fbpx

הונדה חושפת את תוכניתה למחזור סוללות של רכבים באירופה

בתוכנית החדשה שהציגה החברה היא מתעמתת עם אחת הסוגיות המורכבות בעולם הרכב החשמלי – מה עושים עם הסוללות בסוף חייהן. מי הספיקו לעשות זאת עד כה וכיצד מחזור סוללות יכול לעזור בשיקום נזקי אסונות בעתיד?

אחד המכשולים המרכזיים שניצבים בפני חברות הרכב בפנייתן לייצור רכבים חשמליים והיברידיים הוא משך חיי הסוללה והדרך הנכונה להיפטר ממנה בסוף חייה. אם רכבים חשמליים הם באמת הדור הבא של התחבורה העולמית, חייב להימצא פתרון שיאפשר שימוש בסוללות ובחומרים מהן הן מורכבות בצורה בטוחה ובת-קיימא. 

פולקסווגן וניסאן כבר הציגו בעבר תכניות מפורטות למדי בנוגע לשימוש מחודש ומחזור של סוללות (התייחסות בהמשך הכתבה) וכעת הונדה מצטרפת לתהליך והופכת לחברה החדשה במועדון.

מהלך זה מגיע כחלק משיתוף פעולה מתרחב של הונדה באירופה עם חברת ניהול הפסולת הצרפתית Société Nouvelle d'Affinage des Métaux) SNAM) שהוקמה בשנת 2013 ופועלת לקידום כלכלה מעגלית באירופה. בסידור החדש בין החברות, SNAM כבר לא תפקח על השמדת הסוללות בסוף חייהן, אלא תאסוף אותן ותברור את המתאימות ל"חיים שניים"

החל מגנרטור ביתי ועד ליתיום גולמי

התוכנית החדשה של הונדה ו-SNAM למחזור הסוללות מעניקה להן חיים חדשים לגמרי, דבר שיוכל למנוע הצטברות פסולת מזיקה בכל המדינות המעורבות בפרויקט.

על פי פרטי התוכנית, ב-SNAM יבצעו איסוף של סוללות ליתיום או סוללות ניקל היברידיות מיבואנים, מוסכים מורשים ואתרי גריטה העובדים עם הונדה בעשרים ושתיים מדינות. לאחר איסוף הסוללות החברה תבחן את מידת פעילותן ותחלק אותן לשני גורלות אפשריים – שימוש מחודש כמאגרי אנרגיה לשימוש ביתי ותעשייתי, או פנייה פירוק מתקדם.

במקרה של פירוק באמצעות הידרו-מטלורגיה – תהליך בו מבוצע טיהור כימי שמפריד בין המתכות המרכיבות את הסוללה באמצעות תגובה לחומר מבוסס מים – יופרדו הקובלט והליתיום משאר מרכיבי הסוללה.

לדברי הונדה החומרים יוכלו להיות משומשים מחדש לבניית סוללות, לשימוש בצבעים או כתוסף למלט ולשמש כחומרי גלם לבנייה. הנחושת, הפלסטיק והמתכות האחרות ימוחזרו גם הם ויקבלו שימוש מחודש.

לא כולל את סוללת הרכב הקלאסית

המסירה של סוללות למחזור לא תתאפשר על ידי לקוחות פרטיים ותעשה מול יבואנים וספקים רשמיים שעובדים עם הונדה, דרך מערכת מקוונת של SNAM המיועדת לכך. לדברי החברה איסוף סוללות יבוצע תוך שלושה שבועות (חמישה עשר ימי עסקים) מרגע ההודעה, על מנת למנוע הצטברות של סוללות ישנות במתקנים השונים, דבר שעלול להיות לא בטיחותי.

