יונדאי הציגה פיתוח חדש למערכת ההנעה ברכבים חשמליים, ה-Uni Wheel, או בשמו המלא Universal Wheel Drive System. מערכת ה-Uni Wheel היא פיתוח חדש לגלגל שיכול להתחבר באופן ישיר למנוע חשמלי, ללא צורך בתיבת הפחתה ובצירייה, וזאת באמצעות מספר גלגלי שיניים הממוקמים בתוך הגלגל.
שימוש ב-Uni Wheel מאפשר למעשה להניע כל גלגל באמצעות מנוע חשמלי ייעודי וקטן הממוקם לצידו של הגלגל, ובכך לחסוך במקום יקר במרכז הרכב, שיוכל לשמש להגדלת קיבולת הסוללה והטווח ולהגדלת מרווח הפנים ברכב ותאי המטען. לפי יונדאי ה-Uni Wheel מאפשר לייעל את מערכת ההעברת הכוח מהמנוע לגלגלים, לשפר את השליטה על הרכב והאחיזה שלו, באמצעות ניהול נפרד של העברת הכוח לכל גלגל ואף לשפר את נוחות הנסיעה.
מכיוון שניתן להתאים את הגודל של מבנה ה-Uni Wheel ולייצר אותו בגדלים שונים, הגלגל החדש יכול להתאים למגוון רחב של צורות הנעה, כמו רכבים פרטיים או מסחריים או לרובוטים הדורשים גלגלים קטנים יחסית.
הנעה נפרדת לכל גלגל היא לא רעיון חדש, ויש מספר חברות שהציגו בעבר רכבים עם התכונה הזו, אך רובן הציגו מערכת בה המנוע ממוקם בתוך הגלגל (In Wheel Motor), כמו ריביאן לדוגמה, שהציגה את גרסת האבטיפוס של ה-R1T עם הנעה דומה או חברת ההזנק REE הישראלית, שפיתחה גלגל הכולל בתוכו גם את מערכת ההנעה – אך זאת בשונה מהפיתוח של יונדאי בו המנוע ממוקם מחוץ לגלגל, על השלדה של הרכב, ובגלגל נמצאת מערכת העברת הכוח מהמנוע.
להגדיל את פנים הרכב, להגדיל את הטווח
המעבר למערכת הנעה חשמלית אפשר ליצרניות רכב לפשט את מערכת ההנעה, ולספק דגמים חשמליים עם מרווח פנים גדול ביחס למתחרים עם מנועי הבנזין והדיזל, הודות לפלטפורמה חשמלית שטוחה ומערכת הנעה המאפשרת להגדיל את בסיס הגלגלים של הרכב. ניתן לראות זאת בלא מעט דגמים חשמליים, בינהן גם רכבים כמו האיוניק 5 והאיוניק 6 שמגיעים עם בסיס גלגלים רחב ומרווח פנים נדיב.
המעבר ל-Uni Wheel יאפשר למעשה ליצור מקום פנוי נוסף בין הגלגלים, שיוכל לשמש להגדלת פנים הרכב ותאי המטען, ולהגדיל את הסוללה, ובכך להגדיל את הטווח. עם זאת חשוב לציין שהגדלת הטווח היא בעיה מורכבת שנובעת גם ממחיר הסוללות וממשקלן, וסביר להניח שהגדלה של הטווח תושג בעיקר על ידי שיפור טכנולוגית הסוללות וצפיפותן.
בקרוב אצלנו?
לפי ההודעה של יונדאי, ה-Uni Wheel נבדק במהירויות של עד 120 קמ״ש ועם מומנט מירבי של 122 קג״מ, אך המערכת עדיין נמצאת בבדיקות מקיפות והיא לא נמצאת בשלב שמאפשר לשלב אותה ברכבים.
החברה גם לא סיפקה מידע על בשלות המערכת, העלויות שלה, על דגמים עתידיים מתוכננים או על הצפי של החברה להכניס את המערכת לרכבים בייצור סדרתי – לפי דיווח ב-Korea Times, יונדאי טוענת שעוד מוקדם לדבר על לוחות זמנים מתוכננים לייצור סדרתי, ושבשלב ראשוני המערכת החדשה תהיה יקרה יותר ממערכות ההנעה הקיימות בשוק, והיא צפויה להכנס בשלב ראשוני לרכבי יוקרה.