בעוד שרכבי סדאן ופנאי גם כן משמשים מידי פעם את בעליהם לצרכי גרירה כמו שינוע של קרוואנים ניידים או כלי רכב קטנים דוגמת אופנועים, טרקטורונים או אופנועי-ים, אחת הסיבות העיקריות לרכישה של טנדר היא יכולת הגרירה.
ברכב המונע בעל מנוע בעירה פנימית, הנסיעה עם נגרר תשפיע באופן ישיר על צריכת הדלק, וככל שהמרחק יגדל כך יתרבו העצירות לתדלוק – אבל מה קורה במקרה של רכב חשמלי בכלל וטנדר חשמלי בפרט?
צריכת האנרגיה של רכב החשמלי מושפעת מכל כך הרבה אלמנטים – וכמובן שלנסיעה עם משקל כבד שנגרר מאחורי הרכב יש השפעה ישירה על טווח הנסיעה.
קלף הגרירה הוא הקלף המועדף על מתנגדי הרכב החשמלי למיניהם, שאוהבים לנפנף בו בטענה שטנדרים חשמליים לעולם לא יוכלו להחליף טנדרים העושים שימוש במנועי בעירה פנימית. ברור שלקביעה הזו אין שום בסיס שמגובה על ידי נתונים אבל יחד עם זאת, צריך להיות גם הוגנים ולהודות שאין ספק שכל עוד שהגרירה מורידה את טווח הנסיעה באופן משמעותי, לעיתים אפילו ב-50%, ושזמן הטעינה הנדרש למילוי מחדש של הסוללה הוא יותר מכפול מתדלוק, אי אפשר להכריז על נצחון בנוק-אאוט לטובת הטנדרים החשמליים, כרגע.
טכנולוגיית הסוללות מתקדמת כל הזמן – הסוללות הופכות להיות דחוסות יותר ומציעות טווחי נסיעה משופרים באותו נפח, מחירי הסוללות יורדים וזמני הטעינה מתקצרים – בעוד זמן לא רב, ויחד עם החסכון הברור בהוצאות אנרגיה ותחזוקה שמציעים הטנדרים החשמליים, גם זה יגיע.
נצחון בנוק-אאוט יהיה כאשר אדם ייגש לקנות טנדר, ולא יהיה לו ספק בכלל שהוא בוחר באופציה החשמלית – אנחנו אמנם עדיין לא שם אבל בינתיים, יש כבר כמה אופציות לא רעות בשטח.
אחת מהם הוא הסילברדו EV, הטנדר החשמלי שבנוי על פלטפורמת האולטימום של ג'נרל מוטורס, שמפגין יכולות מרשימות במבחן גרירה שנערך על ידי מגזין Fast Lane Truck האמריקני.
הסילברדו החשמלי שנחשף בתערוכת CES בשנת שעברה (2022) יהיה זמין במספר רמות גימור המיועדות לנוסעים וגם בדגם Work Truck – שהיה אמור להיות זמין בשתי גרסאות. בג'נרל מוטורס תכננו תחילה להציע גרסת WT זולה שתעלה באזור ה-40,000 דולר, אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד וכנראה שאי אפשר, לפחות בנקודה זו, להציע טנדר חשמלי איכותי במחיר הזה, והתוכנית נגנזה על ידי היצרן, שיצא בהודעה רשמית על כך בחודש יוני 2023. באתר האינטרנט של החברה מופיע דגם נוסף, 3WT בעל סוללה קטנה יותר והוא צפוי להיות מושק במהלך שנת 2024.
מה שמשאיר אותנו עם גרסת ה-4WT, שמככבת כאן במבחן, מחירה עומד על אזור ה-80,000 דולר – כפול מהגרסה שנגנזה.
