fbpx

שמירה על חיי הסוללה ברכב חשמלי

למרות טווחי הנסיעה ההולכים וגדלים של רכבים חשמליים, מתפתחת דאגה בנוגע לאורך חיי הסוללה המניעה אותם. כמה קילומטרים של דרך מאבדים עם כל שנה שעוברת? האם טעינה מהירה מחסלת את הסוללה? ומה הדרך הנכונה לקבל את הטווח המרבי לזמן המרבי?

החיים שלנו הולכים ומתמלאים במוצרים שפעילותם מבוססת על סוללות – טלפונים ומחשבים ניידים וגם כלי עבודה. רובן המכריע של הסוללות הן סוללות ליתיום, בדומה לאלו שמניעות את הרכבים החשמליים.

בניגוד למוצרים אחרים, רכבים מגיעים עם תג מחיר גבוה בהרבה וכל שינוי בתפוקת הסוללה יכול לגרור שינוי מהותי בדרך בה אנו נוהגים וחיים עם הרכב לצדנו.

ירידה בביצועי הסוללה יכולה להיות נקודת תורפה של הרכב החשמלי: דמיינו שברכב הבנזין (שאותו תחליפו לחשמלי בסופו של דבר) טנק הדלק היה קטן לאט ולאט ומונע מכם לנסוע מרחקים אותם עברתם בקלות לפני כמה שנים. מדמיינים? זה קורה למעשה גם ברכבי בנזין- יעילות המנוע יורדת גם היא לאורך השנים.

למרות שהפיתוחים הטכנולוגיים הופכים את הסוללות ליותר עמידות ואת הבלאי שלהן לזניח לעומת הטכנולוגיה לפני חמש או עשר שנים, אנחנו עדיין יכולים לצמצם את הטווח באמצעות שימוש נבון בסוללה.

נזכיר גם שחברות רכב רבות מציעות היום אחריות לסוללה בדרך כלל עד שמונה שנים מקניית הרכב, ללא תשלום נוסף במעמד רכישת הרכב.

מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:

דור הרכבים החדש פחות מ-10% ב-200,000 קילומטר

אישה מחברת את הרכב החשמלי שלה לעמדת טעינה

השאלה הגדולה לבעלי חרדת הטווח הממוצעת היא: כמה פעמים תוכל הסוללה לספק את טווח הנהיגה המקסימלי ללא צורך בטעינה?

כאשר בוחנים רכבים מהדור הישן יותר ואלו שאינם מכילים מערכת קירור אקטיבי לסוללה (כמו ניסאן ליף) ניתן לראות שאובדן הטווח יכול להגיע גם לעשרים אחוזים תוך חמש שנים של שימוש.

עם זאת, רכבים חשמליים שמגיעים היום לשוק מסוגלים לנסוע לטווח שגדול פי שלושה ויותר מכפי שיכל ניסאן ליף ב-2012 ולרובם המוחלט מערכת קירור פנימית, כך שגם לאחר 180,000 או 200,000 קילומטר טווח הנסיעה האפשרי בין טעינות נשאר גבוה מאוד. 

רכב חשמלי יד 2: יש מה לחשוש מהסוללה?

נכון להיום, הרכבים החשמליים עוד לא מהווים נתח משמעותי משוק הרכב בישראל וגם לא נמצאים על הכבישים הרבה זמן, כך ששוק הרכב החשמלי יד שנייה הוא זעיר. עם השינויים הצפויים בשוק, סביר להניח שנראה יותר ויותר רכבים חשמליים יד שניה (ושלישית) למכירה.

רכב פרטי ממוצע נוסע בערך 200,000 קילומטר במהלך חייו – סדר גודל של 12 שנים, כשבכל שנה הנסועה עומדת על בין 16 ל-18 אלף קילומטר. הפגיעה הצפויה בסוללה יכולה להסתכם בירידה של 10-20% אחוז.

עבור רכב קטן ובעל סוללה עם יכולות מינימליות דעיכה משמעותית בטווח יכולה להתרחש תוך חמש שנים. עם זאת, תפוקת הסוללות הולכת ומשתפרת וירידה של 17 קילוואט-שעה במשך עשר שנים כמעט שלא תשפיע על נוחות השימוש בטסלה מודל 3 שיוצרה בשנת 2021. 

כשהנסועה היומית הממוצעת של רוב הישראלים (והעולם) עומדת על פחות מ-60 קילומטר ביום, רכב חשמלי בן 8 עם טווח נסיעה ״מצומצם״ של רק 300 קילומטר הוא עדיין נוח ויותר ממספיק לשימוש שוטף.

טיפים לשמירה על הסוללה ברכב החשמלי

לקוראים החרוצים שבכל זאת רוצים למצות את יכולות הסוללה של רכבם עד הסוף, ריכזנו כמה טיפים חיוניים עליהם יש הסכמה רחבה שיאפשרו להפחית את הפגיעה ביכולות הסוללה:

צמצום חשיפת הרכב לטמפרטורות קיצוניות – חום וקור קיצוניים או ממושכים פוגעים ביעילות הסוללה. מדובר בעיקר על השעות בהן הרכב נמצא בחניה או בטעינה. במידה ומתאפשר מומלץ לחנות בצל ואפילו לחבר את הרכב למטען (אם יש) כדי שמערכת בקרת הטמפרטורה תוכל לפעול בלי לנצל את הסוללה עצמה.

