כמעט 50 שנה מאז שעזבה, קאן-אם הקנדית, שהייתה אחד מהשמות הבולטים בסצנת מרוצי המוטוקרוס בשנות ה-70, חוזרת רשמית לענף הדו-גלגלי עם שני אופנועים חשמליים חדשים – הקאן-אם פולס (Pulse) והקאן-אם אוריג'ין (Origin).
בקאן-אם התרכזו בעשורים האחרונים בעיקר בייצור של כלי פנאי / עבודה כמו טרקטורונים, רכבי סייד-ביי-סייד ועוד – אבל העלייה בפופולריות של התחבורה החשמלית בשילוב ההיצע הדל יחסית של אופנועים וקטנועים חשמליים, בעיקר של יצרניות גדולות ומוכרות, החזירו את הקנדים לשני גלגלים.
תעשיית הרכבים הדו-גלגליים החשמליים, ובעיקר האופנועים, עדיין מתקשה להתרומם. גם כשאנחנו ניצבים בפני פיתחה של שנת 2025, עדיין אין מספיק כלים חשמליים שמציעים שילוב של טווח רכיבה גבוה, זמן טעינה מהיר או לחילופין סוללות נשלפות קלות במחיר נגיש – פה ושם צצים להם דגמים חדשים, אבל זה עדיין "לא שם", בטח לא באופן שיגרום להרבה רוכבים לנטוש את האופנוע / קטנוע הלא-חשמלי שלהם כדי לעבור לאופנוע או קטנוע לא חשמלי.
לצערנו, ובעוד שהם מהווים תוספת נחמדה להיצע, גם צמד האופנועים החשמליים החדשים של קאן-אם לא מהווים בשורה.
עם תג מחיר שמתחיל מכ-18,000 דולר ונגמר בכמעט 22,000 דולר, הם עדיין יקרים ממרבית האופנועים הלא-חשמליים. ב-20,000 דולר אפשר לקנות את הדגמים המובילים כמעט בכל קטגוריה, בין אם מדובר באופנועי טורינג, אופנועי אדוונצ'ר, אופנועי נייקד ואפילו אופנועי ספורט, וזו כבר נקודת פתיחה בעייתית לצמד האופנועים החשמליים החדש של קאן-אם.
עד שלא יהיה אופנוע חשמלי עם טווח של 250 ק"מ או לחלופין אופנוע חשמלי שמציע זמן טעינה זהה לזמן לתדלוק (או לפחות קצר) והכי חשוב – עם תג מחיר סביר, קשה לנו לראות את המצב הזה משתנה.
בואו נכיר את האופנועים החשמליים החדשים של קאן-אם מקרוב
אחת המטרות של מהנדסי קאן-אם הייתה לצמצם, עד כמה שניתן, את כמות החלקים באופנועים החשמליים, והם עיצבו האופנועים החשמליים באופן כזה שסוללת הליתיום-יון מהווה למעשה חלק משלדת האופנוע – מה שבא לידי ביטוי גם בחסכון במשקל.
כמו הסוללה בנפח של 8.9 קוט"ש, גם מנוע ה-ROTAX E-Power החשמלי בו עושים שימוש האופנועים החשמליים החדשים, שמציע הספק של 35 קילוואט (כ-47 כ"ס), מיוצר על ידי קאן-אם.
המטרה השנייה של מהנדסי החברה הייתה לשמור על ביצועי הטעינה והסוללה ברמה הגבוהה ביותר, ולטובת זה הם התקינו מערכת קירור נוזל ששומרת על הטמפטורה של כל רכיבי המערכת החשמלית של האופנוע – המנוע, הממיר, הסולללה והמטען. עוד אומרים בקאן-אם כי בגלל שהמערכת נשארת תמיד בטמפרטורה אופטימלית, אורח החיים של הסוללה צפוי להיות ארוך יותר מבכלים מקבילים. זמן הטעינה המוצהר של שני הכלים עומד על כ-50 דקות מ-20% ל-80% סוללה.
הקאן-אם אוריגי'ן והקאן-אם פולס מגיעים עם מסך תצוגה בגודל של 10.25 אינטש שמופעל או על ידי מגע יד או על ידי הכפתורים שעל הכידון. בנוסף לתמיכה באפל קארפליי וגישה לאפליקציות ניווט ושמע פופולריות, המסך מאפשר לרוכב לבחור מצבי רכיבה שונים, לקבל מידע חשוב על הסוללה, הטעינה והמערכות החשמליות של האופנוע ולהתאים את מאפייניי הטעינה כמו זמן טעינה ומגבלות טעינה לפי העדפותיו האישיות – למשל, הגבלת הטעינה ל-80% כדי לשמור על אורך חיי הסוללה.
כל אחד ממצבי הרכיבה השונים שזמינים באופנועים החשמליים של קאן-אם משפיע על תגובת המצערת, רמת ההתערבות של בקרת האחיזה ורמת הרגישות של מערכת ה-ABS.
