fbpx

BMW תשיק M5 חשמלית שתתחרה ישירות בטסלה

דגם M5 החשמלי של BMW מציג יכולות חשמליות מרשימות ביותר שיקדמו את התחרות בעולם החשמלי, אולי בניסיון ממשי ראשון לאיים על ההצלחה של טסלה באמריקה – אבל רק עוד 4 שנים.

אחד מדגמי הספורט המובילים והמוכרים של BMW הוא M5 – שבקרוב יצטרף לתחרות הרכב החשמלי בעל הביצועים המרשימים ביותר. 

הרכב המתוכנן יוכל לאפשר טווח נסיעה ארוך למדי ויכניס את BMW לעמדת יתרון במה שהפך להיות תחום התחרות העיקרי של יצרניות הרכבים החשמליים כעת ובעיני רבים מהווה את סוד ההצלחה של טסלה.

לאחרונה דווח שבחברה עובדים על דגם שמסוגל להגיע לטווח של 435 מיילים – שבע מאות קילומטר של דרך, טווח שגם ארוך יותר מרכבי בנזין ודיזל רבים שנמכרים היום בשוק וישבור את "תקרת הזכוכית" של 400 מייל לטעינה מלאה שטסלה טרם הציגה. במידה והפרסומים יתממשו, M5 יוכל להסיע את תושבי מטולה לאילת בקלות, מאפשר להם לדחות את הטעינה לדרך הביתה ולהפוך את השמירה על הסביבה לקלה מתמיד.

עוד סמן למגמה העולמית

הטווח המדהים שעוד נחשד כשמועה (מבוססת היטב) רק מכוון שוב את הזרקור למרוץ שקיים בין חברות הרכב בפיתוח תחבורה חשמלית שתהיה מספיק טובה על מנת לשנות את נטיית הלב (והכיס) המסורתיות של רוב הלקוחות, מה שיהפוך את הרכב החשמלי לקונצנזוס בסופו של דבר.

המספרים מדברים בעד עצמם: תקציב הפיתוח והייצור של תחבורה חשמלית בפולקסווגן לשלוש השנים הבאות עומד על שלושים מיליארד יורו ובג'נרל מוטורס מתכננים השקעה של ארבעה מיליארד דולר בשנה בחמש השנם הקרובות. שתי חברות הענק מתכננות להצליח למכור מיליון רכבים חשמליים בשנה עוד לפני סיום העשור.

ויחד עם רכבים חשמליים 'באלפים' מתוכננים ומפותחים גם רכבים חשמליים ל'אלופים', כמו אאודי שהודיעה על פיתוח רכב חשמלי "יעיל ביותר" כחלק מיוזמת "ארטמיס" שתושק בשנת 2024. הדגם החשמלי החדש שמתכננים ב-BMW יצטרף לאותה רשימה מתארכת של יריבים לטסלה, בתקווה להדיחה מראש טבלת המכירות העולמיות, או לפחות לייצר מספיק כותרות, כיאה לרכבי על.

נתונים מדהימים אך ישימים

בתכנית המנצחת של BMW יש חיסרון אחד מרכזי: M5 לא יגיע לכבישים לפני 2024.

סוללת המנוע מצוידת ב-135 קילוואט-שעה ותוכל להעניק טווח והספק עצומים. לצורך השוואה – טסלה טרם ציידה את רכביה בסוללות עם יותר ממאה קוט"ש. ה-M5 יוכל להתחבר למטענים בהספק של עד ארבע מאות קילוואט, מהר יותר מהסופר-צ'ארג'ר של טסלה (שטוען את מודל 3 תוך רבע שעה). בדגמים מאוחרים יותר, הרכב יוכל לתמוך בטעינה בהספק כפול מכך, שבו עומדת כיום רק פורשה טייקאן.

חוץ מטווח נסיעה, מתוכנן ה-M5 גם להציג ביצועים שלא יביישו אף רכב ספורט שבשימוש כעת: הוא מתוכנן להאיץ מעמידה למאה קמ"ש תוך פחות משלוש שניות, בעודו משתמש בהנעה תלת-מנועית (שני מנועים מאחור ועוד אחד מלפנים) בהספק של 250 קילוואט (335 כוחות סוס) כל אחד – הספק דומה למנועיו המתוכננים של הסייברטראק שיגיע לכבישים בעוד כשנה וחצי.

לא ממהרים לעבור לחשמל ומצליחים לחסוך בעלויות

כבר בשנה שעברה החלה חרושת שמועות על התוכניות של BMW להפוך חלק מדגמיה המרכזיים לחשמליים בנוסף לפיתוח דגמים חשמליים ייחודיים. מכיוון שרכבים מסדרת M של החברה לרוב בעלי ביצועים משופרים ביחס לדגמי המיינסטרים, הם מושקים מסורתית כשנה אחרי הדגמים העיקריים – וכך M5 החשמלי מצא את עצמו בתוכניות הרחוקות למדי של היצרנית הגרמנית.

עם זאת, נראה שהביצועים של הרכב מצדיקים את ההמתנה הארוכה, שככל הנראה תאפשר גם עוד שכלול של מערכות הרכב השונות והתאמתן לצרכים הצפויים להתפתח בהמשך העשור. בינתיים מקווים ב-BMW שהלקוחות יסתפקו בדגם ההיברידי שמוצע למכירה בארצות הברית מאז 2017 ויגיע שוב בעיצוב מחודש וביצועים משופרים בשנה הבאה.

רק מוקדם יותר השנה התגאו בכירי החברה ביכולות הייצור המתקדמות של החברה המאפשרות גמישות במפעלים עצמם וייצור של רכבים לא חשמליים, היברידיים וחשמליים באותו חלל, מה שמעניק לחברה גמישות שחברות רבות התקשו לגלות בדרך לייצור רכבים חשמליים – ויאפשר התאמה של מפעליה בסין עוד השנה, תוך חיסכון של מיליארדי דולרים.

דרך ארוכה אך יש למה לצפות

עד שנת 2024 הדרך ארוכה למדי וכפי שלימדה אותנו המציאות הנוכחית – הכל יכול לקרות ולכל כיוון. בכל זאת, פיתוח של רכב עוצמתי הוא חיוני לשוק בו עדיין מקודש הרכב הפרטי וכשרכבים חשמליים צריכים להתחרות בביצועיהם של מנועי בעירה פנימית.

עד שיושק דגם ה-M5 נראה באירופה ובארה"ב כמה דגמים חשמליים של BMW, שמתכננת למכור תריסר דגמים חשמליים ברחבי העולם עד 2025. 

אם וכאשר יצליחו רכבי M5 לנוע בהתאם לביצועים שפורסמו תוכל BMW לסמן יעד חשוב בתחרות על דעת הקהל – גם מול דלקים מאובנים וגם מול טסלה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button