מי שקורא את הכתבות באתר באופן קבוע, בוודאי יודע שאנחנו אוהבים להתחיל עם קצת היסטוריה – ובטח שבמקרה של ה-G, אחד מהאייקונים המוטוריים הגדולים של כל הזמנים.
הפעם הראשונה שבה עלתה במוחם של אנשי מרצדס-בנץ לייצר רכב גלנדנווגן (Geländewagen), רכב קרוס קאנטרי, הייתה בשנת 1970. המטרה הייתה לייצר כביש-שטח קשוח ועמיד, ויחד עם זאת, מפנק ונוח. רכב שגם יאפשר לחקלאי הגרמני להגיע לכל נקודה בחווה שלו, גם אם זה אומר לעבור מכשולי בוץ או סלעים וגם ייקח אותו ואת משפחתו בנוחות על הכביש הסלול בדרך לבקתה האלפינית שלהם בהרים בחגים.
וכך, כשברקע האב הרוחני של ה-G, היונימוג, התחילו מהנדסי מרצדס לעבוד על מה שיהפוך בעתיד לאחד מסמלי הסטטוס הגדולים ביותר בהיסטוריה המוטורית, כשבמקום החקלאי הגרמני, תפסו את המקום מאחורי ההגה כוכבי קולנוע, שחקני כדורגל, זמרים, משפיעני רשת ואחרים.
וכך, בשנת 1979, תשע שנים אחרי שהושק המתחרה הגדול ביותר שלו מאז ועד היום, הריינג' רובר של לנד רובר הבריטית, הושק המרצדס G.
ה-G קלאס של מרצדס יוצר בשני דגמים – אחד שמיועד לשוק הצבאי והבטחוני ואחד לשוק האזרחי. הסדרה הראשונה, שיצאה כאמור בשנת 1979, הייתה זמינה בשלוש גרסאות: גרסת שתי דלתות עם גג פתוח (כמו של הרנגלר של ג'יפ), גרסת שתי דלתות עם גג סגור וגרסת ארבע דלתות.
אחת ההזמנות הראשונות שמרצדס קיבלה ל-G קלאס שלה הייתה מהשאה של איראן, אך הם מעולם לא קיבלו את המשלוח, בגלל המהפכה. גם אז, כמו היום, כולם רצו את ה-G קלאס של מרצדס – אפילו האפיפיור, שהזמין ממרצדס G פתוח עם סגירת פיברגלס מיוחדת, בו הוא השתמש לנסיעות שלו ברחבי המדינה. ה-G ההוא היה אחד מהפופ-מובילס הראשונים.
העדכון המשמעותי הראשון של ה-G קרה ב-1990, אז יצא רכב הפנאי-שטח של מרצדס בגרסה כל-חדשה לשוק האזרחי, עם מושבי עור, בקרת שיוט ועוד טובין. עדכון משמעותי שני קרה בשנת 2018 אז יצאה גרסה חדשה, ארוכה ורחבה יותר של ה-G שהייתה זמינה בשתי רמות גימור עם מנועי בנזין V8 מוגדשים.
וכעת, שנת 2024, זוכה רכב הפנאי-שטח היוקרתי של מרצדס לעדכון המשמעותי ביותר, עם הצגתו של ה-G קלאס החשמלי.
מרצדס G קלאס 580 חשמלי
המרצדס G קלאס החשמלי נחשף לראשונה כדגם הקונספט, ה-EQG. והמוצר המוגמר, לא נראה שונה יותר מידי מהמקור. ה-G החשמלי הושק רשמית בתערוכת הרכב של בייג'ינג ובמקביל גם בבוורלי הילס וזה לא מפתיע בכלל, בהתחשב בקהלי היעד העכשוויים שלו שהזכרנו לפני כמה פסקאות.
רגע לפני ההשקה הרשמית פרסמה מרצדס סרטון טיזר חדש של ה-G החשמלי, בוא נראה רכב הפנאי-שטח היוקרתי מסתובב "על המקום" כאשר מופעל פיצ'ר ה-G-TURN, שמאפשר לו להסתובב על המקום – יכולת דומה ראינו אצל רכבי הפנאי-שטח החשמליים של ריביאן, ה-R1T וה-R1S. המשותף לכל הדגמים האלו – ארבעה מנועים, מנוע נפרד לכל גלגל, זו הטכנולוגייה שמאפשרת להם לבצע את התמרון.
