הבחירה בהונגריה אינה מפתיעה, שכן BYD כבר בונה אוטובוסים חשמליים בהונגריה בעיר קומארום, והמדינה עצמה כבר משקיעה רבות בכל הקשור לתחבורה חשמלית בשנים האחרונות, דבר שמעיד על מעמדה התחרותי החזק באיחוד האירופי.
המפעל יוקם בעיר סגד הדרומית וייתן תפוקה ומענה ייצור לרכבים חשמליים וגם פלאג-אין עבור השוק האירופי, ולטענת BYD ידאג לאיוש של אלפי מקומות עבודה עבור המקומיים. ויתמוך בשרשרת האספקה המקומית. ראוי לציין ש-BYD מתכוונת לדבוק בשרשרת האספקה המשולבת, מה שמצביע על כך שיהיו השקעות נוספות בייצור חלקי.
BYD מציעה כיום חמישה דגמים שונים של מכוניות חשמליות באירופה (האן, טאנג, אטו 3, סיל ו-דולפין), עם 230 חנויות קמעונאיות ב-19 מדינות שונות. החברה מבטיחה שבמהלך השנה החדשה, 2024, היצע הדגמים יתרחב עם שלושה דגמים נוספים.
BYD מוסיפה כי מפעל המכוניות החשמליות שלה יהיה הראשון מסוגו, שנבנה על ידי חברת רכב סינית באירופה: ״מתקן הייצור החדש ישלב את הטכנולוגיה הגלובלית המתקדמת ביותר ותהליכי ייצור אוטומטיים ליצירת רכבי אנרגיה חדשה מובילים. לבניית מרכז ייצור זה צפויה להיות השפעה חיובית על הכלכלה המקומית על ידי קידום חילופי טכנולוגיה וחדשנות בין סין והונגריה. BYD גם תנצל את המומחיות שלה בשרשראות אספקה כדי לסייע ביצירת 'מערכת אקולוגית' ירוקה באופן מקומי״
ההחלטה של BYD מגיעה לאחר שנה של חיזור עם מדינות אירופה מגרמניה ועד צרפת, בתקווה לזכות באמון ובהשקעה של היבשת ובו זמנית גם לתעסוקה לעובדים מקומיים.
החברה מכרה קצת יותר מ-13,000 מכוניות באירופה בנובמבר האחרון ולפי DataForce האטו 3 היה הדגם הנמכר ביותר שלה עם כמעט 11,000 יחידות שנמכרו. אנליטסטים צופים כי למפעל של BYD בהונגריה תהיה ככל הנראה יכולת ייצור של כ-200,000 מכוניות בשנה.
הונגריה מנסה להפוך לאחד מהמרכזים המובילים באירופה לתעשיית הרכבים החשמליים. המדינה קיבלה על פי הערכות כ-20 מיליארד אירו (82 מילארד שקל) בהשקעות הקשורות לפיתוח תחבורה חשמלית בחמש השנים האחרונות, כולל מפעל סוללות בעלות של 7.3 מיליארד אירו.
המהלך של BYD לפתוח מפעל לייצור רכבים בהונגריה אמור לשלוח איתות לשאר היצרניות כמו: מרצדס-בנץ, אאודי וסוזוקי שגם להם יש מפעלי רכב בהונגריה. כמו כן, המפעל ההונגרי של BYD עשוי לעזור ליצרנית הרכב להימנע מתעריפי יבוא שונים.
אחת הסיבות העיקריות ש-BYD מתרחבת באירופה היא הסיבה שהיא יכולה לגבות שם מחירים גבוהים יותר. כמו לדוגמה הדגם דולפין מכונית קומפקטית משפחתית, הדגם הזול ביותר שלה באירופה, מתחיל ב-35,990 יורו בגרמניה,פי 3 יותר מהמחיר המבוקש בסין ושלא נתחיל לדבר על המחיר כחול-לבן.
BYD וממשלת הונגריה לא חשפו את גודל ההשקעה, והם לא נתנו תאריך מדוייק להשלמת הפרויקט. שר החוץ של המדינה, פיטר שייג'ארטו, אמר שהונגריה תספק סבסוד למפעל BYD החדש, שגובהו יפורסם רק לאחר קבלת הסכמה של הנציבות האירופית. ״זו אמורה להיות אחת ההשקעות הגדולות בהיסטוריה של הכלכלה ההונגרית״.
על פי צו שפורסם ביום חמישי, ראש ממשלת הונגריה הקצה 133 מיליון דולר במימון מהתקציב לשדרוג תשתיות הכבישים, הרכבת, החשמל, הגז והמים סביב פארק תעשייה בסגד, מבלי לציין את שם BYD במסמך. מה שגורם לנו להאמין שכל הליך הרגולוציה וקבלת האישורים מהנציגות האירופית לא ילך חלק כפי ש-BYD האמינו.
חברת BYD לא אומרת זאת במפורש, אבל אנחנו מניחים שהמפעל החדש יתמקד אך ורק במכוניות חשמליות בלבד (ללא ההיברידיות והפלאג-אין, שגם הן חלק מקטגוריית רכבי האנרגיה החדשים המוזכרת באתר החברה). את זה ניתן להבין מהכיוון אליו אירופה הולכת.
נכון שלישראל יש דברים אחרים להתעסק בהם בזמנים אלו, אבל אין ספק שזו שאלה שבוערת לכולנו בעקבות עליית המס בשנה האזרחית החדשה, האם נלך יד ביד עם החזון האירופי לתחבורה מבוססת אנרגיה ירוקה, או שנעמוד מנגד?
אחלה כתבה תודה על הסקירה המעניינת
אחלה כתבה. מעניינת מאוד.