לפי מתווה המיסוי על רכבים חשמליים, בראשון לינואר מס הקניה על רכבים חשמליים צפוי לעלות מ-20% ל-35%, מה שצפוי לייקר את מחיר הקניה שלהם בשיעורים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. בתקופה האחרונה פנו עשרה חברי כנסת, יחד עם משרד האנרגיה בבקשה לדחות את עליית המס הצפויה.
לאחרונה גם משרד התחבורה הצטרף ללחצים – מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן, פנה למנהל רשות המיסים בבקשה לדחות את עלית המס. פניית משרד התחבורה מצטרפת לפניית משרד האנרגיה באותו נושא, שבה הוצע לדחות את העלאת המס בשנתיים עד לשנת 2026.
"המאבק ביוקר המחיה הוא אחד היעדים החשובים שהציבה ממשלת ישראל.״ ציינה שרת התחבורה מירי רגב, ״משרד התחבורה בראשותי פועל במגוון דרכים להורדת עלויות המחיה, והיום אנחנו מחויבים עוד יותר מתמיד לסייע לאזרחי ישראל להתמודד עם הפגיעה הכלכלית הקשה עקב המלחמה. החיסכון הנובע מרכישת רכב חשמלי מופחת מיסים ומהקיצוץ בהוצאות השימוש לאורך כל חיי הרכב, משמעותי ביותר, ובמיוחד עבור תושבי הפריפריה אשר מתאפיינים בנסועה גבוהה בשל ריחוקם הגיאוגרפי."
בן זקן הוסיף כי "בנוסף לתועלת הכלכלית, למותר לציין את שלל היתרונות הסביבתיים של מעבר להנעה חשמלית, ובהם הפחתת פליטת גזי חממה, מניעת מפגעי רעש ועשן, ושיפור איכות האוויר במרכזי הערים והפחתת התלות בדלקים. זהו יעד לאומי חשוב, שיתרום למשק יותר מאשר תוספת ההכנסות הצפויה מהעלאת המס.״
הזווית שלנו
כמו בשנים הקודמות, גם השנה הדיונים על נושא המס מתכנסים לדקה ה-90 – הדיון על המס יתרחש מחר (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת, כשבועיים לפני עליית המס המתוכננת. בפעמיים האחרונות העלאת המס נכנסה לתוקפה, למרות דיונים בוועדת הכספים, ותמיכה גורפת מכל רחבי הקשת הפוליטית, קואליציה ואופוזיציה, בדחיית ההעלאה.
בשנה שעברה הדיון על המיסוי התרחש בוועדת הכספים ארבעה ימים לפני העלאת המס מ-10% ל-20%, זאת לאחר שמספר חברי כנסת וחברי ממשלה יצאו כנגד העלאת המס, והצהרות של שרת התחבורה כי ההעלאה תבוטל.
העלאת המס תגרום כמובן לעליה של מחירי הרכבים החשמליים, אבל לא רק החדשים שבהם, אלא כפי שכבר ראינו בשנים קודמות – גם של מחירי הרכבים החשמליים בשוק היד השנייה. מחירם של החשמליות בשוק המשומשות נותר גבוה מאוד, ומרחיק אותן מחלקים נרחבים מהציבור.
ומעבר לעניין הכלכלי וכפי שכתבנו בעבר, הנזקים הבריאותיים הנובעים מזיהום תחבורתי הם רבים – לפי מחקר של חוקרים ממשרד הבריאות זיהום האוויר גורם לכ-2,500 מקרי מוות בכל שנה בישראל. בנוסף לכך, זיהום אוויר תחבורתי גורם למחלות נוספות כגון מחלות שונות בדרכי הנשימה, מחלות לב, אסתמה, משקל לידה נמוך בילדים ואף לנזק למוחם של ילדים, המוביל לבעיות קוגניטיביות ולהפרעות קשב וריכוז.
לא מבין איך רוצים לעלות מס על רכב חשמלי במקום לעודד גם ככה הוא יקר יחסית לרכבים אחרים אז לאן רוצים לעלות את המחיר מקווה שישאר ככה ולהמשיך לעודד רכב חשמלי טוב לבריאות כל הציבור בעתיד