אנרג'יקה, הסוף?

אחרי תקופה לא פשוטה, חבר המנהלים של יצרנית האופנועים החשמליים מאיטליה הכריז כי החברה תכנס להליך של פשיטת רגל.

ביום שני, ה-14 לחודש אוקטובר שנת 2024, התכנס חבר המנהלים של חברת אנרג'יקה האיטלקית שמייצרת אופנועים חשמליים לפגישה, בסופה הודיע כי החברה תכנס לתהליך שנקרא בשפה המקצועית Bankruptcy Judicial Liquidation, פשיטת רגל בשפת העם. 

למען הדיוק, המונח פשיטת רגל (Bankruptcy) מתייחס לאנשים פרטיים שאין ביכולתם לשלם את חובותיהם, בעוד שחברות שנקלעות למצב זה נכנסות לתהליך שנקרא Liquidation, פירוק החברה. הבקשה של אנרג'יקה נכנסת תחת מה שמוגדר כ-"צ'פטר 7", שמיועד לחברות שאינן יכולות לשלם יותר את החובות שלהן. מכאן תלך יצרנית האופנועים החשמליים לתהליך פירוק, שבו הכסף ממכירת הנכסים ישמש לסגירת החובות.

רוצים לקבל את כל העדכונים על אופנועים, קטנועים ורכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

במצב זה "החברה מפסיקה את כל הפעילות ויוצאת מהעסק לחלוטין. ממונה נאמן לפירוק (מכירת) נכסי החברה, והכסף משמש לפירעון חוב" כך על פי SEC, הרשות האמריקנית לניירות ערך.

מה קרה לאנרג'יקה?

יצרנית האופנועים החשמליים אנרג'יקה נוסדה רשמית בשנת 2014 ובמשך 10 שנות פעילותה, היוותה את אחד מעמודי התווך של התעשייה הגם ככה לא גדולה הזו.

הדגם הראשון, האנרג'יקה אגו (EGO), אופנוע סופר-ספורט חשמלי הוצג בשנת 2014. שנה אח"כ הוצג הדגם השני, האנרג'יקה אווה (EVA), אופנוע סטריט-פייטר חשמלי. בשנת 2017 הוצג הדגם השלישי של אנרג'יקה, ה-EsseEsse9, אופנוע נייקד חשמלי.

אנרג׳יקה אגו
אנרג׳יקה אגו (צילום: Lorenzo Concari)

אחד האירועים המשמעותיים בהיסטוריה הלא-ארוכה של אנרג'יקה התרחש בשנת 2018, אז הוכרזה החברה כספקית הרשמית והיחידה של אופנועים לאליפות העולם למרוצי אופנועי כביש חשמליים, ה-MotoE. 

הדגם החדש ביותר בליין הדגמים של יצרנית האופנועים החשמליים מאיטליה היה האנרג'יקה אקספיריה, אופנוע אדוונצ'ר-טורינג חשמלי.

אופנוע חשמלי אנרג׳יקה אקספריה
אנרג׳יקה אקספריה

האופנועים החשמליים של אנרג'יקה הגיעו עם סוללות וטווחי רכיבה ארוכים (יותר מ-400 ק"מ ברכיבה במהירות עירונית נמוכה וכ-300 ק"מ ברכיבה משולבת) והמחירים היו בהתאם – בין 25,000 ל-30,000 דולרים ליחידה, אבל למרות שהם היו גבוהים, המחירים לא מהווים את הסיבה העיקרית לכך שאנרג'יקה מפסיקה את פעילותה – שנת 2022 הייתה שנת שיא של אנרג'יקה, עם מכירות בסך של 13 מיליון אירו.

בחודש מרץ של אותה השנה עברו כ-75% מאנרג'יקה ל-Ideanomics, חברה אמריקנית גלובלית שעוסקת בתחום הרכב החשמלי. מטרת ההשתלטות של Ideanomics הייתה כדי להפוך את אנרג'יקה ל"יישות פרטית" מה שהיה אמור לאפשר לה חופש וגמישות גדולים יותר שהיו אמורים לסייע לה בגדילה.

אך משנת 2017 התנהלה חקירה של ה-SEC נגד ז'אנג וו, המנכ"ל הקודם של Ideanomics ונגד אלפרד פור המנכ"ל הנוכחי ונגד אלפרד תובר, מנהל הכספים הנוכחי של החברה, בגין הונאת משקיעים. חקירה שנסגרה בהסכם פשרה שנחתם בין הצדדים בחודש אוגוסט 2024.

בהודעה הרשמית שפרסמה אנרג'יקה, נאמר כי האתגרים איתם מתמודד ענף התחבורה החשמלית, החוסר בהשקעות ואיך לא – הבעיות בשרשרת האספקה שעוד נמצאות איתנו מאז מגפת הקורונה היוו את הגורמים העיקריים שהביאו שהביאו להורדת השאלטר של פס הייצור במפעל של אנרג'קה בעיר מודנה שבאיטליה. בהודעה לא נאמר דבר על החקירה ועל הסכם הפשרה, אך די ברור שזה לא עזר, בלשון המעטה.

האם זהו הסוף של אנרג'יקה? 

בשונה ממקרים אחרים, נראה דווקא כי כאן הסיפור הוא לא של מוצרים טובים של הצליחו להמכר אלא של צירוף נסיבות שיכול להיות קטלני לכל חברה, בטח של חברה במימדים של אנרג'יקה שחייבת מזומנים כמו אוויר לנשימה. הסיפור של אנרג'יקה מזכיר לנו קצת את הסיפור של אלטה (ALTA) האמריקנית, יצרנית אופנועי השטח החשמליים, שהפסיקה את פעילותה בשנת 2018.

למרות שהמוצרים שלה היו טובים, אלטה מעולם לא הצליחה להתאושש.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button