ערוץ החדשות KHON2 של הוואי יצא לתחקיר בשאלה ׳מדוע אנחנו רואים כל כך הרבה טסלות על הכביש׳ וגילה שהמדינה חתמה על חוזה לחכירת צי רכב מהחברה עבור עובדיה במודל ליסינג.
כיאה לטסלה, תשומת הלב לא איחרה לבוא. משום שבדרך כלל רכבים בשירות ציבורי הם לא מהחדשים ביותר, ובטח שעוד לא הפכו לחשמליים באופן גורף, ביקרו רבים את הבחירה של מדינת הוואי כבחירה ׳בזבזנית׳ או יוקרתית מדי.
אך בניגוד לטענות שעלו, ציין אד סניפן, מבכירי משרד התחבורה המקומי, שמדובר בהחלטה נבונה כלכלית: ״אני מעריך את הדאגות שלכם לכך שאנחנו (מתנהלים) כספית באופן אחראי. אנחנו לא מחפשים לרכוש רכבי יוקרה. אנחנו לא מנסים לדשן את העובדים שלנו. אני אשמח אם כולם יבינו שאנחנו מחפשים את העסקאות הטובות ביותר למדינה. בחנו גם שברולט בולט, אבל אז היינו מקבלים רכב אמין פחות במחיר גבוה יותר.״
במשפטים קצרים, ציין סניפן את שרבים בעולם הרכב החשמלי למדו בשנים האחרונות – לא רק שרכב חשמלי הוא משתלם יותר, טסלה היא חברת הרכבים החשמליים שמעניקה את התמורה הטובה ביותר (כרגע) עבור הכסף. לכן, הפעלה של ציים שכולם מורכבים טסלה מודל 3 או טסלה מודל Y היא יותר שאלה של זמן מאשר של מהות.
הדיל הירוק הוא גם המשתלם
סניפן גם הציג לחברת החדשות את המספרים שמאחורי ההחלטות – השימוש בטסלה יעלה למדינה כ-3.02 ש״ח לקילומטר כשכוללים את בלאי הרכב ואת השימוש בטעינה. מנגד, ניסאן ליף תעלה 3.25 ש״ח לקילומטר ושברולט בולט כ-3.45 ש״ח לקילומטר.
מנגד, פרופסור פאנוס פרבדורוס מבית הספר להנדסת תחבורה של מנואה, הוואי, מעריך שהמספרים לא מסתדרים. לדבריו, השימוש בניסאן ליף אמור להיות זול יותר מאשר השימוש בטסלה, לכן יכול להיות שהבחירה ברכבי טסלה נעשתה בעקבות הוזלה נוספת במחיר שהעניקה החברה ממנה ישכור משרד התחבורה את הרכבים.
בסוסטיינביליטי פרטנרס (Sustainability Partners), חברת החכירה שאחראית על הליסינג של הרכבים והקמת תשתית הטעינה הנלווית, ציינו כי זהו חלק ממודל חדש שמאמץ משרד התחבורה המקומי – זוהי גם הפעם הראשונה שמשרד התחבורה במדינה מחליט לחכור ולא לקנות צי רכבים, וכך ליישם את מודל ׳תחבורה כשירות׳ – שמאפשרת הוזלה של השימוש ברכבים, חיסכון בעלויות הרכישה הראשונית וכן התחזוקה השוטפת. העלות משתנה בהתאם למידת הנסיעה ברכב, לפי קילומטראז׳.
מתחבורה כמשאב לתחבורה כשירות
הניסיון הקודם של משרד התחבורה עם רכבים חשמליים כלל רכישה של שברולט בולט, מספר סניפן. לדבריו, עלות כל רכב הגיעה לכדי חמישים אלף דולר, עם צורך בהקמה של עמדת טעינה בעלות של 15-20 אלף דולר נוספים, כך שהמחיר הסופי לכל רכב הגיע עד שבעים אלף דולר (מאתיים שלושים אלף ש״ח בערך) – לפני עלות התחזוקה והביטוח.
