מאז ששיחררו את מודל Y כבר התקבלה החלטה לא פשוטה בטסלה על סגירת מפעל הרכבים בפרמונט, קליפורניה ועל סגירת המפעל ללוחות סולאריים בבאפלו, ניו יורק בשל הנחיות הסגר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.
אבל למרות הקשיים המיידיים הגלומים בהחלטות של הנהלת החברה, אנליסטים רבים מסתכלים על עתיד החברה באופן חיובי למדי. כבר ב-19 במרץ, אחרי ההודעה על סגירת המפעלים שדרגו במורגן סטנלי את הדירוג של מניית טסלה מ״מכירה״ ל״החזקה״ – מהלך שמעיד על המחשבה בחברה שטסלה תצליח להתמודד יפה עם הזעזוע הכללי שחווה המשק, למרות שמניותיה ירדו בשבועות האחרונים.
טסלה נמצאת, למעשה, במיקום מצוין לצמיחה אחרי משבר הקורונה הנוכחי, ולפחות להתאוששות מהירה ומוקדמת ממנו ביחס לחברות אחרות בתעשיית הרכב ובמשק בכלל.
רחוקה יותר מהאריה
מצבה של טסלה דומה למצבם של זוג אנשים הבורחים בסוואנה מאריה – כדי להציל את עצמו, האדם צריך להיות מהיר מחברו המתחרה בו ולאו דווקא מהיר מהאריה, שיתפוס את המטרה הראשונה שתיפול בחיקו.
היתרון של טסלה בכניסתה למשבר הנוכחי נובע במצבה היחסי יותר מאשר ממצבה האמיתי. משמע, היא כרגע במצב טוב משמעותית ביחס למתחרות העיקריות שלה ויש לה כרגע תזרים מזומנים מספיק טוב על מנת לבצע את ההשקעות הנחוצות כעת ובעתיד הקרוב שאולי לא יוכלו לבצע חברות אחרות במשק.
כך תוכל טסלה להגדיל את אחיזתה בשוק דווקא בימים הקשים ולמצב עצמה מחדש כחברה חזקה אחרי התאוששות המשק האמריקאי והעולמי. לטסלה יש כעת נעלי ריצה (טכנולוגיה) טובות יותר והיא יותר מאומנת משאר חברות הרכב (ביזמות, פיתוח וארגון כוח העבודה שלה בייצור תחבורה חשמלית) – מה שככל הנראה מבטיח לה את ההישרדות בבריחה מאריה הקורונה. אמנם לא במחיר זול, אך היא תשרוד.
מסנני אוויר כמוצר צריכה בסיסי
אחת הסיבות המרכזיות שיעזרו להפוך את טסלה למובילה בעידן בו נגיף מסתורי ובלתי נראה מאיים על האנושות (ובעיקר זורע בהלה רבתי) היא בטיחות. כולם מחפשים היום דרך להבטיח את ההגנה שלהם מהנגיף ובמקרה לטסלה יש כמה יתרונות טכנולוגיים בשימוש שמתאימים בדיוק למצב זה.
פרט לבטיחות הגבוה של רכבי החברה בנוגע לתאונות דרכים, שהיא אולי הטובה בעולם, הכוונה העיקרית היא למצב ״ההגנה הביולוגית״ שמציעים מודלים X ו-S המצוידים במערכת טיהור אוויר מצוינת שעומדת בתקני בתי חולים מחמירים.
מערכת הטיהור של דגמים אלו מתוכננים למנוע כניסה של חלקיקי PM2.5 וכך למנוע חשיפה לזיהום אוויר, אבל מערכת זו גם מספיק טובה למניעת כניסה של הנגיף דרך מערכות האוורור. גם הדגמים הפשוטים יותר, 3 ו-Y הם בעלי מערכת מיזוג מתקדמת (אם כי לא עד לרמה כזו) שמבטיחה אוויר צח בתוך הרכב.
כך מתהווה שפחדים, מבוססים ולא מבוססים, מתורגמים לדרישה מוגברת לרכבים שמסוגלים לסנן את האוויר באיכות טובה – שכרגע רק טסלה מסוגלת לספק בארצות הברית ובאירופה.
תזרים מזומנים שמבטיח יציבות לחצי שנה לפחות
טסלה נמצאת כעת במקום יציב מבחינת תזרים המזומנים שלה בעיקר בזכות מכירת מניות בשווי 2.3 מיליאד דולר מספר שבועות לפני שהשוק העולמי החל לרעוד בגלל משבר הקורונה, מה שזיכה אותה בקופה משמעותית בתחילת המשבר ביחס לחברות אחרות שנאלצו למכור את מניותיהן.
בנוסף, לפי דיווחי סוף שנת 2019 טסלה מחזיקה אצלה כשלושה מיליארד דולר נוספים באשראי ובקרנות מימון, כך שניתן להיות אופטימיים עבור החברה שכנראה תצליח לשמור על יציבות לפחות עד סוף הרבעון השלישי השנה.
אמנם החברה בטוחה, אך עדיין תפגע בשל ההאטה במפעליה בארצות הברית ובסין, למרות שאם ההתאוששות מהמשבר תהיה מהירה כמו בסין נוכל לראות חזרה לפעילות מוגברת לקראת סוף הקיץ. בכל מקרה נראה שמנכ״ל החברה מרגיש מספיק בנוח כדי להשקיע כסף כעת בתמיכה בבתי החולים של קליפורניה ולרכוש מכונות הנשמה.
משקיעים זמן גם בהתמודדות עם הנגיף
בשבוע שעבר צייץ אילון מאסק בטוויטר ש״בסין היה היצע עודף לכן קנינו 1,255 מכונות הנשמה באישור ה-FDA והבאנו אותן במשלוח אווירי ללוס אנג׳לס״. הוא הוסיף שאם בתי חולים מעוניינים בהתקנה חינם של המכונות שיפנו לחברה.
מספר ימים מאוחר יותר אישר מושל קליפורניה גאווי ניוסום שמאסק אכן רכש את הציוד והחל בחלוקתו לבתי החולים הנזקקים לכך. בנוסף הודיע מאסק שטסלה ו-SpaceX שבבעלותו מבצעים כעת התאמות על מנת להתחיל לייצר מכונות הנשמה בעצמן, אם כי הביע סקפטיות במידת הצורך של אלו עד שהמפעלים יהיו מוכנים לייצור.
בעוד שמערכת הבריאות בארצות הברית נמצאת בהתמודדות מהקשות שחוותה מאז ומעולם, בתי החולים תלויים במכונות ההנשמה שיאפשרו לפתוח עוד יחידות לטיפול נמרץ ולקלוט את החולים הקשים ביותר בעקבות נגיף הקורונה. הרכישה של מאסק תאפשר להרבה בתי חולים בסביבת לוס אנג׳לס ואולי גם בקליפורניה כולה מעט אוויר לנשימה מול אלפי החולים.
אין ספק שפרט לתמיכה הישירה במערכת הבריאות, מהלכים כאלו של מאסק יעזרו לטסלה להפוך למשמעותית יותר בתודעה האמריקאית בימים שאחרי המשבר.