fbpx

פה אחד: מבקשים לדחות את עליית המס על רכב חשמלי

כלל חברי ועדת הכספים מהקואלציה והאופוזיציה ביקשו בדיון לדחות את עליית המס על רכב חשמלי, המתוכננת ל-1 ינואר. עם זאת, בשלב זה ללא שינוי במדיניות משרד האוצר ורשות המסים, המס על הרכב צפוי לעלות. גפני: ״אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזאת. אני פונה לשר האוצר ולמנכל משרד האוצר - אני אעביר לו גם את המכתב של כל חברי הכנסת שחתמו עליו.״

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום (שלישי) לדון בעליית המס המתוכננת על רכב חשמלי. נכון להיום מס הקניה עומד על 20%, והוא צפוי לעלות בראשון לינואר ל-35%. דיון דומה התקיים בשנה שעברה, מספר ימים לפי עליית המס מ-10% ל-20%, בו ועדת הכספים ביקשה לדחות את עליית המס, דבר שלא קרה בסופו של דבר.

ההצעה לדיון באה בעקבות לחץ מחברי הכנסת בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי – במטרה לעצור את עליית המס. לחצים נוספים הופעלו מצד משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

״אנחנו נמצאים בתקופה שאנחנו רוצים לעודד אנחנו רוצים לוודא שיהיו רכבים חשמליים לציבור הרחב ולא רק לאנשים עם אמצעים.״ אומר ח״כ טופורובסקי (יש עתיד). ״העלאת המס תגרום לכך שלא יהיו רכבים חשמליים במחירים של פחות מ-180 עד 200 אלף שקלים״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בשלב זה ההחלטה על מדיניות המס נתוני בידי משרד האוצר, ובמהלך הדיון נציגות רשות המסים הביעו את התנגדותן לביטול ההעלאה. ״זה לא סוד שאנחנו, משרד האוצר, תומכים בעדכון מנגנון המס, כך שיתפוס יותר טוב את ההשפעה השלילית של הנסיעה השולית ברכב פרטי חשמלי, דרך מס נסועה – זה באמת מה שאנחנו מנסים לקדם״.

כלל חברי הכנסת שדיברו בוועדה התרעמו על התכנית להעלות את המס בינואר השנה, יחד עם מנכ״לי משרדי הממשלה. מנכ״ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין אמר בוועדה כי ״עליית המס תחבל משמעותית במומנטום שקיים היום לרכב חשמלי. והיו מדינות שעשו את הטעות הזאת, ספרד, לדוגמה, שבאיזשהו שלב נעצרו, ואז הם רצו לחזור לזה, אך זה לקח להם הרבה יותר זמן והרבה יותר כסף.״

בדומה לדיון שהתרחש בשנה שעברה, גם בדיון הנוכחי חברי הקואלציה והאופוזיציה תמכו פה אחד בדחיית עליית המס. בין היתר ח״כ דלל (הליכוד) תקף את עמדת האוצר: ״אני באמת לא מבין את משרד האוצר. אני לא מבין אתכם, מהסיבה הפשוטה – יש מגמה ויש מדיניות של ממשלה. ישנם פה שלושה משרדים, תחבורה, הגנת הסביבה ואנרגיה, שכולם בלי יוצא מן הכלל, מצדדים בנושא [דחיית עליית המס א.א], וזו המגמה שלהם.״

גפני חתם את הדיון בבקשה לדחות את העלאת המס, ״אנחנו נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה שוועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד. אנחנו לא רוצים את המס הזה. אנחנו רוצים לדחות אותו מכל הסיבות שבעולם, כפי שאמרתי, במיוחד בעיתוי הזה.״

מעבר לכך הונחה הצעת חוק שמטרתה לתקן את מתווה המיסוי הנוכחי במטרה להפחית את המיסוי על רכב חשמלי, אך חשוב לציין כי תהליך חקיקה הוא תהליך ארוך שעלול לקחת מספר רב של חודשים.

הזווית שלנו

מעבר לנושאים הבריאותיות והסביבתיים, הבקשה של חברי הכנסת ומנכ״לי משרדי הממשלה לדחות את עליית המס מגיעה גם על רקע ההתקפות של החות׳ים בים האדום, הגורמים לספינות עם רכבים המגיעות מסין, יפן ודרום קוריאה לעשות דרך ארוכה יותר ובכך מייקרת את עלותם.

מתווה המיסוי הנוכחי מעלה גם את מחירם של הרכבים החשמליים בשוק היד השנייה, כפי שקרה בשנה שעברה וכפי שראינו גם בשינוי מדיניות המיסוי בתחילת 2020, ולמעשה משאירה גם את מחירי הרכבים החשמליים המשומשים גבוהים יקרים ולא נגישים.

