
על כבישי ישראל מסתובבים כיום כמה טנדרים חשמליים. מדובר ביחידות בודדות של פורד F-150 לייטנינג, שברולט סילברדו חשמלי ואפילו יחידה ראשונה של טסלה סייברטראק, (אם מישהו ראה את ה-R1T, שידווח לנו בפרטי 🙂) שהגיעה לארץ לאחרונה. מה שמשותף לכל אלו, מלבד העובדה שהם משתייכים לאותו הסגמנט, היא שהם הגיעו לכאן ביבוא מקביל, ולא דרך היבואן הרשמי.
לאחרונה הודיעה חברת UMI כי היא מתכוונת להביא לישראל את השברולט סילברדו החשמלי ביבוא ישיר, כך שהמצב הנוכחי הולך להשתנות בקרוב.
השברולט סילברדו החשמלי נחשף לראשונה בשנת 2022 בתערוכת CES, כתשובה לטנדרים החשמליים כמו ריביאן R1T, פורד F-150 לייטנינג, GMC סיירה דנלי EV, דודג' ראם החשמלי וגם טסלה סייברטראק – למרות שהאחרון מציע עיצוב וגישה שונה בתכלית ממה שמציעים ארבעת הראשונים.
בסגמנט הטנדרים הלא חשמליים נוהגים היצרנים להציע כמה רמות גימור, וכך גם בסגמנט הטנדרים החשמליים. השברולט סילברדו החשמלי יהיה זמין בכמה רמות גימור, הראשונה שבהם היא רמת הגימור RST, היקרה והחזקה ביותר והיא גם זו שהוצגה ראשונה לציבור, אליה יצטרפו רמת הגימור LT שהיצרן חשף לאחרונה וגם רמת הגימור WT – Work Truck, גרסת "העבודה".

בארה"ב, ולצד גרסאות ה-RST וה-LT היוקרתיות והמאובזרות יותר, משווק טנדר העבודה החשמלי בשתי גרסאות שונות: שברולט סילברדו חשמלי EV 3WT & 3WT-1FL עם טווח נסיעה של כ-630 ק"מ, יכולת גרירה מקסימלית של מעל ל-5.5 טונות וכושר העמסה של כ-800 ק"ג, ושברולט סילברדו חשמלי 4WT, עם טווח נסיעה של 720 ק"מ, יכולת גרירה מקסימלית של 4.5 טונות וכושר העמסה של 635 ק"ג.
עד כמה שידוע לנו, היחידות הבודדות של השברולט סילברדו החשמלי שהגיעו לישראל הן מרמת הגימור 4WT. נכון לזמן כתיבת שורות אלו, עדיין לא ידוע אילו גרסאות מתכננים ב-UMI להביא לישראל במסגרת היבוא הישיר.
למה טנדרים חשמליים יכולים להצליח דווקא בישראל
כשחושבים טנדר חושבים ארה"ב, אבל דווקא בישראל הטנדרים החשמליים יכולים לפרוח.
הנה כמה סיבות עיקריות לכך:
- יוקר מחייה גבוה – אין כמעט ישראלי שלא שואל את עצמו לפחות כמה פעמים ביום איך אפשר להוזיל את עלויות המחייה הגבוהות – המעבר לרכב חשמלי, במיוחד לצרכי עבודה, יכול להוזיל את העלויות באופן משמעותי.
- מחירי דלק גבוהים – מילוי מלא של מיכל דלק של טנדר אמריקני גדול דוגמת שברולט סילברדו תעלה בין 800 ל-1000 ש"ח, בעוד שהטעינה תהיה זולה באופן משמעותי – לרוב הטנדרים החשמליים טעינה מלאה תנוע באיזור ה-50 עד 120 שקלים בלבד.
- עלויות אחזקה – ברכב חשמלי יש פחות חלקים לתחזק ופחות נוזלים להחליף, כך שמטבע הדברים, עלויות האחזקה השוטפת אמורות להיות נמוכות יותר. יחד עם זאת, חשוב לציין כי עדיין לא ידוע מה יהיו דרישות התחזוקה של היבואן מבעלי שברולט סילברדו חשמלי.
- מרחקי נסיעה קצרים – ביחס לארה"ב, מרחקי הנסיעה בישראל קטנים באופן משמעותי. גרסת ה-4WT של השברולט סילברדו החשמלי שמגיעה לישראל מציעה טווח נסיעה מקסימלי של 720 ק"מ והספק טעינה מקסימלי של 350 קילוואט – ולמרות שטווח הנסיעה מושפע באופן ישיר מהגרירה ושקשה עד בלתי אפשרי למצוא עמדות טעינה ציבוריות בהספק של 350 קילוואט, גם עמדות של 175 קילוואט (עם פריסה הולכת וגדלה בישראל) יאפשרו להטעין את הרכב במהירות, ויחד עם טווח נסיעה של 400 או 500 ק"מ מדובר בפתרון מצוין למדינה קטנה כמו ישראל.
