fbpx

טסלה מפסידה בסין מול הרכב הזול של ג׳נרל מוטורס

ג׳נרל מוטורס הצליחה למכור למעלה משלושים אלף רכבים חשמליים זעירים תחת המותג החשמלי שלה Hongguang בתוך חמישים ימים. הרכב, שעולה עשירית ממחירה של טסלה, הפך למבוקש במדינה.

כבר למדנו שהשם ג׳נרל מוטורס מזוהה עם טנדרים ולכל הפחות עם רכבים גדולים, שריריים באופיים. אך בסין החברה הפתיעה את העולם עם הצלחה של דגם לא אופייני שפותח בשיתוף עם חברות מקומיות: רכב חשמלי קטנטן שנמכר בפחות מחמשת אלפים דולר.

רכב המיני של הונגואנג (Hongguang) מיוצר על ידי החברה המשותפת של ג׳נרל מוטורס עם SAIC (יצרנית MG) וחברת וולינג (Wuling) הסיניות והוא הדבר החם בשוק הסיני בחודשיים האחרונים. המכירות של הרכב הקומפקטי הארבע-מושבי עקפו את המכירות של ענקית הרכב החשמלי טסלה במהלך אוגוסט אחרי שהימם את הקונים עם תג המחיר המדהים.

מחיר הרכב מתחיל בפחות מ-29 אלף יואן, כ-4,200 דולר בלבד ומאפשר נסיעה למרחק של מאה ושבעים קילומטר לכל טעינה. תוך חמישים יום מתחילת המכירות הגיע מספר ההזמנות לשלושים אלף. לשם השוואה, אוגוסט היה החודש הראשון בו נמכר המיני של הונגואנג ובמהלכו מכרה טסלה ״רק״ 11,811 דגמים ממודל 3.

תג המחיר עושה את שלו

ההתלהבות שנרשמה בסין מרכב המיני החשמלי החדש רק מדגישה את הרצון של קונים לראות רכב חשמלי במחיר רכישה נוח – גם כשמחיר התפעול והתחזוקה של רכב חשמלי הופך אותו למשתלם יותר לקניה בטווח הרחוק.

למרות שלא סביר שנראה את טסלה מייצרת רכב זול עד כדי כך, ההודעה של מאסק במסגרת ״יום הסוללות״ שבכוונתו לייצר בשנים הקרובות רכב חשמלי שיימכר ב-25 אלף דולר מראה שגם בטסלה מבינים שהמחיר ההתחלתי הוא שיכול לגייס את קהל המתלבטים. 

מחיר הסוללה הוא המרכיב העיקרי במחיר הרכב ולמרות ירידה במחירי הסוללות בשנים האחרונות הן עדיין מהוות כרבע מעלות ייצור הרכב. זאת, גם מכיוון שהסוללה מיוצרת ממתכות שחלקן נדירות או יקרות כמו ליתיום, קובלט, ניקל ומנגן. 

מסיבה זו טסלה וחברות אחרות מחפשות כל דרך אפשרית להוזלה של הסוללה – כמו עיצוב מחודש של שלדת הרכב או סוללה נטולת קובלט – צעדים שטסלה הודיעה שתנקוט במהלך השנים הקרובות על מנת לחתוך את מחיר הסוללה שלה ביותר מחצי.

״הרבה צרכנים לא זקוקים למשהו יוקרתי, כל שהם מבקשים מרכב זו הסעה״ אמר בריאיון לבלומברג ייל זאנג, המקים של חברת הייעוץ אוטו-פורסייט (AutoForesight) משנגחאי. ״אני לחלוטין תומך במוצר כמו המיני-EV החדש.״

ג׳נרל מוטורס מצילה את מעמדה בסין

רכב מיני חשמלי של הונגואנג, גנרל מוטורס
תמונה: GM

הרכב החדש הוא גם סוג של קרש הצלה עבור ג׳נרל מוטורס בסין, שחלקה בשוק המקומי הלך ודעך. החברה מדטרויט דיווחה בינואר על שפל מכירות בסין במהלך 2019, אז מכרה רק 3.1 מיליון רכבים, כחמישה עשר אחוזים פחות מהשנה שקדמה לה. מלחמת הסחר שיזמו נשיאי ארה״ב וסין בשנים האחרונות פגע אפילו יותר במכירות של רכבים אמריקאים בסין ובפרט במכירוצ ביואיק ושברולט.

למרות ההצלחה הראשונית הבלתי-מעורערת, לג׳נרל מוטורס ושותפותיה הסיניות יהיה קשה לשמור על המקום הראשון במכירות בכל פלחי השוק, משום שבסופו של דבר, פרט למחיר נוח אין לרכב נקודות חוזקה משמעותיות נוספות. 

מצד שני כנראה שהמיני ישמור על מקום בולט בטבלת המכירות בסין לזמן רב ולפי הערכת המזכיר הכללי של איגוד הרכבים הסיניים, קוי דונגשאו, המיני EV של הונגאונג ישאר לכל הפחות בשלישיה המובילה במכירות הרכבים החשמליים לתקופה ממושכת.

ההצלחה של המיני החדש מגיעה למרות שהדגם אינו זוכה לסבסוד ממשלתי לרכישה, ששמור לרכבים שטווח הנסיעה שלהם עומד על יותר מ-250 קילומטר. החל מינואר האחרון, הסבסוד הממשלתי עבור רוכשי רכב חשמלי בסין עומד על 21 אלף יואן, כשליש מהסבסוד שניתן לעסקאות שבוצעו עד יולי 2019.

שחקן חזק בשוק הרכב או בשוק הקולנועיות?

רכב מיני חשמלי של הונגואנג, גנרל מוטורס
תמונה: GM

אחת הסיבות להצלחה הצפויה של המיני של הונגאונג, או דגמים דומים שיבואו בעקבותיו, היא שרכב מסוג כזה יכול למלא את המקום שמילאו עד כה רכבים חשמליים במהירויות נמוכות. בסין השימוש באמצעי תחבורה קלה חשמליים צבר פופולריות רבה. רק ב-2018, למשל, יוצרו בסין יותר מארבעים וחמישה מיליון אמצעי תחבורה כאלו.

עיקר הרכבים המדוברים הם דמויי קלנועיות, המשמשות בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת באזורים הכפריים ובפרברים לצורך נסיעות קצרות וביצוע מטלות יומיומיות. משום שבסין אין רגולציה בנוגע לרכבים שמהירותם המרבית נמוכה ממאה קמ״ש, תעשייה של רכבים חשמליים לא מבוקרים המבוססים על סוללות עופרת מזהמות פרחה דווקא באזורים הללו.

בעוד שהמשרד לתעשייה וטכנולוגיה במדינה עוד פועל להידוק תקנות הבקרה והפיקוח על רכבים אלו ודומיהם, השוק הזה מהווה הזדמנות אדירה לג׳נרל מוטורס עם מחיר שמסוגל להתחרות גם ברכבים קטנים ״פיראטיים״ המיוצרים במפעלים מקומיים, נטולי מותג או בקרה. 

שיתוף הפעולה של SAIC, וולינג וג׳נרל מוטורס הצליח לייצר רכב חשמלי שמתחרה ברכבי הבנזין בלי תמיכה ממשלתית ומצליח למשוך גם לאוכלוסיות קצה שלא מחפשות רכבים חשמליים עם ביצועים מרשימים. החברות הוכיחו שביכולתן לשמור על מחיר הייצור הנמוך ולנהל את שרשרת האספקה בצורה זולה באופן חסר תקדים, שאולי עוד תניע את השוק בצורה עמוקה משנדמה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button