fbpx

אילון מאסק חושף את הרובוט של טסלה: מתי הוא יושק רשמית?

בכנס האינטליגנציה המלאכותית של החברה הציג מאסק את דגם האבטיפוס של אופטימוס – הרובוט המדובר של טסלה. מה עומד מאחורי החשיפה – והאם המוצר נמצא בדרך לייצור? תמונת מצב של חלום הרובוט האנושי.

"המטרה שלנו היא ליצור רובוט אנושי שימושי מהר ככל האפשר": את ההבטחה הבומבסטית הזאת השמיע על הבמה אילון מאסק, מנכ״ל טסלה, בכנס האינטליגנציה המלאכותית של טסלה (AI Day) ב-30 בספטמבר.

מאסק נתן את האות – ואל הבמה צעד הדגם העדכני של הרובוט המדובר של טסלה, אופטימוס. בהתאם לצבעוניות של מאסק, הרובוט נקרא על שם מנהיג הרובוטריקים – ומאסק צופה למוצר החדש שלו עתיד מזהיר למדי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לדברי מאסק, בטווח הארוך שוק הרובוטים עשוי להחליף את עולם הרכב כתחום העיסוק המרכזי של טסלה. המנכ"ל השנוי במחלוקת דיבר על הבמה על עתיד שבו רובוטים עובדים במפעלים, ממלאים אינספור משימות יומיומיות בבתים פרטיים – ואפילו ייהנו מאינטליגנציה דמויה לזו של בני אדם.

החשיפה בכנס האינטליגנציה המלאכותית של טסלה הייתה עדות נוספת לחשיבות הגדולה שמאסק מקדיש לפרויקט אופטימוס. בשנת 2021 הוא חשף את האבטיפוס הראשוני של הרובוט – שמתנשא לגובה של 173 סנטימטרים ושוקל 57 קילוגרמים. על הבמה, אופטימוס הצליח לצעוד כמה צעדים מגושמים ואפילו לנופף אל הקהל – אך מאסק עצמו הודה כי הרובוט עדיין רחוק מאוד מהשקה רשמית.

טסלה בוט מבט מקדימה

בעבר אמר מאסק כי הרובוט של טסלה יופעל בידי אותה מערכת בינה מלאכותית שהחברה מפתחת עבור רכביה האוטונומיים. לדברי מאסק, אופטימוס ישמש גם לעבודות שונות במפעלי טסלה ובפסי ייצור תעשייתיים – וגם יעמוד לרשות משקי בית שונים. החזון של מאסק הוא של רובוט שמסוגל להשקות עציצים, לשטוף כלים, לנקות את הבית ואולי אפילו לטפל בכלב בזמן שהמשפחה יוצאת לחופשה.

בראיון בחודש אפריל השנה, מאסק חשף ייעוד נוסף של אופטימוס: שימוש כרובוט לצרכי מין. ברשת התחילו מיד להתווכח ולתהות האם מדובר בהבטחה רצינית – או בהצלה נוספת מצד המנכ"ל שידוע בפה הגדול ובחוש ההומור שלו.

אז מה בעצם עומד בינינו לבין עתיד שבו נוכל להפקיד את כל המשימות המתסכלות והמשעממות שלנו בידי רובוטים? האמת היא שכבר היום נמצאים בשימוש מיליוני רובוטים במפעלים רחבי העולם. גם טסלה בעצמה מפעילה רובוטים בפסי הייצור שלה – אלא שהרובוטים האלה מתוכננים לבצע משימות ספציפיות שהוכתבו מראש: לסדר חלקים על פס הייצור, להרים מוצרים כבדים או לשטוף במים את הרצפה.

האתגר המשמעותי בבניית רובוטים דמוי-אנוש כמו האופטימוס של טסלה הוא ביכולת לפתח רובוט שיוכל לעשות יותר מאשר רק לחזור על אותן משימות שהוגדרו לו. מאסק נקב במחיר אפשרי של 20,000 דולר לאופטימוס: קשה להאמין שמישהו ישלם סכום כזה על רובוט שיודע רק להשקות עציצים.

הרובוט של טסלה בשלמותו

אתגר משמעותי נוסף טמון בפיתוח יכולות מוטוריות. אנחנו כבני אדם אולי לוקחים כמובנת מאליה את היכולת שלנו להשתמש באצבעות כדי לכתוב, לצייר, להרים דברים או לגרד באף – אבל היכולת לפתח מוטוריקה עדינה בצורה רובוטית עדיין לא הבשילה. אותו הדבר נכון גם לגבי היכולת של הרובוט ללכת על שתי רגליים. אומנם חברות כמו בוסטון דיינמיקס הצליחו לפתח רובוטים שמסוגלים להפעיל רגליים ולצעוד – אבל נדמה שטסלה נמצאת הרחק מאחור בחזית הזאת.

באמזון בחרו בגישה אחרת: בשנה שעברה חשפו בחברה רובוט שמיועד לצרכים ביתיים ואף הוצע למכירה בצורה מוגבלת. הרובוט, אמזון אסטרו, נועד להשגיח על הבית או על קשישים. באמזון ויתרו לחלוטין על הניסיון לתת לרובוט מראה אנושי – ונתנו לו להתנועע בעזרת גלגלים פשוטים. מנגד, אמזון אסטרו לא מסוגל לבצע כמעט שום משימה – ונראה שבשלב הזה הוא משמש בעיקר למטרות יחסי ציבור. גם חברות כמו הונדה ויונדאי השקיעו לאורך השנים משאבים רבים בניסיון לפתח רובוטים דמויי-אנוש – אך עד כה רשמו הצלחה מועטה.

אז האם אילון מאסק יצליח לעשות את הבלתי אפשרי – ולהשיק רובוט דמוי-אנוש יעיל ושימושי? כרגע נראה שהדרך עוד רחוקה. מצד שני, ייתכן שמאסק – האיש שסייע להזניק את מהפכת הרכב החשמלי – עשוי להיות בדיוק אדם למשימה הזאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button