ביצועים, טווח נסיעה וטעינה
הבסיס של השברולט סילברדו החשמלי היא פלטפורמת האולטיום של ג'נרל מוטורס, פלטפורמה חשמלית ייעודית גמישה שמשמשת כבסיס גם לדגמים נוספים כמו ה-GMC סיירה החשמלי, האח התאום של השברולט סילברדו החשמלי, ההאמר החשמלי, דגמי הפנאי החשמליים של קאדילק, ההונדה פרולוג החשמלי ועוד.
שברולט סילברדו 4WT מצויד בשני מנועים חשמליים המפיקים יחד הספק של 510 כ"ס ומומנט של 85 קג"מ, מה שמספק לו כח גרירה עוצמתי של 4.5 טונות – מספיק כדי לגרור נגרר גדול כשעליו בובקט, באלות קש, חומרי בניין או כל דבר אחר שמצריך גרירה.

הגרירה משפיעה כאמור באופן ישיר על טווח הנסיעה, ובמגזין Fast Lane החליטו לבדוק עד כמה ההשפעה הזו היא משמעותית במקרה של השברולט סילברדו 4WT החשמלי. עם טווח נסיעה מקסימלי של 720 ק"מ, נקודת הפתיחה של הטנדר החשמלי טובה יותר משל מתחריו. אנשי המגזין רתמו נגרר סגור גדול כשבתוכו מועמס טרקטורון עבודה מסוג ריינג'ר, סה"כ משקל כולל של כ-3 טונות.
כשהוא רתום לנגרר, הגיע השברולט סילברדו 4WT החשמלי לסוף הסוללה כשעל המד 370 ק"מ – מה שאומר שעם נגרר במשקל של כ-3 טונות, ולפי התוצאות של מבחן הגרירה של Fast Lane, טווח הנסיעה של הטנדר החשמלי יורד ביותר מ-50%. זה נשמע לא מאד מרשים אבל כשאנחנו לוקחים חצי מ-720 ק"מ, במדינה שבה האורך מהקצה הצפוני ביותר לדרומי ביותר עומד על כמה מאות ק"מ, זה לא נשמע כל כך נורא.

ובמקרה הכי גרוע, הספק טעינה מקסימלי של 350 קילוואט מבטיח שסוללת השברולט סילברדו 4WT החשמלי תטען מהר – תוספת של 160 ק"מ בתוך 10 דקות של טעינה על פי הערכת היצרן. בישראל עמדות טעינה ציבוריות בהספק שכזה הן נדירות עד לא קיימות בכלל ועדיין, גם בעמדת טעינה מהירה בהספק נמוך יותר, השברולט סילברדו 4WT החשמלי ייטען מהר מאוד.
שלוש ארבע לעבודה
לא שלושה, לא ארבעה ולא חמישה – השברולט סילברדו 4WT החשמלי מגיע עם לא פחות מ-7 שקעים, אחד בתא המטען הקדמי, שנפחו עומד על 302 ליטרים, 5 בארגז שאורכו 180 ס"מ ועוד אחד בתא הנוסעים, לטובת טעינה או הפעלה של כלי עבודה או אביזרים חשמליים אחרים.
אל השקע בתא הנוסעים של השברולט סילברדו 4WT החשמלי מצטרפים גם כמה חללי אחסון ייעודיים לכלי עבודה וציוד.

לחיצה עליו תגרום לכמה דברים לקרות. האחד, טווח הנסיעה המשוער שמציג הרכב ירד באופן משמעותי, תגובת התאוצה על דוושת ההאצה תהפוך לאגרסיבית יותר, ההיגוי ירגיש קליל יותר עם תגובות פחות חדות של הרכב להטיות של ההגה, סיוע אלקטרוני במצב בו הנגרר נכנס להיגוי יתר, אפשרות לכיוון עוצמת הבלימה של הנגרר, מצב תאורה של הנגרר, מצלמה אחורית שמצלמת את החיבור בין הנגרר לרכב ועוד.
ההבדלים בין הגרסאות
כאמור, השברולט סילברדו החשמלי זמין בכמה גרסאות. גרסת ה-RST, צמד גרסאות עבודה, גרסת LT שנחשפה לאחרונה ועל פי דיווחים – גם גרסת טרייל-בוס קרבית לשטח בדרך.