ב-G קלאס 580 החשמלי של מרצדס, ארבעת המנועים האלו מפיקים הספק כולל של 579 כ"ס ומומנט של כמעט 120 קג"מ (118.6). ההגעה למהירות של 100 קמ"ש ממצב עמידה תקרה תוך 4.7 שניות.
מרצדס G קלאס החשמלי מצויד בסוללה בנפח של 116 קוט"ש שמספקת טווח נסיעה מוערך של עד 473 ק״מ לפי תקן WLTP. בנוסף הרכב יתמוך בטעינה מהירה בהספק של 200 קילוואט, שיאפשר להטעין את הסוללה מ-10% ל-80% ב-32 דקות. בהספק כזה ה-G החשמלי יוכל לקבל טווח נוסף של 100 ק״מ בכ-10 דקות של טעינה.
יכולות שטח?
במרצדס טוענים כי יש גם יש. ה-G קלאס החשמלי נבנה על בסיס שלדת סולם, מתלה קדמי עצמאי ועצמות עצה כפולות, רכיבים שעל פי היצרן, קריטיים לאוריינטציית השטח שמאפיינת את שושלת ה-G. בנוסף, מצויד ה-G קלאס החשמלי של מרצדס במצב "זחילה" ייעודי לשטח עם שלוש מהירויות שונות. בעברית אפשר לקרוא לזה מצב GעGועה.
במרצדס מצהירים כי ה-G קלאס החשמלי יכול לטפס בשיפועים של עד 45 מעלות, לעמוד בשיפועי צד של עד 35 מעלות ולחצות מים בעומק מקסימלי של 850 מ"מ, טיפ-טיפה פחות ממה שיודע לעשות הלנד רובר דיפנדר החדש. מרווח הגחון עומד על כ-25 ס"מ, זווית הגישה על 32 מעלות וזווית הנטישה על 30.7 מעלות.
המרצדס G קלאס החשמלי מצויד במצלמה ייעודית שמשדרת לנהג השטח ה"מת" שמוסתר על ידי מכסה המנוע, כל שהוא יכול לדעת מה קורה מלפניו – פיצ'ר שאנחנו מכירים מרכבי שטח יוקרתיים אחרים שחיוני על אחת כמה וכמה במקרה של ה-G קלאס החשמלי, שמחירו, בגרסה הראשונה (First Edition), עומד על יותר מ-205,000 דולרים – יקר יותר מגרסת המייבאך של ה-EQS SUV.
במרצדס דאגו למגן את הסוללה של ה-G קלאס 580 החשמלי במגן גחון משולב קרבון בעובי של 26 מ"מ, לכל צרה שלא תבוא ובכל מקרה, אם הגעתם למכשול והתחרטתם, תמיד תוכלו להתסובב על המקום ולחזור חזרה.
תא נוסעים ועוד פיצ'רים
בפנים, שומר המרצדס G החשמלי על הקווים שמוכרים לנו מאחיו הלא חשמליים. המון קרבון, מסך תצוגה מרכזי בגודל 12.3 שמופעל על ידי מערכת ה-MBUX של מרצדס ומסכי 11.6 ליושבים מאחורה.
לצד פיצ'ר ה-G-TURN, מציע המרצדס G החשמלי עוד כמה פיצ'רים מגניבים, כמו ה-G-ROAR, מערכת המפיקה סאונד של מנוע, פיצ'ר שאנחנו מכירים בעיקר מרכבים חשמליים ספורטיביים. ומי שיחפוץ בכך, יוכל להחליף את הקייס האחורי לגלגל הרזרבי, בתא ייעודי לכבל טעינה.
נכון להיום, ועד לחשיפה של הריינג' רובר החשמלי, המרצדס G החשמלי פותח סגמנט חדש בו הוא נמצא די לבד.
היחיד שמתקרב אליו הוא ההאמר החשמלי בגרסת ה-SUV, אבל ההאמר הוא עצום, ולא בטוח בכלל שהוא מציע את אותו הפאסון של ה-G החשמלי.