
היונדאי אינסטר (Inster) שנחשף לראשונה בשנת 2024 הוא הרכב מיני-פנאי חשמלי המשתייך לסגמנט רכבי המיני (A), ונכון להיום, הוא הרכב החשמלי הקטן ביותר בליין המוצרים של יונדאי.
בשונה מדגמים חשמליים אחרים של יונדאי כמו יונדאי איוניק 5, המבוססים על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים היונדאי אינסטר החשמלי הוא לא אחד כזה, ולמרות זאת, ועם סוללה בנפח של 39 ו-46 קוט"ש (היונדאי אינסטר מגיע בשתי גרסאות – סטנדרט ולונג-ריינג'), ביונדאי טוענים כי מכונית מיני-פנאי החשמלית שלהם מסוגלת לספק טווח נסיעה של 327 ו-370 ק"מ, בהתאמה ועל פי תקן המדידה האירופאי.
כידוע לכם, המספרים של תקן מדידת הטווח האירופאי, WLTP, לא משקפים בהכרח את טווח הנסיעה בתנאים יומיומיים – אנחנו צופים כי הטווח ה"אמיתי" של היונדאי אינסטר החשמלי צפוי לעמוד על כ-230 ק"מ לגרסת הסטנדרט ריינג' עם סוללת ה-39 קוט"ש וכ-260 ק"מ לגרסת הלונג ריינג' עם סוללת ה-46 קוט"ש. כך או כך, מדובר בטווח נסיעה לא רע לרכב חשמלי קטן שאמור לבלות את מרבית חייו באזורים עירוניים או בנסיעה במסלולים קצרים קבועים.
עם בסיס גלגלים של 2580 מ"מ (גדול מעט יותר מקיה פיקנטו), היונדאי אינסטר החשמלי מהווה אופציה פחות אטרקטיבית למי שמשתמש ברכב לנסיעות ארוכות לעיתים תכופות אבל כרכב "שני" חסכוני בבית? בהחלט כן.
שתי הגרסאות של היונדאי אינסטר החשמלי מגיעות עם הנעה קדמית, מנועים חשמליים המפיקים הספק של בין 95 כ"ס בגרסת הסטנדרט ריינג' ו-114 כ"ס בגרסת הלונג ריינג'. התאוצות מ-0 ל-100 קמ"ש עומדות על כ-12 או 11 שניות, בהתאמה. לשתי הגרסאות תא מטען אחורי בנפח של 280 ליטרים פלוס גגון עליו ניתן להעמיס עוד משקל של כ-75 ק"ג.
היונדאי אינסטר בגרסת הסטנדרט ריינג' יעלה 24,000 אירו, היונדאי אינסטר בגרסת הלונג יעלה 27,000 אירו.
יונדאי אינסטר קרוס

היונדאי אינסטר קרוס מצטרף כגרסה נוספת, שלישית במספר, אל צמד הגרסאות הקיימות של רכב המיני-פנאי החשמלי.

מתחת למעטה החיצוני, אין שום שינוי בין היונדאי אינסטר קרוס לאחיו העירוניים, והשינויים שמציעה הגרסה החדשה הם בעיקר קוסמטיים. היונדאי אינסטר קרוס מקבל פגושים בעיצוב קשוח יותר, מיגון גחון, חישוקי 17 אינטש בעיצוב מיוחד, גגון ואופציה לסל תואם לגגון. חבילת עיצוב שמקנה לו מראה של רכב שמוכן להרפתקה, בתנאי שמדובר בהרפתקה שנמצאת במרחק של לא יותר מ-200 ק"מ מהבית 🙂
הבעיה של רכבים חשמליים קטנים בישראל
היונדאי אינסטר החשמלי נכנס לסגמנט בו נמצאים רכבים כמו ה-BYD סיגל (Seagull), ליפמוטור T03 או דאצ'יה ספרינג החשמלי. 48 יחידות של רכבי דאצ'יה ספרינג שעלותו באירופה כ-19,000 אירו (לגרסת ה-65) עלו על כבישי ישראל עד כה. בזמנו, הרכב נמכר באזור ה-130,000 ש"ח. 775 יחידות של רכבי ליפמוטור T03 שעלותו באירופה כ-20,000 אירו עלו על כבישי ישראל עד כה. הליפמוטור T03 נמכר בישראל במחיר של 100,000 ש"ח.
הדאצ'יה ספרינג החשמלי מגיע עם סוללה בנפח של 25 קוט"ש ומציע טווח נסיעה של 220 ק"מ על פי התקן – כך שבפועל אנחנו מדברים על פחות מ-200 ק"מ בין טעינות. ה-T03 שמגיע אלינו מיצרן סיני שעדיין צריך לצבור מוניטין מצויד בסוללה בנפח גדול יותר מזו של הדאצ'יה ספרינג החשמלי, אך עדיין מציע טווח קצר יחסית של 265 ק"מ על פי התקן.
הבעיה של רכבים חשמליים קטנים בישראל היא שהם לא זולים מספיק ביחס למה שהם מציעים. במחיר של בין 140,000 ל-160,000 ש"ח אפשר לקבל רכבים כמו MG4, ג'ילי ג'יאומטרי C, צ'רי FX EV או BYD דולפין, שעדיפים על הליפ או הדאצי'ה בכל המובנים.
ליונדאי אינסטר החשמלי יש סוללה גדולה יותר משל השניים וגם אין ספק שהטראסט של לקוחות במותג יונדאי גדול יותר מהטראסט שלהם במותגים כמו דאצ'יה וליפמוטור – דבר שבא לידי ביטוי גם במחיר הרכב. לצערנו, יש לנו תחושה שגם במידה והיונדאי אינסטר החשמלי כן יגיע לכאן, הוא יהיה יקר מידי ביחס למה שהוא מציע, יפול בין הכסאות ויפסיד את המערכה לדגמים שהזכרנו כאן למעלה. ואולי זו גם הסיבה שבגינה אנחנו לא רואים כאן עדיין את ה-BYD סיגל.