם 327 מיליון דולר, גידול של 124% ביחס לרבעון השני אשתקד – ומהווה עבורה השקעה אסטרטגית חשובה לעתיד הנראה לעין.

מובילאיי עסוקה במחקר ופיתוח של נסיעה אוטונומית מזה כשלוש שנים לפחות, כשעיקר הפעילות נעשתה בישראל ובגרמניה. עם זאת, החברה ערכה פיילוט לנסיעה אוטונומית גם במקומות רחוקים יותר, כמו דטרויט, ניו-יורק, טוקיו ושנגחאי במהלך השנה האחרונה. בקרוב ככל הנראה תחל בנסיעות מבחן גם בפריז.

במאי האחרון אימצה גרמניה חקיקה הנוגעת לנהיגה אוטונומית, והחל מהשנה הבאה תאפשר הפעלה של רכבים עם אוטונומיה בדרגה 4 (אחת לפני פעילות אוטונומית מלאה) במיקומים מסוימים, והפכה את עצמה ליעד נחשק עבור חברות האוטונומיה השונות – החל ממובילאיי וסיקסט שיפעלו בתחומה, כמו גם חברות מתחרות כמו אובר, ליפט ו-Waymo, שמתכננות כולן להשיק שירות רכבים אוטונומי בשנים הקרובות.

בניו יורק, לדוגמה, נתקלה החברה דווקא בקשיים משפטיים, ומחלקת התחבורה של העיר עוד לא הגדירה מה נדרש מרכבים אוטונומיים על מנת לעלות על הכביש, או באילו נסיבות ומיקומים אלו יוכלו לפעול.

האם זה הפתרון הנכון? כך או כך, על המדינה להתמודד עם המציאות

לפי דבריו של שעשוע לעיתונאים, סעיף הנוגע להסדרת נהיגה אוטונומית בישראל היה אמור להיכנס לחקיקת התקציב שעברה לאחרונה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים – אך בפועל סעיף כזה לא נכלל בחוק ההסדרים, וכעת לא ברור האם ומתי יידרשו המחוקקים בישראל לשאלת הנהיגה האוטונומית.

המבקרים את מובילאיי ואינטל מציינים שהפעלה מאסיבית של מוניות אוטונומיות, בפרט אם יהיו זולות כמו תחבורה ציבורית, יכולה להסיט נוסעים רבים מאוטובוסים ורכבות אל עבר הרכבים הפרטיים. אלו עדיין פחות יעילים סביבתית מאשר תחבורה ציבורית, וגם לא בטוח שיוכלו לפתור את בעיית הפקקים הקשה ממנה סובלת התחבורה בישראל כרגע.

למעשה, יכול להיות שהפתרון נעוץ בהטמעת האוטונומיה לתחבורה ציבורית – שתוכל להוזיל את הפעלתה, לאפשר הסעת המונים בצורה יעילה וגם להפחית את הפקקים. עם זאת, עד שהרגולטור לא יחליט האם, כיצד ובאיזו מידה לאפשר הפעלה של רכבים אוטונומיים בישראל, נצטרך לראות חברות ישראליות מתמקדות בנהגים באירופה ולא בכביש הביתי.

מאמרים נוספים

2 תגובות

    1. את זה אמרו גם הפועלים שהיו תופרים בידיים שתי וערב. יש מספיק מקומות עבודה בשוק וזה לא יוחלף בבת אחת .ובכל זאת לא נראה לי שמגיל קטן חלמו להיות נהגי מוניות אז הדור הבא ילמד קצת יותר אקדמיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button