גרסת ה-RST היא היא החזקה, היוקרתית והמאובזרת ביותר של השברולט סילברדו החשמלי, עם הספק שקופץ ל-754 כ"ס ומומנט שקופץ ל-107 קג"מ. בהתאם לעלייה בביצועים, כך הירידה הצפויה בטווח הנסיעה, שעומד על 640 ק"מ בגרסת ה-RST של הטנדר.
בנוסף להפרש המשמעותי, ישנם עוד כמה אלמנטים במפרט של הסילברדו RST כמו: ניהוג של ארבעת הגלגלים, מערכת מתלי אוויר, גלגלי 24 אינץ', מסך מולטימדיה בגודל 17 אינטש, אפשרות להרחבת הארגז האחורי ועוד, שאינם זמינים בשברולט סילברדו WT החשמלי.
ובהתאם להבדלים במפרטים, כך העלייה הצפויה במחיר, שעומד על החל מ-96,000 דולרים.
שברולט סילברדו 4WT חשמלי מול המתחרים
כדי לקבל מושג טוב יותר על השברולט סילברדו 4WT החשמלי ולהבין מה הוא מציע אל מול המתחרים, הצבנו אותו מול עוד שני טנדרים, אחד חשמלי והשני לא, שרלוונטיים לקהל הישראלי.
דגם | שברולט סילברדו 4WT חשמלי | פורד F-150 לייטנינג פרו סטנדרט ריינג' | שברולט סילברדו HD 2500 LT |
---|---|---|---|
הנעה | חשמלי | חשמלי | דיזל |
הספק (כ"ס) | 510 | 462 | 470 |
מומנט (קג"מ) | 85 | 107 | 134 |
טווח נסיעה מקסימלי (ק"מ) | 720 | 386 | – |
יכולת גרירה (טון) | 4.5 | 2.2 | 9 |
יכולת העמסה (ק"ג) | 635 | 1013 | 1705 |
נפח תא מטען קדמי (ליטר) | 302 | 400 | ללא |
מספר שקעים זמינים | 7 | 9 | 1 |
אורך ארגז (ס"מ) | 180 | 167 | 209 |
מחיר התחלתי (ש"ח) | 330,000 – 350,000 (מוערך) | 399,000 | 265,000 |
סוג רישיון | ג' | ב' ישן עד 4 טון או ג' | ג' |
השורה התחתונה
על הנייר נראה שהשברולט סילברדו 4WT החשמלי עדיף על הפורד F-150 לייטנינג בכל הפרמטרים החשובים – הוא חזק יותר, ובעל טווח נסיעה וכושר גרירה כמעט כפול, כך שנראה שהתחרות הקשה ביותר של השברולט סילברדו 4WT החשמלי תהיה דווקא מבית אל מול הסילברדו הלא חשמלי שמשווק בישראל בכמה וכמה רמות גימור, החל מ-245,000 ועד 320,000 ש"ח לרמת הגימור High Country.
האתגר העיקרי של חברת UMI יהיה להסביר ללקוחות מדוע כדאי להם לבחור בשברולט סילברדו החשמלי ולשלם עוד עשרות אלפי שקלים. ובהחלט יש יתרונות לטנדר חשמלי, בעיקר כשמדובר בבעלי עסקים אבל לא רק. למרות שהוא מוגדר כמיועד לעבודה, השברולט סילברדו 4WT החשמלי יכול לקסום גם ללקוחות שירצו לרכוש טנדר חשמלי לטובת פעילות פנאי.
אנחנו מקווים שההחלטה של היבואן להביא לכאן את השברולט סילברדו החשמלי תגרום גם ליבואנים המתחרים להתחיל לעבוד על זה – אם זה לא כבר קורה בעוד אנחנו מדברים. לדעתנו השילוב של מדינה קטנה, יוקר מחייה גבוה וטנדרים חשמליים יכול לעבוד כאן מצוין.
למה אתם לא מספרים שאין אופציה לטעינה ביתית???
או יותר נכון, טעינה ביתית תזדקק לכמעט יומיים כדי להטעין סוללה ריקה.
לשלם בטעינה בתחנה עולה פי חמש מאשר בבית.
מי אמר שאין תקנה מטען dc ותטעין גם בבית אם יש לך כסף לאוטו של כמעט חצי מליון מה זה בשבילך 5 6 אלף מטען
בשביל לעשות עמדת טעינה DC הוא יצטרך להגדיל את חיבור החשמל ל 3×120 אמפר במינימום
מטען DC ביתי עולה 20000 ש"ח.
הוא לוקח מהרשת הביתית 3X 23 אמפר.
למה סתם לקשקש…..
מטען עולה 20000….למה סתם לקשקש
כנראה אתה לא יודע על מה אתה מדבר…