ישראל לא נמצאת ממש באזורים המועדים לגלי קור קשים אך גם במקרים של טמפרטורות נמוכות במיוחד מומלץ לחבר את הרכב למטען כדי לאפשר למערכת לשמור על חום מספק. יש לציין כי ברכבים רבים מערכת זו פועלת אוטומטית, אך רק עד שהסוללה מאבדת אחוז מסוים מהטעינה שלה.

צמצום משך הזמן בו סוללת הרכב טעונה במלואה – בדגמים חשמליים מסוימים ניתן להגביל את הטעינה כך שהרכב יפסיק את פעולת הטעינה לפי שהסוללה מלאה לחלוטין. אם אין לכם צורך בטווח הנסיעה המלא של הרכב ביום יום, ויש לכם את האפשרות להגביל את הטעינה, מומלץ להגביל את הטעינה ל-80% או 90% מהסוללה. בימים בהם אתם מתכננים לצאת לנסיעה ארוכה, תוכלו להטעין את הסוללה במלואה.

תרבות נהיגה חסכונית באנרגיה – התענוג בזינוק של רכב חשמלי שמותיר את חבריו התלויים בדיזל ובנזין מרגש כמעט כל נהג של רכב חשמלי, אך הימנעות מניצול יתר של יכולות הסוללה כמו תאוצה מהירה ותחרויות משיכה עם פורד F150 תעזור לסוללה לשרוד עוד כמה שנים עם טווח רחוק. עם זאת, כנראה שחשוב גם ליהנות ואפילו להשוויץ קצת – אולי הנהג שהיה לידכם ברמזור ישתכנע סוף כל סוף לעבור לחשמל גם הוא.

שימוש מושכל בטעינה מהירה – אין צורך להמנע מהשימוש בטעינה מהירה, למרות ששימוש תכוף בטעינה מהירה יכול להשפיע על בריאות הסוללה, כדאי לזכור כי כיום הנזק המצטבר מטעינות מהירות מדי פעם הוא ככל הנראה זניח ולא צריך להעביר את הלילה במצפה רמון אם רציתם לרדת לאילת עם רכב חשמלי.

הרכבים החדשים מצוידים במערכת קירור אקטיבית לסוללה, המונעות מהסוללות להתחמם בזמן טעינה מהירה, ושומרות על בריאותן גם כשמתחברים למטען מהיר.

ההמלצה הקיימת היום היא להתבסס בעיקר על טעינה ׳רגילה׳ באמצעות עמדות טעינה פשוטות שניתן להתקין בבית או במקום העבודה, ולשמרו את המטענים מהירים לשימוש מזדמן. בזמן טיולים, או בנסיעות הרחק מהבית.

האם הפגיעה ביכולות הסוללה צריכה להדאיג אותי?

קודם כל, התשובה לחלק הראשון של השאלה היא בגדול לא ממש. משנה לשנה הסוללות שומרות על עצמן יותר טוב בזכות אינספור שיפורים טכנולוגיים שמוטמעים כל הזמן. רכבים כמו אאודי אי-טרון או טסלה מודל 3 יכולים לאבד פחות מ-1% מיכולת הסוללה בכל שנה ודגמי רכבים חשמליים חדשים מצויידים במערכות השומרות על בריאות הסוללה לאורך זמן.

עם זאת, בזמן קניית הרכב חשוב לוודא כי לרכב יש מערכת קירור אקטיבית לסוללה. מערכת כזו שומרת על טמפרטורת עבודה תקינה של הסוללה, גם בזמן נסיעה ובזמן טעינה, ובכך שומרת על תקינות הסוללה לאורך זמן.

בקרוב: קניית רכב חשמלי יד שנייה, בלי לחשוש מהסולללה

נושא חשוב ברכישת רכב חשמלי יד 2 נותר מידת הדעיכה ביכולות הסוללה ולכמה זמן (או טווח) מבוטחת הסוללה על ידי היבואן או היצרן (אם בכלל).
בדומה לרכבי בנזין, מומלץ לקחת את הרכב לבדיקה על מנת לדעת מה מצב הסוללה והאם עדיף להחליף אותה או בכלל לחפש רכב אחר. בניגוד לרכבי בנזין, חיבור של הרכב למחשב יוכל לספק לכם מידע אובייקטיבי בנוגע ליעילות האנרגטית האמיתית של הרכב וביצועי הסוללה.

לסיום, חשוב לזכור שטווח הנסיעה המתאפשר בכל טעינה נמצא כבר עכשיו מעל לשימוש הממוצע של רובנו. למרות הדעיכה של ביצועי הסוללות ברכבים מתחילת העשור, כבר היום ניתן לראות רכבים חשמליים שגם אחרי 200,000 קילומטר ויותר על הכביש נותרו אנרגטיים ורעננים מכפי שכל רכב בנזין היה אחרי מרחק דומה.

כשמוסיפים לכך את הבלאי הנמוך של הרכבים החשמליים ואת עלויות החשמל שנמוכות משמעותית ממחיר הדלק ניתן להבין שמדובר במהפכה של ממש. רובנו נוכל להחזיק ברכב החשמלי הראשון או השני שלנו מעל עשור ללא דאגה ואף לקנות רכבים חשמליים ותיקים ועדיין ליהנות מטווח נסיעה מעולה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button