״הנושא הוא נושא חשוב ומשמעותי, ותודה ליו״ר הכנסת [דאז] יריב לוין שהעלה את הנושא הזה״ פתח את הדיון יו״ר הוועדה, ח״כ משה גפני. ״נכון שלפי התוכנת הרב שנתית, עליית המס התרחשה אתמול […] אם רוצים באמת לדאוג גם ליוקר המחיה, וגם שהאוויר ישאר נקי, היה צריך לעצור את זה. אם דואגים לאיכות הסביבה ולבריאות הציבור, צריך לעצור את עליית המס״.
איתן פרנס, מנכ״ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר בדיון, ״ישראל היא מדינה שמפגרת בחדירה של רכב חשמלי, יש פה אוכלוסיות שלמות שזונחות את הרכב החשמלי ובורחות לרכב הדלקי. ועכשיו, להעלות את המיסוי על הרכב החשמלי העממי? אסור לייקר את הרכבים העממיים.״
כל חברי הכנסת בוועדה הסכימו פה אחד שיש לקדם את חדירת הרכב החשמלי בישראל, מאחר שעד היום רק פחות מאחד אחוז מכלל כלי הרכב שנעים בכבישי ישראל הם חשמליים.
גפני סיכם את הדיון, ״אנחנו כולנו, כל חברי הכנסת, כל חברי הוועדה, פונים אליכם ומבקשים לדחות את העלאת המס בשנה. להעלאות את המס כשנכנסת ממשלה חדשה נראה כמו מחטף שיעלה בבריאות של כולנו. זו החלטה שגויה, זו החלטה שצריך לדחות בשנה, זו הדרישה שלנו מוועדת הכספים״.
לפי מתווה של רשות המיסים מ-2019, המס על הרכב החשמלי תוכנן לעלות בינואר 2023 ל-20% ובינואר 2024 ל-35%. לאחר שבוטל הדיון שתוכנן במקור לשבוע שעבר (27 בדצמבר 2022), שהוביל להתייקרות המחירים בפועל, יצאו כנגד העלאת המס ח״כ אלי דלל (ליכוד) ויו״ר הכנסת דאז, יריב לוין (ליכוד).
״לא פעם דיברתי בקדנציה הקודמת על האבסורד של מדינה יחידה בעולם המערבי, שבמקום לעודד מעבר לרכבים חשמליים ולא מזהמים עושה את ההיפך״, אמר לוין בשבוע שעבר, ״זה אגב בא לידי ביטוי גם בעניין הזה [עניין המס], גם לצערי בהרבה דברים אחרים שנוגעים לעניין פריסת עמדות הטעינה.״.
שנה | מס קניה | תקרת ההטבה (ש״ח) |
---|---|---|
עד 2022 | 10% | 75,000 |
2023 | 20% | 60,000 |
2024 | 35% | 50,000 |
השינוי במיסוי שנכנס לתוקף אתמול (ראשון) הוביל לגל עליות במחירים. כך לדוגמה מחירה של האיוניק 5 עלה ב-14,000 שקלים מחירה של הקונה החשמלית ב-4,000 שקלים, מחירה של טסלה מודל 3 (גרסאות הבסיס והלונג ריינג׳) עלה בכ-18,000 שקלים.
שום דבר חדש. שידור חוזר של ישיבת ועדת הכלכלה מיוני 2022. בסוף זה תלוי בשר האוצר.
חפשו בגוגל "ועדת הכלכלה רכב חשמלי".