למרות הלחצים מצד ועדת הכספים, ייתכן כי משרד האוצר יחליט בסופו של דבר להשאיר את העלאת המס כפי שהיא, ובזמן שבארצות הברית, אירופה וסין עושים מאמצים אדירים כדי לקדם תחבורה נקיה יותר, בישראל עושים את ההיפך.

מאמרים נוספים

9 תגובות

  1. מה ניתן לעשות מדינה שלא מכוונת נכון אם יועלו מחירי החשמליות! אף אחד לא יקנה! ושהיבואנים יוכלו את המכוניות אם הצמיגים

  2. אם לא יבטלו הטבת מס בהדרגה, אזי יעלו מס במקום אחר. צריך וחובה לבטל בהדרגה הטבת מס במיוחד על רכב חדש . במעלה הדרך יהיו איזונים ומחיר החשמליות ירד כתוצאה מטכנולוגיות משופרות וחומרים זולים לייצור מצברים , בנוסף צריך להתחיל בביטול הטבת מס בהדרגה לטסט. בנוסף צריך לחשוב על מס נסועה להעלות בהדרגה כל שנה ב-5 אג לקמ עד למס של כ20 אג לקמ ( עלות טעינה ביתית ל12 קמ כ-2 קו"א כ1.2 שח, עלות מס נסועה ל12 קמ לפי 20 אג לקמ, הינו כ2.2שח סהכ העלות 3.4 שח ל12 קמ בהשוואה לבנזין עדיין העלות כמחצית מעלות ליטר בנזין כ7 שח שמספיק ל12 קמ .

  3. אתה מדבר כמו מומחה כי זה כל כך נכון
    מסכים עם כל מילה הכל טרנד כאילו אני עם i20 מזהם משהו כשחולפת לידי סמיטריילר

  4. מדינת ישראל במלחמה ובשביל מלחמה צריך כסף.
    עם כל הכבוד לנושא הירוק:
    1. הוא פחות חשוב
    2. ההטבות עד עכשיו כמעט ולא הגיעו ללקוח הקצה אלא נחתכו בדרך ע"י תמחור מותאם של הרכבים
    3. ההטבות אינם צודקות חברתית כי הנהנים מהם הם רק אנשים בעלי חניה פרטית שזה בגדול האוכלוסיה היותר חזקה.
    4. קראתי היום מסמך של משרד האוצר על הנושא שמציג בעיות נוספות: כניסת רכבים חשמליים לישראל (google it)
    5. ובקשר לירוק.. הרכבים החשמליים כבר עכשיו מיוצרים בהספק מלא. אין ממש הבדל אם ישראלי פולט פחות פחמן או שאירופאי עושה את זה. וחוץ מזה טסלה חונה פולטת אותה כמות מזהמים כמו כל רכב חונה אחר. אם רוצים אוויר נקי צריך לנתב את הירוק הזה לכלים שזזים יותר על הכביש כמו משאיות ואוטובוסים, ולא לבדיחות כמו אורה. (לא שאני מומחה בתחום, אבל ממבט כללי נראה שהכיוון הזה יותר טרנדי מאשר מועיל)

    1. בקשר להערה 5- יש הבדל לא כלפי כדוה״א אלא כלפי העיר שלך- כדוה״א יזוהם מספיק ע״י סין ומדינות נוספות שלא מגבילות זיהום אויר
      כמו כן האם שמת לב כמה אוטובוסים עירוניים הם חשמליים?- דומני שלא.

      1. בעיר הקטנה שלי – 0. אני יודע שזה קיים באחוזים טובים בערים אחרות ואני לא מזלזל בזה.
        אבל גם יחד עם זאת, תסכים איתי שזה מייצג פלח קטן מהתחבורה הכבדה.
        עבור הורדת זיהום אוויר בתוך העיר (ואני מדבר על שכונות לא על כביש איילון) רכב היברידי עם סוללה קטנה יעשה 70% מהעבודה וזה משהו שישים עבור 70% מהאנשים. את זה המדינה לא מעודדת כבר משום מה..
        בשורה התחתונה – אני עדיין חושב שרכבים פרטיים חשמליים הם הפתרון הפחות יעיל לזיהום אוויר לפחות כרגע.
        וזה בלי לדבר על הזיהום ביצור שלהם (כי כמו שאמרתי, אני לא מומחה בתחום אבל הבנתי שגם שם יש לא מעט בעיות ירוקות)
        (אגב, בעיני הערה 5 היא מהפחות חשובות. אם זה היה רק זה אני לא בטוח שלא הייתי סבור שיש להשאיר את ההטבות)

      2. למה אורה זה בדיחה, זה רכב ממש טוב, כנראה יותר מהרכב עם מנוע בערה שיש לך בבית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button