fbpx

המהפכה השקטה: הביקוש לרכבי משלוחים חשמליים עולה

עם התחזקות ענף המשלוחים, חברות המשלוחים הגדולות מחפשות את החברה שתייצר להן ציי ענק של רכבי משלוחים חשמליים. אמזון כבר לא מסתפקת בריביאן וחוברת למרצדס וגם איקאה ורשות הדואר האמריקנית יזרימו מיליארדים לשוק.

משנה לשנה טכנולוגיית הסוללות מצמצת פערים מול השאיפה של חברות רבות להפוך את משלוחי הקצה (אלו שמעבירים את המוצרים שהזמנו ממרכזי חלוקה אלינו הביתה או לסניף הדואר הקרוב) לחשמליים.

למעשה, כבר לפני כמה שנים החלו לפעול רכבים חשמליים ראשונים של ענקיות משלוחים כמו UPS או פדקס (FedEx) ואפילו אמזון, אך אלו היו רכבים קטנים שיועדו בעיקר לנסיעות מבחן. כעת, המומנטום הקיים בתעשייה לכיוון תחבורה חשמלית מאפשר לגעת ביום שבו ציי המשלוחים יהפכו לחשמליים. כנראה שזה גם יקרה הרבה לפני שהרכבים הללו יהפכו לאוטונומיים. 

עם זאת, לחברות עם ציי ענק כמו אמזון ופדקס מחכה מלכוד במעבר לחשמל: הן זקוקות לרכבים הטובים ביותר שניתן לייצר ובכמויות אסטרונומיות, מה שמונע מהן להחליט על העיתוי והדגם המתאימים ביותר לרכישה בעולם של שיפור מתמיד.

בחירה אידיאלית, כבר עכשיו

הבהלה לחשמל, שנובעת משילוב של חשש ממשבר האקלים, הזדמנות לקיצוץ במחירי המשלוחים, תקנות ממשלתיות והייעול בטכנולוגיית הסוללות מגיעה לשיא דווקא כעת: מגפת הקורונה שמשאירה את העולם בבית, הביאה לקפיצה בכמות המשלוחים.

רק UPS, לדוגמה, הגדילה את מספר המשלוחים בשנה הנוכחית ב-23 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה. במהלך הרבעון השני של השנה, החברה שינעה יותר מעשרים מיליון חבילות בכל יום.

רכבי משלוחים חשמליים הם אידיאליים למשלוחי הקצה של חברות הענק: נסיעה במרחב העירוני עם זמינות גבוהה יותר של מטענים, מרחקי נסיעה קצרים עם חניה לילית קבועה במרכז חלוקה קרוב ועצירות מרובות שמאפשרות בלימה רגנרטיבית (כזו המאפשרת ייצור חשמל נוסף במהלך בלימה). 

על פי דו״ח שפורסם על ידי הקרן לאנרגיות מתחדשות של בלומברג עד אמצע העשור הנוכחי רכבים חשמליים יהוו מרכיב משמעותי מרכבי המשלוחים במרחב העירוני – גם ללא הטבות ממשלתיות. בניתוח עלויות שנעשה, נראה שבחלק מהמקרים כבר עכשיו משתלם יותר לבצע משלוחים מקומיים באמצעות רכבים המונעים בחשמל על פני דיזל.

באמזון כבר לא מחכים רק לריביאן וחוברים למרצדס

רכב משלוח חשמלי מרצדס eSprinter שחור עם הכיתוב והלוגו של Amazon Prime
רכב משלוח חשמלי של אמזון (תמונה: מרצדס)

אמזון הפכה בשנה האחרונה לדוגמה המובילה בהפיכת צי רכבי משלוחים לחשמלי – באמצעות הזמנה של מאה אלף רכבי משלוחים מחברת הסטארט-אפ המבטיחה ריביאן (Rivian), שצפויה להתחיל במשלוחים של הטנדר החשמלי הראשון שלה (ובכלל) בעוד עשרה חודשים. 

אך באמזון לא רצו לחכות עוד שנה (ויותר) להגעת הרכבים נטולי הפליטות הראשונים והחברה כבר ביצעה הזמנה ראשונית נוספת ממרצדס-בנץ של אלף ומאתיים רכבי משלוח חשמליים, מדגם ספרינטר שמגיע כעת בגרסה חשמלית (eSprinter). רכבים אלה יהוו את כוח החלוץ החשמלי שלה באירופה, במטרה להפחית את הפליטות הממוצעות שלה ביבשת. בנוסף הוזמנו גם שש מאות רכבי משלוח קטנים יותר, מהגרסה החשמלית של ויטרו (eVitro), שיסעו ברחובות שצפופים מדי לספרינטר.