המשך קיום המודל הקודם, של קניית צי רכבים ומימון התחזוקה והביטוח, הביאה להאמרת עלויות משמעותית. לפי סניפן, עלות החלפה של צי הרכבים עמדה על כשני מיליון דולר, ושינוי הגישה אפשרה הוזלה ניכרת בעלויות.
יכול לעניין אותך:
- בשירות הוד מעלתה: טסלה מודל 3 וסקודה אניאק מתגייסים
- רנו זואי עם צמיגי Enso השיגה טווח נסיעה של 765 ק"מ
- טסלה שוברת שיאי מכירות. ומהו הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל?
״טסלה היו הדיל המשתלם ביותר, אז לקחנו 43 טסלות״ אמר סניפן, והוסיף הדגשה שאינה מתחייבת כלפי אף חברה – ״כשנלך לסיבוב ההחלפות הבא, זה יהיה הרכב הזמין והמשתלם ביותר, מכל הבחינות.״
פרט לחיסכון בתוך הסקטור, חשוב לציין גם שהמעבר לצי המבוסס על רכבים חשמליים במקום רכבים המונעים בדלק מאובנים מביא גם הוא לחסכון של אלפי דולרים בשנה לכל רכב, וכמובן הפחתה ניכרת בפליטות גזי חממה וכן רעלנים משריפת דלק בתוך המרחב העירוני.
למרות טענתו של פרבדורוס כי המעבר לרכבים חשמליים לא מפחית את זיהום האוויר משום שהוואי עדיין מייצרת כשמונים אחוזים מהאנרגיה שלה ממקורות ׳מלוכלכים׳, נזכיר שהוכח כבר מספר פעמים בשנים האחרונות שרכבים חשמליים הם נקיים בהרבה גם אם הם מתבססים על רשת חשמל מזהמת.
מפרמונט ועד ראשון לציון מבינים שחשמל עדיף
זו לא הפעם הראשונה שאנחנו כותבים כאן על ההוזלה המשמעותית בעלויות ההפעלה של רכבים חשמליים לעומת אלו המונעים בדיזל או בבנזין – שפוגעים גם בבריאות שלנו, גם באקלים וגם בארנק. במקביל, ׳תחבורה כשירות׳ הוא תחום שהולך ומתעצם בשנים האחרונות, ובא לידי ביטוי בעולם באמצעות חברות כמו אובר או ליפט, אך כבר הפך לשירות אותו מנסות לקדם חברות שונות, כולל טסלה, בין היתר תוך ניסיון לשלב בכך יכולות אוטונומיות שונות.
הוואי היא גם לא הראשונה שבוחרת בצי של רכבים חשמליים על פני כאלה המונעים בבנזין – פרט לציים של משטרת פרמונט, קליפורניה, או ווסטפורט, קונטיקט, שבחרו ברכבי טסלה, אפשר גם להסתכל על צי הרכבים של עיריית ראשון לציון, שהחלה להחליף את רכביה ברכבי MG ZS EV. אמנם במקרה של ראשל״צ לא מדובר בתחבורה כשירות, אך גם ברכישה ישירה משתלם יותר לתפעל צי חשמלי מאשר כזה המונע בבנזין.
המעבר לחשמל, אם כן, הוא לא רק צודק, אלא גם משתלם כלכלית. כשמדובר בציי רכבים, זה נכון פי כמה. השאלה המתבקשת היא – מתי ואיך משרד התחבורה הישראלי יהפוך את ציי הרכב של המדינה לכאלה המונעים בחשמל (ובתקווה חשמל נקי)?
עניין של זמן עד שכולם יבינו ויעברו לחשמל בלבד. אין הגיון ברכבי בנזין מכל הבחינות. פשוט אינטרס של חברות הרכב המסורתיות המושקעות מיליארדים ברכבים מיושנים ומזהמים.