במחיר הזה מקבלים טנדר חשמלי מרווח (בסיס גלגלים 3,700 מ"מ) ועוצמתי שמונע על ידי צמד מנועים חשמליים שמפיקים יחד הספק של יותר מ-500 כ"ס ומומנט של 82 קג"מ, יכולת גרירה מקסימלית של יותר מ-4.5 טון, יכולת העמסה של 635 ק"ג על הרכב עצמו, טווח נסיעה באזור ה-700 ק"מ, על פי הערכה של ה-EPA (שנוטה להיות ריאלית), והספק טעינה מקסימלי שעומד על 350 קילוואט, תוספת של 160 ק"מ ב-10 דקות טעינה בלבד.
הסילברדו EV 4WT מציע פיצ'רים רבים שנועדו להקל על בעליו, בין אם לצרכי עבודה או פנאי – 7 שקעים חשמליים בהספק כולל של 7.2 קילוואט כולל, בארגז שאורכו 1.8 מטרים, לטובת תפעול או טעינה של כלי עבודה חשמליים, תא מטען קדמי עצום בנפח של 311 ליטרים, נהיגה עם דוושה אחת, מערכת בלימה רגנרטיבית עם מספר מצבים, מצב גרירה ועוד.
כמובן שזו רשימה חלקית מאד ואין ספק שהסילברדו החשמלי הוא טנדר מסוגל ומאובזר לעייפה אבל עדיין – 80,000 דולר לטנדר חשמלי זה תג מחיר שעשוי להרתיע, ולגרום ללא מעט לקוחות ללכת לכיוון של טנדרים עם מנוע בעירה פנימית – אפילו כשהיתרונות של טנדר חשמלי הם ברורים ללקוח הפרטי ואף יותר לציי רכב.
מה שלא מקבלים במחיר הזה – הספק של יותר מ-750 כ"ס, מומנט של יותר מ-100 קג"מ, מתלי אוויר, היגוי נפרד לגלגלים האחוריים, אפשרות להרחיב את ה"ארגז", תא נוסעים משודרג ועוד – בשביל זה תצטרכו להפרד מיותר מ-106,000 דולרים שיעניקו לכם את הבעלות על סילברדו חשמלי בגרסת RST First Edition.
אנשי מגזין Fast Lane Truck רצו לבדוק את הטענה – האם טנדר חשמלי באמת אינו יעיל בגרירה?
לשם כך הם רתמו את הסילברדו EV 4WT לנגרר מסוג הנגררים שנפוצים מאד בצפון אמריקה, והעמיסו אותו, עד שהגיעו למשקל כולל של כ-3 טונות. כדי להפוך את המשימה למעניינת אף יותר, התלווה אל הסילברדו החשמלי טנדר נוסף, פורד F-150 אקו-בוסט עם מנוע טווין-טורבו בנזין V6 שמפיק הספק של 400 כ"ס.
עוד לפני היציאה למבחן עצמו, בטעינה / תדלוק שלפני, נגעו מגישי הסרטון בבעיה בה נתקל כל מי שגורר נגרר עם רכב חשמלי – בלא מעט מקומות נוצר מצב שהרכב + הנגרר יחסמו עמדת טעינה או לפחות צד אחד ממנה כדי להטען.
המסקנות ברורות: טווח הנסיעה של הטנדר החשמלי הושפע מהגרירה באופן משמעותי – מ-720 ק"מ ל-370 ק"מ – המבחן הסתיים כאשר בסוללת הסילברדו נותרו 24 ק"מ בלבד. וזה אולי נשמע לא כל כך אטרקטיבי אבל כשבוחנים את המספרים מקרוב מגלים ש-370 ק"מ שווים לנסיעה מחיפה לבאר שבע וחזרה (כמעט). ולטנדר חשמלי שגורר אחריו נגרר כבד ומזגן שפעל לאורך כל הדרך – אלו נתונים יפים מאד.
יכולות יש – וגם חסכון משמעותי בעלויות אנרגיה ותחזוקה, שמציעים רכבים חשמליים ורכבים מסחריים חשמליים וטנדרים חשמליים בפרט יתרונות שכל עסק יעריך.