fbpx

ג׳ילי משיקה משאית חשמלית, תגיע לשוק ב-2024

בדרך לשילוש המכירות השנתיות שלה עד אמצע העשור, תאגיד הרכב הסיני מתפתח בכל הכיוונים, ורוצה גם לאיים על טסלה סמי. האם תוך שנתיים תוכל להביא לשוק משאית חשמלית ראויה, והאם נראה גם טנדר חשמלי עד אז?

כולם רוצים לראות כבר את המשאית החשמלית של טסלה בפעולה. בעצם, כולם חוץ משאר חברות הרכב, ובפרט חברות הרכבים הכבדים כמו דיימלר, BYD וכמובן וולוו, השייכת (יחד עם פולסטאר) לתאגיד הרכב הסיני ג׳ילי – שמשקיעות כולן הון כדי להכניס משאיות חשמליות לייצור. כעת פריזון אוטו (Farizon Auto), הזרוע המסחרית של ג׳ילי, מתכוננת להציג משאית חשמלית משלה, שתגיע למכירות ב-2024.

בריאיון של מנכ״ל פריזון, מייק פן, לרשת CNBC, הוא הציג את המשאית החשמלית שנמצאת כרגע בתכנון – הומטראק (Homtruck). ״המוצר הזה מעוצב ומפותח למען השוק העולמי״ אמר פן וציין כי המשאית תימכר תחילה באירופה, יפן, קוריאה וצפון אמריקה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

המשאית של ג׳ילי תתבסס על טכנולוגיה מבוססת לידאר (Lidar), מכ״ם וסונר על מנת לאפשר יכולות ניווט ותמיכה לנהגים, וכמובן תאפשר עדכונים מהאוויר לביצועי המשאית, במחשבה על נסיעה אוטונומית בעתיד.

לפי ג׳ילי, כבר במעמד ההשקה תתאפשר יכולות אוטונומיות מסוימות, וכבר ציינה את 2030 כשנת יעד לאוטונומיה מלאה של המשאית. תקשורת בין המשאיות השונות גם תתאפשר בשלב מסוים, על מנת לייעל תפקוד של ציים ולהגביר את הבטיחות בנהיגה.

הומטראק משאית חשמלית מבית ג׳ילי רכב קונספט

״אני בטוח שהרגולציה וסטנדרטים לנהיגה אוטונומית נמצאים בתהליך הקמה״ אמר פן. ״על בסיס הביקוש בשוק והביקוש לפיתוח (יכולות אוטונומיות) מהחברה שלנו, אנחנו צריכים לפתח ולשפר את הטכנולוגיה מוקדם. כשהרגולציה והתנאים יבשילו, נוכל ליישם את הטכנולוגיה בשוק מיד.״

היברידי, לא כמו שחשבתם

בג׳ילי לא מתחייבים להנעה חשמלית בלבד – ויציעו גם הנעה היברידית המבוססת על מתנול (דלק שבתנאי ייצור מסוימים יכול להיות נטול פחמן, וייכנס לשימוש בשנים הקרובות לעולם הספנות), וכן אפשרות למנוע נוסף, אולי מבוסס דלק מאובנים, על מנת להגדיל את טווח הנסיעה. לפי החברה, אופציה כזו תוצע רק בשווקים מסוימים, אך לא פירטו במה מדובר בדיוק.

בג׳ילי ממש מפזרים את ההשקעות, ומתכננים לאפשר גם החלפה של סוללות המשאית, כך שניתן יהיה להסתמך גם על תחנות דמויות אלו שמפזרת NIO בימים אלו בסין (שם כבר ביצעה יותר ממיליון החלפות סוללה) ובנורבגיה, ולא הצליחו לתפוס בצפון אמריקה.

לא רק במשאית עסקינן, ולא סתם שם המשאית הוא שילוב של בית ומשאית. פרט לנסיעה, מתכננת ג׳ילי לשלב במשאית גם מכשירים חשמליים שמתאימים למחיה על גלגלים – כמו מכונת כביסה ומטבח המצויד בכירה המבוססת אינדוקציה חשמלית, וכמובן כלי בישול בדומה למה שריביאן מציעה לשלב ברכבה. יהיה שם כיור, בתא הנהג משולב מקרר, והחלק האחורי מאובזר בתא שירותים ומקלחת קטנים. וכפי שנהוג במשאיות בסדר גודל הזה, גם מיטה אמורה להיכנס למיני-דירה על גלגלים הזאת.

זה לא הכל

בחברה הסינית כנראה מבינים שמי שלא ילך על כל הקופה החשמלית, ולא יציע רכבים מכל הסקטורים האפשריים, יכול למצוא את עצמו מחוץ לזירת הרכב המשתנה: אחרי רכבי היוקרה (שבקרוב יעברו שינמוך) של פולסטאר ורכבי הפנאי של וולוו, ורגע לפני שתגיע משאית חשמלית – גם ג׳ילי נכנסת לזירת הטנדרים החשמליים.

הומטראק משאית חשמלית מבית ג׳ילי רכב קונספט

עד לאחרונה המחלקה האחראית על פיתוח הטנדר החשמלי של התאגיד היה תחת פריזון, אך נראה כי בעתיד הקרוב יושק טנדר חשמלי, המבוסס על פלטפורמה חשמלית הדומה לזו של וולוו ופולסטאר, תחת מותג חדש. ככל הנראה, הוא יוצג במהלך המחצית השנייה של 2022, ועוד לא ברור אם הרכב מיועד רק לשוק הסיני או שיגיע גם לארה״ב או לשווקים אחרים. כך או כך, נראה שלמרות הגדילה של פולסטאר ו-וולוו, הן במספר הדגמים החשמליים והן בהיקף הייצור, לג׳ילי זה לא מספיק.

בטווח הביניים, מתכננת ג׳ילי להגיע לנפח מכירות של 3.65 מיליון רכבים לשנה החל משנת 2025 – כעשרת אלפים רכבים בכל יום, פי שלושה יותר מהמכירות שלה ב-2020. מרבית המכירות מיועדות לשוק הסיני, כמובן.

כמובן שג׳ילי לא מתכננת למלא את נפח המכירות שלה באמצעות משאיות, אבל הגדלת המעורבות שלה בכל הסקטורים רק מעמיד אותה בקדמת התחרות על תחבורת העולם. משאית חשמלית דורשת השקעה עצומה ופיתוח ארוך שנים, והמחויבות שג׳ילי משדרת כרגע תתורגם בעתיד להצלחה וליציבות בתוך השוק שהופך צפוף וקשה.

האם ההומטראק תשתווה לסמי של טסלה? האמת, התשובה לשאלה הזו לא משנה. הביקוש לתחבורה חשמלית כל כך גדול, שכל מה שג׳ילי צריכה לעשות זה פשוט לייצר משאית חשמלית. הכסף כבר שם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button