
חברת הבת של פולקסווגן למשאיות ואוטובוסים MAN תתחיל בייצור סדרתי של משאיות חשמליות במפעלה המרכזי שבמינכן החל מ-2024, כך לפי הודעת החברה בסמוך לכנס התחבורה IAA במינכן שהגיע לסיומו לפני כמה שבועות.
החברה הקימה לאחרונה מרכז המיועד לתחבורה חשמלית במפעלה המרכזי – MAN eMobility Center – מה שמהווה מבחינתה את הבסיס להפיכתה ליצרנית רכבים חשמליים בקנה מידה מסחרי.
נכון לעכשיו, MAN מציעה רק גרסאות בודדות חשמליות של משאיות, וואנים ואוטובוסים שכבר קיימים בגרסת דיזל, ובקרוב תתיישר עם השינוי שמוביל תאגיד פולקסווגן במטרה להפוך לתאגיד רכב חשמלי.
במתחם בגודל 4 קמ״ר, עובדי החברה בודקים ובוחנים בימים אלו את הייצור וההפעלה של משאיות מבוססות סוללה, לדברי החברה ״תחת תנאי נהיגה של העולם האמיתי״. במקביל, עוברים עובדי החברה הסבה לשיטות עבודה וייצור של משאיות חשמליות. עם תחילת הפעילות החשמלית בקנה מידה גדול, מתכננת MAN גם להציג משאית חשמלית כבדה ראשונה.
90% חשמלית עד 2030
״תחבורה חשמלית היא מרכיב מפתח עבור התחבורה המסחרית של העתיד״ אמר מנכל החברה אנדראס טוטסמן. ״MAN מניע את התהליך הזה קדימה יחד עם הלקוחות שלנו. עם הפתיחה של מרכז ה-E-מוביליות במיניכן, אנחנו משדרים איתות להתחלה של ייצור סדרתי של משאיות חשמליות לעתיד.״
לדבריו, הפעילות במתחם הפעילות החשמלית החלה כבר ביוני השנה, ועד סוף שנת 2023 כל עובדי החברה יוכשרו לייצור של משיאות חשמליות. המשאית החשמלית של החברה, eTGM, מיוצרת רק במספרים קטנים. האוטובוס החשמלי העירוני של החברה והן הוואן החשמלי שלה מיוצרים שניהם במפעלים בפולין.
המוקד של החברה משתנה כעת, והחשמל יהפוך להיות העיקר במפעלה המרכזי. טוסטמן מתייחס גם להנעה החשמלית מול תאי דלק מימנים, ומודה שהחברה (כמו חברת העל פולקסווגן ובניגוד להשקעה המאסיבית של דיימלר) מאמינה בהנעה חשמלית, ומנמק כי ״השוויון בעלות עם דיזל תושג מהר יותר עם הנעה חשמלית מאשר עם הנעה מבוססת תא דלק מימני (הפקת חשמל באמצעות מימן בתוך הרכב ושימוש בחשמל לנסיעה)״.
החברה גם מתכננת הרחבה של ייצור האוטובוסים החשמליים שלה, וצופה שעד סוף העשור, לפחות תשעים אחוזים מהאוטובוסים החדשים באירופה יהיו חשמליים.
500 קילומטר לטעינה עכשיו, 1000 קילומטר בעתיד

בגלל השונות והמגוון הגדול במבנה, בשלדה, במבני העל והתלות הקיימת בין התכלית והעיצוב של משאיות, הייצור שלהן הוא הרבה פחות אוטומטי מאשר הייצור של רכבים פרטיים או קטנים יותר. בזמן שהחשמול של מפעל רכבים פרטיים מסתכם, בגדול, בהתאמה ושדרוג של פס הייצור (ובמקרים מתוחכמים פחות בהחלפה של המנוע בסוללה ענקית), ההפיכה של פס ייצור למשאיות לחשמלי הוא פרויקט שיכול להשפיע על תחבורה מסחרית בקנה מידה עולמי.