אלמנט נוסף בו יוכל לשלוט הרוכב הוא האופן בו מחזיר האופנוע את האנרגיה – או על ידי עזיבת המצערת – רגנרציה פסיבית או סיבוב המצערת בכיוון ההפוך, בקאן-אם קוראים לזה רגנרציה אקטיבית. למערכת הרגנרציה 3 מצבים – כבוי, מינימום ומקסימום.
האופנועים החשמליים של קאן-אם הם אוטומטיים לחלוטין ומגיעים עם הילוך אחורי שמסייע לרוכב לנוע אחורה בלי לרדת מהכלי ובלי להפעיל מאמץ על הרגליים.
קאן-אם אוריג'ין
הדגם הראשון והיותר מעניין לדעתנו מבין השניים הוא הקאן-אם אוריג'ין. הקאן-אם אוריג'ין הוא אופנוע דו-שימושי, מה שאומר שאפשר לרכב עליו גם בכביש, וגם בשטח. סגמנט האדוונצ'ר / דו-שימושי הוא מהפופולריים ביותר בשנים האחרונות, כשהרוכבים מנצלים את הורסטיליות של האופנוע שיכול לשמש גם ככלי רכב וגם כספורט / תחביב.
אנחנו אהבנו את המראה של הקאן-אם אוריג'ין, שמזכיר לנו מאד את ההוסקרוונה נורדן, סוג של גרסה צנומה שלו. יש לו מזלג קדמי הפוך מבית קאייאבה בקוטר של 43 מ"מ עם מהלך מתלה של 255 מ"מ ללא אפשרויות כיוון ובולם אחורי יחיד מתכוונן עם מהלך מתלה של 255 מ"מ גם כן. המרווח בין הגחון של הקאן-אם אוריג'ין לקרקע עומד על כ-27 ס"מ ומשקלו עומד על 187 ק"ג. הגחון מוגן על ידי מגן גחון תואם.
ברכיבה עירונית עומד טווח הרכיבה שהוצהר על ידי היצרן על 145 ק"מ בין טעינות וברכיבה משולבת בעיר ומחוצה לה הטווח יורד ל-115 ק"מ. עם ווח רכיבה שכזה, ההרפתקאות שתוכלו לצאת אליהן בלי לדאוג כל הזמן שתתקעו בצד הדרך עם סוללה גמורה יהיו קצרות, קצרות מאד.
הקאן-אם אוריג'ין מגיע מצוייד בצמיגי דנלופ D605 דו-שימושיים עם פנימית במידה 21 אינטש מקדימה ו-18 אינטש מאחורה צמיגים אלה מתאימים לרכיבה גם בכביש המהיר וגם בשטח, אם כי במקרה של ירידה לשטח קשה יותר, תמיד מומלץ להחליף לצמיגים מתאימים.
שרשרת ההינע הסופי של הקאן-אם אוריג'ין "יושבת" בתוך קייס סגור שמגן עליה מנוזלים, אבק, בוץ וכו', שהם חלק בלתי נפרד מרכיבה בשטח, עם מערכת שימון עצמאית, כך שהשרשרת תמיד נקיה ומשומנת ומותחן אוטומטי – כך שהשרשת תמיד מתוחה. התחזוקה של הקייס? כל 15,000 ק"מ.
אחד ממצבי הרכיבה שזמינים בקאן-אם אוריג'ין הוא מצב שטח, שמאפשר לרוכב להתאים את רמת ההתערבות של בקרת האחיזה ולנתק את מערכת ה-ABS.
אחד הפיצ'רים היותר מעניינים בקאן-אם אוריג'ין נקרא LinQ, זוהי למעשה מערכת לחיבור מהיר של אביזרים כמו ארגז או תיקי צד על זנב האופנוע ללא שימוש בכלים. בנוסף, מציע האופנוע החשמלי גם תא "כפפות" (שבאמת אפשר לאחסן בו כפפות) עם שקע USB מובנה.
הקאן-אם אוריג'ין מגיע בשלוש וריאציות – לבן בוהק, שחור קרבון, או גרסת 73 עם גרפיקה מיוחדת, הומאז' לתור הזהב של החברה במרוצי המוטוקרוס ותאורת LED משודרגת. קטלוג התוספות כולל משקף קצר / ארוך, מגיני מנוע, תוספת של פנסי תאורה, מגיני ידיים ועוד.
מחירו של הקאן-אם אוריג'ין נקבע על 18,990 דולר ו-21,699 לגרסת ה-73.
הקאן-אם אוריג'ין מתמקם באמצע בין שני המתחרים העיקריים שלו – מתחתיו זירו FX שמגיע מצויד במנוע חשמלי בהספק של 34 קילוואט (כ-45 כ"ס), סוללה בנפח של 7.2 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של 164 ק"מ וטווח רכיבה משולב של 104 ק"מ ותג מחיר של כ-12,500 דולר ומעליו הזירו DSR/X, שמגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 75 קילוואט (כ-100 כ"ס), סוללה גדולה בנפח של 17.5 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של 288 ק"מ וטווח רכיבה משולב של כ-170 ק"מ ותג מחיר של כ-23,000 דולר.
