fbpx

הונדה מתחייבת למכור רק רכבים חשמליים עד 2040

בניגוד לענקית הרכב השניה ביפן (כן טויוטה), הונדה מחליטה לאמץ את ההנעה החשמלית כדרך העיקרית להפחית את פליטת גזי החממה שהיא אחראית עליה. הדרך- מעבר גמור למכוניות חשמליות כבר תוך 20 שנים. יצאנו לבדוק מה הונדה מביאה לשוק הרכב החשמלי שהאחרות לא.

הונדה לא בלטה עד כה בשוק החשמלי. למעשה, עד כה היא הציגה רק תכניות לסוללות ודגם חשמלי בודד – סופר מיני עירוני העונה לשם ״הונדה e״.

לכן, את הצעדים הראשונים שלה, תבצע הונדה בעזרת שותפות אסטרטגיות: בצפון אמריקה, שני הרכבים הראשונים של החברה היפנית ייבנו בכלל על ידי ג׳נרל מוטורס – שמתכננת להפוך את עצמה כמובילה חשמלית בעצמה, למרות שגם היא טרם הציגה דגם חשמלי משמעותי לשוק האמריקני. שני הרכבים החשמליים הראשונים של הונדה צפויים להגיע רק ב-2024.

הונדה, כחברת הרכב היפנית השנייה בגודלה, מחויבת לא רק לעולם ירוק יותר, אלא גם למדינה ירוקה יותר. נזכיר שמשבר האקלים עשוי להוליד תהפוכות דרמטיות במיוחד במדינת איים כמו יפן. לא ניתן להתעלם מהרכיב הזה כאשר בוחנים את ההחלטה של הונדה להוציא (בהדרגה) משימוש את מנוע הבעירה הפנימית עד שנת 2040, בתקווה להתיישר עם יעדי האמנות הבינלאומיות בנושא האקלים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מטרת הקצה של הונדה היא לפתח, להציע ולמכור רכבים עם פגיעה הולכת וקטנה בסביבה, עד הגעה לניטרליות פחמנית (מצב בו כלל פעילות החברה לא גורמת לפליטה של גזי חממה). היעד הזה קשה במיוחד, גם עבור חברות שכבר שוטפות את השוק ברכבים חשמליים כמו פורד, שאינה צופה הגעה לניטרליות פחמנית לפני 2050.

הונדה תוכל לעקוף את טיוטה תוך שנים ספורות

הונדה e חשמלית לבנה בנסיעה על כביש

ההחלטה של הונדה בולטת לטובה על רקע ההתעקשות של טויוטה, יצרנית הרכב היפנית הגדולה יותר, שלא לייצר רכבים חשמליים אלא אם תחויב לעשות זאת. במסגרת התכנית שלה להפוך לחשמלית וירוקה יותר, חתמה הונדה על הסכם לשימוש בסוללות האולטיום שמפותחות על ידי ג׳נרל מוטורס בימים אלו.

למרות שהיעד להפוך לחשמלית באופן מלא עד שנת 2040 נשמע רחוק, הונדה התחייבה להקדים חברות רכב אחרות במעבר לחשמל.

יעד מוקדם יותר מ-2040 נתמך על ידי מספר קבוצות אנליסטים, שצופים כי עד מחצית העשור מספר הרכבים החשמליים בעולם יגדל פי כמעט חמישה מהמספר היום, ל-14 מיליון רכבים. מתוך ההבנה שההערכה הזו עשויה להתגלות כשמרנית, קשה לראות את חברות הרכב מוותרות על נתח מהמכירות הללו.

הונדה, כמובן, אינה שונה – ונראה כי ההצהרה הנוכחית היא צעד שנועד לגייס את תמיכת המשקיעים ומחזיקי המניות. לפי הונדה, עד סוף העשור כארבעים אחוזים מהרכבים החדשים שלה יהיו חשמליים, מבוססי סוללה או מונעים בתאי דלק מימן.