מתוך ההבנה שמדובר בשינוי דרמטי של הדרך בה היא מרכיבה את רכביה – ב-MAN מתכוונים להשקיע את השנתיים הקרובות בשכלול יכולות ההרכבה החשמלית והייעול שלהן, כדי שב-2024 (השנה בה גם צפוי שוויון מחיר בין מנוע חשמלי לדיזל) תוכל החברה להגיע לייצור מסחרי.
בשלב הראשון מתכננת MAN לייצר משאיות בעלות טווח נסיעה של חמש מאות קילומטר לסוללה מלאה, כשבהמשך תשיק משאיות מתקדמות יותר עם טווח צפוי של 700-1,000 קילומטר לטעינה.
עם זאת, נכון לעכשיו עוד לא הוצג אב-טיפוס או רכב קונספט והדרך של MAN להשגת המטרות שלה עוד רחוקה. החברה תצטרך להחליט על פשרות משמעותיות, כמו הצורך לוותר על 3,500 עובדים וכן סגירה של אחד ממפעליה. ההחלטות הללו יצטרכו להתקבל מהר, בעוד החברה נתונה תחת לחץ מאסיבי של פולקסווגן לקדם את תהליכי החשמול בה.
להתאים את החברה לעתיד
MAN הוקמה בגרמניה בשנות השישים של המאה הקודמת, ומאז עוסקת בייצור של רכבים מסחריים ואוטובוסים. כיום היא מתקיימת כחברת בת של חברת טרנטון, שנודעה בעבר כ״פולקסווגן משאיות ואוטובוסים״, והיום קיימת כחברת בת נפרדת של קבוצת פולקסווגן.
פולקסווגן פועלת היום כמחזיקת המניות העיקרית ב-MAN, בה השקיעה למעלה מעשרים וחמישה מיליארד יורו בשנים האחרונות. עיקר הפעילות של MAN הוא ייצור ציי משאיות ו-וואנים לשימוש מסחרי, שמונעים בעיקר באמצעות דיזל.
בשנה שעברה התחילה החברה בהכנסה של גרסאות מחושמלות של דגמים קיימים לתוך הציים שייצרה. זו הייתה שנה לא פשוטה עבור חברת המשאיות, במהלכה פעילותה נחתכה משמעותית, והיא הצליחה בקושי לכסות את עלות פעילותה.
לאחרונה, במקביל להצהרות של מנכ״ל החברה על נטישה עתידית של הנעה בדיזל, הודלפו אמירות של בכירים בפולקסווגן כי MAN קיבלה ״הזדמנות אחרונה״ להפוך את עצמה ליחידה רווחית עבור תאגיד הרכב. במקביל ללחץ מבית, גם המתחרה העיקרית של MAN, דיימלר, מתכוונת להשיק בשנה הבאה משאית חשמלית ראשונה, ובכך לאיים על הבכורה בגרמניה. בתגובה להשערות בנוגע לעתיד משרתו בפרט ולעתיד החברה בכלל, ציין המנכ״ל טוטסמן כי ״עבודתי היא ליישם את תכניות העתיד עבור MAN.״
נזכיר שלחברה יש גם נוכחות משמעותית בישראל, הן בענף המשאיות והן בענף האוטובוסים, כשבין לקוחותיה נמנות חברות מהגדולות בישראל והממשלה. אנו מקווים שנוכחות זו תאיץ את ייבוא הרכבים החשמליים לישראל בסמוך למועד השקתם בעולם.
ה4680 עדיין לא מיוצרת, היא בפיתוח ולא מסחרית.
הסמי כשיהיה, יהיה מהפכה בתוך המשאיות, אבל יקח לפחות שנתיים.
וטסלה חושבת על אוטובוסים ? .שהרי יש לה את סוללות 4680 .וסתם מעניין מה עם הסמי?