על הנייר, הזירו DSR/X הוא "הרבה יותר אופנוע" מהקאן-אם אוריג'ין – הוא יותר חזק, יש לו טווח נסיעה גדול באופן משמעותי והוא נראה נוח הרבה יותר ועם הפרש במחיר של כ-4,000 דולר בלבד, הוא הרבה יותר מתאים להגדרה אופנוע אדוונצ'ר חשמלי. לקאן-אם אוריג'ין יש אמנם יתרון במשקל מול הזירו DSR/X ששוקל 247 ק"ג (הפרש של 60 ק"ג) אבל נראה שעם טווח של 115 ק"מ, רכיבה על הקאן-אם אוריג'ין תוכל להתבצע או בכביש או בשטח, או בשילוב ממש קצר של שניהם. בטח שזהו לא כלי שמיועד לטיולים ארוכים.
קאן-אם פולס
הקאן-אם פולס הוא אופנוע נייקד חשמלי – עם טווח רכיבה עירוני של 160 ק"מ וטווח רכיבה משולב של 130 ק"מ, אפשר לומר שההגדרה שמתאימה לו יותר היא אופנוע נייקד חשמלי עירוני.
הקאן-אם פולס מצויד במזלג הפוך מבית קאייאבה בקוטר 41 מ"מ עם מהלך מתלה של 140 מ"מ ובולם אחורי מתכוונן עם מהלך זהה. על הקשר בין גלגלי ה-17 אינטש (קדמי ואחורי) אחראים צמיגי דנלופ ספורט מקס GPR 300.
הקאן-אם פולס מגיע עם שלושה מצבי רכיבה: ספורט פלוס, מצב גשם ומצב אקו. התאוצה ממצב עמידה לרכיבה במהירות של 100 קמ"ש תארך 3.8 שניות בלבד.
הפולס, כמו הקאן-אם אוריג'ין, מגיע גם הוא עם שרשרת הינע סופי ש"יושבת" בתוך קייס סגור שמגן עליה מנוזלים, אבק וכו', עם מערכת שימון עצמאית, כך שהשרשרת תמיד נקיה ומשומנת ומותחן אוטומטי – כך שהשרשת תמיד מתוחה. על פי היצרן, התחזוקה נדרשת כל 15,000 ק"מ.
פיצ'ר נוסף שחולקים צמד האופנועים החשמליים של קאן-אם היא מערכת ה-LinQ לחיבור מהיר של אביזרים כמו ארגז או תיקי צד על זנב האופנוע, למי שרוצה להקנות לאופנוע הנייקד החשמלי מראה קצר יותר "תיורי". לקאן-אם פולס יש תא כפפות קדמי בנפח של 1.7 ליטר ושקע USB מובנה.
גובה המושב של הקאן-אם פולס עומד על 784 מ"מ ומשקלו 177 ק"ג, כך שמדובר בכלי לא "מאיים" במיוחד שיכול להתאים גם לרוכבים נמוכים / רוכבים מתחילים.
הקאן-אם פולס מגיע גם כן בשלוש וריאציות – לבן בוהק, שחור קרבון, או גרסת 73 עם גרפיקה מיוחדת, כשהמחירים נעים מ-18,999 דולר ל-20,999 דולר.
ברשימת המתחרים של הקאן-אם פולס אפשר למצוא את שלושת הדגמים החשמליים של מותג LiveWire של הארלי דוידסון: ה-LiveWire דל מאר שמגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 63 קילוואט (כ-84 כ"ס), סוללה בנפח של 10.5 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של כ-180 ק"מ וטווח רכיבה משולב של כ-137 ק"מ ומחיר שמתחיל מ-15,500 דולר ואת ה-LiveWire מולהולנד שמגיע עם נתונים דומים ועם מחיר של החל מ-16,000 דולר וגם את ה-LiveWire וואן, שמגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 75 קילוואט (כ-100 כ"ס), סוללה בנפח של כ-15 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של 233 ק"מ וטווח רכיבה משולב של 152 ק"מ במחיר של החל מכ-23,000 דולר.
נכון שה-LiveWire מולהלנד מתאפיין בסגנון שונה מזה של הקאן-אם פולס, אך מפאת חוסר דגמים, אפשר להגדיר אותו גם כמתחרה.
לרשימה אפשר להוסיף גם את הזירו S, שמגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 51 קילוואט (68 כ"ס), סוללה בנפח של 14.4 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של 248 ק"מ וטווח רכיבה משולב של 182 ק"מ במחיר של כ-15,000 דולרים ואת הזירו SR/F, שמגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 84 קילוואט (כ-113 כ"ס), סוללה בנפח של 17.3 קוט"ש שמוציאה טווח רכיבה עירוני של 283 ק"מ וטווח רכיבה משולב של 188 ק"מ במחיר של כ-20,500 דולר.
Energica Experia, בינתיים רק הוא שווה קנייה…