ההסכם בין החברות כולל איסוף, פירוק ומחזור של סוללות "גרר" – סוללות עוצמתיות יותר שמיועדות מראש להנעת מנועים של רכב חשמלי או היברידי, בניגוד לסוללות 'קטנות' של 12 וולט שנמצאות ברכבים עם מנועי בעירה פנימית ולא נכללו בהסכם.

סגן נשיא הונדה באירופה, טום גארדנר, התייחס להסכם החדש: "עם העליה בביקוש לצי הרכבים ההיברידיים והחשמליים המתרחב של הונדה, כך גדל גם הצורך לניהול נכון של הסוללות בדרך הידידותית ביותר לסביבה האפשרית".

האב טיפוס החדש של הונדה בתערוכת ז׳נבה
האב טיפוס החדש של הונדה בתערוכת ז׳נבה

בפולקסווגן מתכננים מטענים ניידים לגלגול הבא

ההחלטה החשובה של הונדה אינה ראשונה מסוגה בעולם או ביבשת אירופה וכבר בשנה שעברה הציגה פולקסווגן תוכנית לפירוק וייעוד מחדש של סוללות רכביה החשמליים – הבנויות כחלק מפלטפורמת ה-MEB של החברה הגרמנית.

אחד השימושים המיועדים לסוללות של פולקסווגן הוא הפיכתן לעמדות טעינה ניידות, שיכולות לשמש כמטענים באזורים בהם טרם נפרסה תשתית טעינה מסודרת או במיקומים מבודדים ורחוקים כמו בסמוך לפסטיבלי מוזיקה המרוחקים מיישובים.

במידה והסוללות נהרסו או מיצו את תוחלת חייהן האפשרית הן יובאו לאחד ממפעליה הוותיקים של פולקסווגן ושם יפורקו לחומרי הגלם וייגרסו לאבקת ליתיום, קובלט, מנגן או ניקל – שיוכלו להפוך בעתיד לסוללות חדשות.

באמצעות פרויקט זה מתכננת פולקסווגן להצליח ולהגיע לשיעור מחזור של תשעים ושבעה אחוז מסוללות רכביה, הרבה יותר מהשיעור הקיים היום של 53-72 אחוז, בהתאם למידת הפעילות במפעל.

ניסאן: הראשונים לזהות ולבצע

עוד לפני כניסת ניסאן ליף לשווקים העולמיים ב-2010 חשבו בחברה היפנית על סוף החיים של סוללות רכביהם. באוקטובר 2009 הודיעו בחברה על הקמה של תכנית למחזור הסוללות וייעודן מחדש לאגירת אנרגיות מתחדשות כמו רוח ושמש, במקביל לשימוש בהן כמאגרי אנרגיה זמינה לערים ולשימוש לא תחבורתי.

בתכנית "4R Energy" של החברה תכננו ויישמו ארבעה שימושים אפשריים לסוללות בסוף חייהן: שימוש מחודש כמאגרים בעלי יכולות בינוניות (Reuse), מכירה של הסוללות לגופים המעוניינים בהן (Resell), פירוק לחומרי גלם והרכבה מחודשת בהתאם להזמנה (Refabricate) ומחזור חומרי הגלם כאשר אין דרך לשימוש מחודש (Recycle).

למרבה הצער או המזל, נאלצה ניסאן להוכיח את יכולותיה בשימוש בסוללות לצרכים נוספים כבר שנתיים מאוחר יותר כאשר סיפקה אנרגיה לכפר נאמי (Namie) שנפגע קשות בעקבות הצונאמי באזור פוקושימה. החברה הקימה רשת שמל מקומית באמצעות סוללות של ליף יחד עם פאנלים סולאריים – צעד משמעותי בתהליך ההקמה המחודש של הכפר אחרי נזקי הצונאמי, במה שמהווה אולי רמז למראה רשתות החשמל המבוזרות של העתיד, שנתמכות גם על ידי רכבים.

עובד במפעל של מחזור סוללות של ניסאן
מפעל למחזור סוללות של ניסאן כחלק מ-4R

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button