זוהי ההזמנה הגדולה ביותר של דגמים אלו שקיבלה מרצדס-בנץ מאז החלה בשיווקם והיא תושלם עוד השנה. ההזמנה הגיעה במקביל להתחייבות החברה להגיע לניטרליות פחמנית תוך עשרים שנה, כעשור לפני היעד המתוכנן בהסכם פריז עליו חתמה החברה.

באמזון מודים שהקשר עם ריביאן ועם מרצדס-בנץ אינו בלעדי ושהם בוחנים הזמנות של רכבים נוספים מחברות נוספות, אך סביר כי אלו לא יהיו גדולות יותר מההזמנה האחרונה. בחברה ציינו גם שעד שנת 2025 כלל תשתית הטעינה של החברה תתבסס על אנרגיות מתחדשות.

המתחרה הביתית של ריביאן

בין רכבי המשלוחים שצוברים פופולריות אפשר לציין את בולינגר (Bollinger) – חברת הסטארט-אפ ממישיגן שמתכננת לייצר רכב חשמלי דמוי ג׳יפ (B1) וטנדר חשמלי (B2) והחליטה כעת לחשוף גם רכב משלוחים חשמלי, על אף שנמצאת עוד מרחק מה מפסי הייצור. Deliver-E, ואן המשלוחים החשמלי שלה, יגיע לייצור בעוד שנתיים אם כל התכניות יתממשו. 

בולינגר, שהוקמה על ידי רוברט בולינגר, מכוונת לשוק הנישה המתפתח של רכבים בינוניים לשימושים פרטיים ומסחריים – הראשונים הם הפופולריים ביותר באמריקה והאחרונים עוד יוזמנו בכמויות שלא הכרנו בשנים הקרובות. בחברה מתכננים לייצר את רכב השטח והטנדר בסוף השנה הבאה ומבטיחים רכב משלוחים עם טווח נסיעה של שלוש מאות קילומטר – כפול ממה שמרצדס-בנץ מייצרת בימים אלו.

בעוד שבבולינגר מתכננים כניסה מהירה לשוק באמצעות קריצה לחברות המשלוחים, בריביאן, גם היא ממישיגן, כבר ״עובדים צמוד עם אמזון בפיתוח הרכב האופטימלי מבחינת יעילות ונוחות לנהג״ כפי שאמר מנכ״ל החברה סקארינג׳ בריאיון לניו-יורק טיימס. עד שנת 2022 יגיעו עשרת אלפים רכבים ראשונים של החברה לאמזון, משאירים שמונה שנים נוספות להשלמת ההזמנה הגדולה בתולדות התחבורה החשמלית עד כה. 

יותר משלוחים, פחות זיהום

לא רק אמזון משקיעה בחברות קטנות וייעודיות. גם פדקס משתפת פעולה עם חברה סינית בשם שנג׳ה (Chanje) ו-UPS משתפת פעולה עם חברה מאוהיו בשם וורקהורס (Workhorse) שמתכננות לספק כמה מאות רכבי משלוחים ראשונים עוד השנה.

הבחירה ברכבי משלוחים חשמליים הופכת ליותר הגיונית ומתבקשת ככל שעובר הזמן וככל שהמשק הופך למבוסס אנרגיות מתחדשות. למרות הדאגה לסביבה – עבור חברות המשלוחים מדובר בהוזלה של המחיר לכל קילומטר של משלוח, מה שמהווה תמריץ אדיר בימים בהם תרבות המשלוחים, בפרט מהירים, מתבססת כמיינסטרים וכחלק אינטגרלי מהמוצר עצמו.

״פעם משלוחים בין-לילה נועדו למעטפות ומסמכים חיוניים, והיום מדובר באוכל לכלב״ תיאר בכיר בשנג׳ה את הצורך בהשקעה ברכבים למשלוחי קצה מהירים המבוצעים באינטרנט, שוק שיגלגל בשנת 2025 כמאתיים מיליארד דולר בארה״ב לבדה. 

איקאה ורשות הדואר האמריקנית יזרימו מיליארדים

הפרס הגדול באמת של יצרניות רכבי המשלוחים החשמליים יגיע כנראה ממכרז בשווי שישה מיליארד דולר שיסתיים השנה ויכריע מי תייצר רכבי משלוחים ״המבוססים על אנרגיות חדשות״ לשירותי הדואר האמריקאים – שמתכננת להזמין קרוב למאתיים אלף רכבים. באותה הזדמנות חשוב לציין גם את איקאה שמתכננת להפוך את כל שרשרת האספקה של מוצריה לנטולת פליטות תוך חמש שנים, בכל השווקים בה היא פועלת.

ב-2018 דו״ח של חברת מקינזי צפה שמשלוחים חשמליים יתפתחו במהרה משלבי פיילוט לייצור המוני. היום, למרות העיכובים באספקת הרכבים שנובעים מהמגפה, מרגישות חברות הרכב את המגמה בדמות הזמנות ענק מתאגידים וחברות שרק רוצים להתחבר כבר לחשמל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button