
מאזדה 6e הוא רכב חשמלי המעוצב בסגנון "ליפטבק", דגם זה מחליף את המאזדה 6 בעל מנוע הבעירה הפנימית.
מאזדה היא יצרנית רכב יפנית ותיקה, אך בכל מה שקשור לרכב חשמלי, היא נשארה הרחק מאחור – ואפילו ביחס ליצרניות רכב יפניות גדולות אחרות כמו הונדה וטויוטה שגם הן נכנסו באיחור לא אופנתי למרוץ.
עד עכשיו כלל היצע (עד כמה שאפשר לקרוא לזה היצע) הרכבים החשמליים הדל של מאזדה דגם אחד בלבד, המאזדה MX-30, רכב פנאי חשמלי שהציג שילוב לא-ראוי של טווח נסיעה של 200 ק"מ על פי התקן, מה שאומר שטווח הנסיעה בתנאי אמת צפוי להיות אף קטן מכך, שמקורו בסוללה בנפח זעיר של 30 קוט"ש בלבד, נפח זעיר במושגים של תחבורה חשמלית מודרנית, יחד עם תג מחיר לא נמוך מספיק של כ-35,000 אירו.
אז נכון שמדובר במאזדה אבל אפילו הדאצ'יה ספרינג החשמלי עם סוללה של 25 קוט"ש עושה יותר טווח מהמאזדה MX-30, ובמחיר של פחות מחצי מחיר.
עם הפנים קדימה
לקראת סוף השנה שעברה, שנת 2024, הציגו סוף סוף במאזדה דגם חשמלי חדש, המאזדה EZ-6. אממה, אז הצהירו היפנים שרכב הסדאן החשמלי מיועד רק לשווקים הסינים – וכעת אנחנו נוכחים לדעת שיש תוכנית לשווק את הדגם גם באירופה, תחת השם מאזדה 6e.
אם הצירוף של השם מאזדה עם הספרה 6 מצלצל לכם מוכר, זה בטח כי המאזדה 6 הפך להיות אחד הדגמים היותר פופולרים שהיו למאזדה בשנים האחרונות. רכב הסדאן, שהציע גישה קצת יותר סאלונית ויוקרתית מבחינת מימדים, איכות ואבזור, יוצר משנת 2002 ועבר מספר מתיחות פנים עד שבשנת 2024 הודיעה מאזדה שהדגם הגיע אל סוף חייו – כדי לפנות מקום לגרסה חשמלית.
ה-6e מהווה התקדמות ניכרת מהמאזדה MX-30, אבל זה עדיין לא מספיק – הגרסה החשמלית של המאזדה 6 מבוססת על פלטפורמה היברידית של יצרנית הרכב הסינית צ'אנגן, שותפתה של מאזדה לפרויקט המאזדה EZ-6, המאזדה 6 החשמלי שמיועד לשוק הסיני, כך שהוא עשוי להיות פחות מתקדם במובנים מסוימים מדגמים מקבילים שנבנו על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים.
יחד עם זאת, אנחנו חושבים שהמאזדה 6 החשמלי נראה טוב גם מבחוץ וגם מבפנים – אנחנו לא יודעים מה יהיה המחיר, אבל סביר להניח שיהיו לו לא מעט מתעניינים, חובבי מאזדה ומותגי רכב יפנים שמעוניינים ברכב חשמלי.
גרסאות
המאזדה 6 החשמלי יוצע בשתי גרסאות, שתיהן בעלות מנוע חשמלי יחיד: מאזדה 6e עם מנוע בהספק של 255 כ"ס שמספק תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך כ-7.6 שניות, סוללה בנפח של 68.8 עם טווח נסיעה של 480 ק"מ וזמן טעינה של 22 דקות מ-10% ל-80% סוללה.
כנראה שבמאזדה לא יכולים לעשות דברים שקשורים לרכב חשמלי בלי לתבל אותם באיזו מוזרות מסוימת כמו שעשו עם הסוללה הקטנה במאזדה MX-30 כי במקום שהגרסה עם הסוללה הגדולה יותר של 80 קוט"ש תציע ביצועים טובים יותר כמו שבדרך כלל נהוג, היא מגיעה עם מנוע חשמלי שמציע הספק קטן יותר של 241 כ"ס בלבד וזמן טעינה ארוך יותר – 45 דקות מ-10% ל-80% סוללה.
אז לגרסה עם הסוללה הגדולה יותר יש אמנם טווח נסיעה גדול יותר מזה של הגרסה עם הסוללה הקטנה יותר – 548 ק"מ מול 480 ק"מ, אבל עם טעינה בחצי מהזמן ועם הספק גבוה יותר, נראה שהגרסה האטרקטיבית יותר של המאזדה 6 החשמלי היא דווקא הגרסה עם הסוללה הקטנה יותר.
נקווה לפחות שאם יגיעו גרסאות הנעה כפולה וגרסת ביצועים של המאזדה 6 החשמלי, הן לפחות יציעו ביצועים טובים יותר מצמד גרסאות ההנעה האחורית.
אבזור ומערכות בטיחות

חלקו הקדמי של תא הנוסעים של המאזדה 6 החשמלי מציע מראה יוקרתי ולא מעט פיצ'רים כמו לדוגמא תצוגת עילית בגודל 50 אינטש שמוקרנת על השמשה הקדמית, מסך תצוגה מרכזי גדול בגודל של 14.6 אינטש ועוד מסך תצוגה 10.2 אינטש לנהג.
המאזדה 6 החשמלי שזכה בציון של 5 כוכבי במבחני הריסוק של ארגון ה-Euro NCAP מגיע עם 9 כריות אוויר וסוללה של חיישנים ומצלמות שאמונים על אספקת המידע למערכות הבטיחות האוטונומיות של הרכב, בניהן אפשר למצוא בלימת חירום, זיהוי תמרורים, שמירה על נתיב, התראת התנגשות אחורית ועוד.
עם בסיס גלגלים של 2893 מ"מ והגישה ה"ניהולית" (מלשון רכב מנהלים) שהוא מציע, המאזדה 6 החשמלי יוכל להתחרות עם דגמים חשמליים כמו היונדאי איוניק 6, פולקסווגן ID.7, ה-BYD סיל וגם בדגמים לא-חשמליים פופולריים כמו הסקודה סופרב, יונדאי סונטה והטויוטה קאמרי ההיברידיות ועוד.
יופי נחכה מתי יוציאו מאזדה 5 חשמלי ?!
7.6 שניות למאה, 480 ק"מ על פי היצרן נשמע לכם כמו רכב נורמלי ב2025?
טסלה ואקספנג משאירות לזה אבק ועוד עם מנוע, בטריות ותוכנה שהוכיחה את עצמה לאורך שנים..
מאזדה היא מהיצרניות הקטנות בעולם