תזכרו איפה קראתם את זה: הונדה תשטוף את העולם באופנועים חשמליים

התכניות של הונדה אינן כה פשוטות ליישום. ראשית, הונדה נמנעה עד כה מהצהרה ברורה בעד תחבורה חשמלית, ולמעשה נכנסת למשחק באיחור משמעותי. טרם ברור אילו רכבים תציע בבוא העת – שאמורים להיות גם מבוססי סוללה וגם מונעים בתא דלק מימן.

למעשה, ההצהרה של הונדה חשובה, אך עוד דרושה הוכחה לרצינות שלה. אמנם הונדה (כמו טויוטה) הייתה בין הראשונות שמכרו רכבים היברידיים, בשנים בהן הגורמים החזקים במשק הכחישו את משבר האקלים ופעלו לטשטש את העובדה שהעולם הולך לחשמל, אך רכבים היברידים רחוקים מלהיות מספקים עבור התמודדות ראויה עם משבר האקלים.

למרות שבהשוואה לטסלה, וולוו או אפילו ג׳נרל מוטורס נראה שהונדה אינה מכניסה חידוש לתחום – בתמונה הגלובלית אכן מדובר ביעד שאפתני אם ייושם, בפרט כשלוקחים בחשבון את השיעור הנמוך עדיין של רכבים חשמליים בעולם, שנותר נמוך משלושה אחוזים.

הונדה צפויה להשתמש באחד היתרונות המרכזיים שלה לצורך קידום מהיר של תחבורה חשמלית – האופנועים. בעוד שרכב חשמלי רציני ראשון יגיע רק בעוד שלוש שנים, עד אז צפויה הונדה לחשוף לפחות שלושה אופנועים חשמליים. 

למרות שמכירות אופנועים מהוות רק שביעית מההכנסות של הונדה, נפח המכירות שלהם גדול בהרבה. בכל שנה הונדה מוכרת כחמישה עשר מיליון רכבים דו-גלגליים, יותר מפי שלושה ממכירות הרכב שלה. מכירות הדו-גלגליים צפויות לגדול פי שלושה ברחבי העולם עד 2040, מה שיכול להעניק לאופנועים החשמליים בכלל ולהונדה בפרט הזדמנות כלכלית אדירה.

גם מימן נכנס לתכניות

לא רק ברכבים חשמליים עסקינן, והונדה תפנה מקום בלב, בכיס ובפסי הייצור גם לרכבים שמונעים באמצעות תאי דלק מבוססי מימן. היא אינה היחידה שמשקיעה בטכנולוגיה הזו, שבמידה ותכנס לייצור המוני יכולה לשנות את שוק הרכב באופן דרמטי ומהיר. נזכיר ששחקניות גדולות כמו טויוטה, ב.מ.וו. ודיימלר כבר מנווטות השקעות מאסיביות לכיוון הטכנולוגיה. 

״מימן צפוי להפוך למקור אנרגיה מתחדשת פופולרי״ העריכו בחברה ״ולהונדה היסטוריה ארוכה של מחקר, פיתוח ושיווק של טכנולוגיות מתקדמות״. לפי הונדה, המטרה העיקרית שלה היא פיתוח טכנולוגיה להוזלת עלויות הרכבים תוך קידום טכנולוגיות הנעה חלופיות – כשבחשמל היא עושה זאת תוך שיתוף פעולה עם ג׳נרל מוטורס, אך אינה נמנעת מקידום טכנולוגיית מימן שתרחיב את השפעתה.

בקרוב נוכל לראות כמה באמת תשקיע הונדה בפיתוח הטכנולוגיות החדשות להנעת רכבים, בין אם מדובר במימן ובין בסוללות. הפיתוח של שתי הטכנולוגיות הללו ידרוש מהונדה השקעה מאסיבית של כספים, וקשה לראות איך תצליח לעשות זאת בזמן להתחרות ברצינות בשחקניות שכבר שולטות בשוק בשנים הקרובות. בכל זאת, נחזיק אצבעות ונקווה לדגם חשמלי רציני מהר ככל הניתן. ואם לא על 4, אז על 2.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button