העיר סאיטמה ביפן, שנמצאת כ-30 ק"מ מהבירה טוקיו, אירחה לאחרונה את הסבב השמיני של אליפות המוטוקרוס היפנית. מי שיצפה בתמונות או בסרטונים יחשוב שמדובר בעוד מרוץ שגרתי, אבל בתוך בליל האופנועים הרועשים שהתחרו במקצה ה-450 סמ"ק, נצפה גם אורח לא-מוכר, שקט במיוחד.
האורח המיוחד הוא ה-CR Electric Proto, אופנוע המוטוקרוס החשמלי של הונדה, אב-טיפוס שנמצא בפיתוח מתקדם שנכנס עכשיו לשלב המבחנים בשטח. מי שתפס את הכידון של ה-CR Electric Proto והניף רגל מעבר אל האוכף הוא טריי קנארד, רוכב המוטוקרוס והסופרקרוס המקצועי שרכב בין השאר גם בשירות קבוצת המרוצים של ק.ט.מ ופרש ממרוצים מקצועיים בשנת 2017, מאז הפך הרוכב מאוקלהומה ליועץ מקצועי לקבוצת המרוצים של הונדה, בה עבד במשך 10 שנים.
הונדה הוא אחד השמות הגדולים ביותר בהיסטוריה של מרוצי אופנועי שטח, בעיקר במוטוקרוס ובסופרקרוס (מרוץ מוטוקרוס באולם סגור). סדרת אופנועי ה-CR על כל דגמיה הפכה לשם דבר בסצנת המרוצים, מה שכמובן סייע רבות לשיווק של המוצרים האלו גם לקהל הפרטי. חובבי המוטוריקה גדלו על מורשת המרוצים של הונדה וכעת, 50 שנה אחרי שעלה ה-CR250M Elsinore על מסלול המוטוקרוס Intu Xanadu-Arroyomolinos בספרד עם הרוכבים טים ג'אסר ומיץ', מגיע האב טיפוס החשמלי שימשיך את מורשת מרוצי השטח של הונדה בעידן התחבורה המודרני.
הסבב השמיני באליפות המוטוקרוס היפנית מהווה למעשה את הפעם הראשונה בה לוקח ה-CR החשמלי חלק במסגרת מקצועית. בקבוצת המרוצים של הונדה הגדירו את המטרה באופן חד משמעי – בדיקה ולמידה ולא נצחון. מטרות לחוד ומציאות לחוד – אתה לא עושה קריירה מקצועית של יותר מ-10 שנים בקבוצות המרוצים הנחשקות ביותר בלי להיות רייסר בנשמה וקנארד, ברגע שראה את ה-Gate נופל, פתח את המצערת כשמולו מטרה אחת בלבד.
בכל פעם שהייתי על המסלול, שיפרנו את האופנוע וצוות CR Electric Proto הסתגל לאתגר.
היום הראשון עבר באופן מוצלח במיוחד על המושב של מכונה מספר 41, כשקנארד מסיים את מקצה האימונים בזמן השני המהיר ביותר ובמקום החמישי בדירוג הכללי. את היום השני, יום המרוץ, פתח רוכב הונדה בן ה-33 עם מקצה ראשון מוצלח אותו הוא מסיים במקום השני עם זמן הקפה של 1:37.195 כשמלפניו רק ג'יי וילסון רוכב ימאהה שמסיים את המרוץ במקום הראשון עם זמן הקפה של 1:36.503.
"גילינו כמה בעיות במוקדמות היום. המטרה שלנו היא לבחון אופניים בתנאי מירוץ אמיתיים כמו המירוץ הנוכחי, אז אנחנו בדרך הזו. ננקוט בצעדים להשגת תוצאה טובה לפני המירוץ האחרון" אמר טאיצ'י הונדה, מנהל קבוצת המרוצים של הונדה.
במקצה השני והשלישי העניינים הלכו קצת פחות חלק, עם התרסקויות בשלב מוקדם יחסית של המרוץ. "סוף השבוע הזה בהחלט היה אתגר גדול עבורי, אבל זה היה מרוץ נהדר להתפתחות שלנו", אומר קנארד. "בכל פעם שהייתי על המסלול, שיפרנו את האופנוע וצוות CR Electric Proto הסתגל לאתגר"
למרות שהיא מציגה אותו לעיני כל, בהונדה לא מספקים שום פרט לגבי אופנוע המוטוקרוס החשמלי שלה – ואפילו לגופי המדיה המובילים בתחום. מהתמונות ניתן ללמוד כי ה-CR החשמלי חולק לא מעט רכיבים עם אחיו בעלי מנועי הבעירה הפנימית, שאין לו קלאץ', כך שאין לו מהלכים ובהתחשב בכך שהמנוע החשמלי והסוללה הם בדרך כלל כבדים, נשאלת השאלה – מה יהיה המשקל של ה-CR החשמלי?
זו רק ההתחלה
על בסיס ה-CR החשמלי, שמשמש למרוצי מוטוקרוס וסופרקרוס ניתן לבסס עוד מגוון כלים שמתאימים לסגנונות נוספים – ראלי דוגמת הדקאר, סופר-מוטו (אופנועי שטח עם צמיגי כביש) וגם אנדורו ואפילו דו-שימושי – חלק מהכלים הללו של הונדה נשענים על דגמי המוטוקרוס המקצועיים של היצרן. וברור שאם בהונדה כבר נמצאים בשלבים מתקדמים של פיתוח אופנוע מוטקרוס חשמלי זה אומר שגם המתחרים עובדים על מוצר משלהם ואם הם עדיין לא התחילו, בהחלט כדאי להם לתת גז.