fbpx

תכנית התשתיות של ביידן תקום ותיפול על הטנדרים החשמליים

תכניות בהיקף של טריליוני דולרים צפויות להגיע למאבק ארוך בקונגרס. דווקא הגעת הטנדרים החשמליים עשויה להכתיב את הכיוון אליו ינועו התחבורה והפוליטיקה באמריקה.

הנשיא ביידן חזר מסיור במפעלי הרכב של דטרויט, שכנראה תיזכר בזכות נסיעת המבחן הספונטנית שביצע על F-150 החשמלי, מציג את העוצמה והיכולות שלו רגע לפני החשיפה הרשמית. אבל הרכבים החשמליים הם מבחינתו קרש הקפיצה למדיניות אותה הוא יוביל בשנים הקרובות.

לפי ביידן וממשלו, רכבים חשמליים מצוינים – כמו שפורד וג׳נרל מוטורס מתיימרות להביא בשנים הקרובות – הם שיעזרו להוביל את אמריקה למסלול דל בפחמן, שטומן בחובו עתיד סביבתי יותר ובריא לתושביה. העתיד הזה מחייב תחבורה חשמלית נרחבת, וזו לא תצליח להתממש בלי טנדרים חשמליים, קטגוריית הרכב החביבה על האמריקנים, ויפה שעה אחת קודם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אבל המעבר המיוחל לתחבורה חשמלית, למרות התמיכה מהאדם החזק בעולם (אולי חוץ מאילון מאסק), לא צפויה להיות חלקה כמו שאנחנו מקווים. נשיא ארצות הברית יצטרך להתמודד עם התנגדות נחרצת מצד חברי הקונגרס הרפובליקנים, שלא רואים תקווה בתכניות כלכליות בהיקף ארבעה טריליון דולר את החזון שהנשיא מנסה לברוא. 

בין היתר, ינסה הנשיא להכניס את אמריקה בצורה טובה יותר להתמודדות מול סין, שמכינה לארה״ב עשור של תחרות כלכלית וטכנולוגית חסרת תקדים, הן בשליטה במשק האנרגיה העולמי והן בתחבורה החשמלית, שהופכת לנושא שיעסיק את כל ממשלות העולם בשנים הקרובות.

לא רק פוליטיקה

נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן במפעל הרכבים החשמליים של פורד
ג׳ו ביידן בביקור בפורד

בין אם מדובר בבניית תחנות טעינה ובין אם ברכב שטח שנוסע הצידה (האמר חשמלי, אנחנו מדברים עלייך) – תעשיית הרכב החשמלי מחכה להעברת התקציב לתכנית התשתיות של הנשיא, שתזרים 2.3 טריליון דולר ותסיט את הכלכלה האמריקאית לכיוון אנרגיות נקיות, במקביל לתיקון ושיפוץ כבישים, גשרים, מערכות ביוב ואפילו תשתיות אינטרנט. 

יחד עם התאמת כל אלו לשינויי האקלים הצפויים, תכניות הענק אמורות ליצור מאות אלפים ואף מיליוני מקומות עבודה, ולהזניק את ארה״ב חזרה לצמיחה כלכלית וחברתית. לפחות כך מקווה הנשיא.

לא מדובר רק בפוליטיקה – רכבים חשמליים תוצרת אמריקה הופכים לשיח חם יותר ויותר. לא מדובר רק בטסלה ובפורד, אלא בחברות שיהפכו את הרכבות, האוטובוסים ואפילו המטוסים לחשמליים. הפרויקט שמתחיל בחידוש גשרים והקמת טורבינות רוח לחופי ארה״ב עובר גם בריביאן ובג׳נרל מוטורס, ומגיע עד למנקי רחובות חשמליים כפי שהציגה העיר ניו יורק לאחרונה, או לחברת בלו-בירד (Blue Bird) בג׳ורג׳יה שמתכננת לייצר חמישה עשר אלף אוטובוסים להסעות לבתי ספר בשנה, במקום מאות בודדות בשנה החולף. 

המשימה הבאה – לשכנע את הרפובליקנים

פורד F150 לייטנינג חשמלי באתר עבודה

אחרי שהיה הראשון מחוץ לעובדי פורד שנסע ב-F150 לייטנינג, קרא ביידן שוב להשקעה של מאות מיליארדי דולרים בחיזוק הייצור המקומי, הפיתוח והאימוץ של רכבים חשמליים. הפיתוח של סוללות מתקדמות (שפורד מצליחה להשיג בזכות שיתוף הפעולה עם פולקסווגן) הוא מרכיב חיוני נוסף בהשגת עליונות טכנולוגית שתהפוך את הרכבים החשמליים לעדיפים (מכל בחינה אפשרית) על פני אלו המונעים בבנזין ובדיזל.

הטנדרים שהקיפו את ביידן כשנאם בדטרויט הם סקטור הרכב הפופולרי בשוק הרכב של אמריקה, והפיכתם לחשמליים תעשה שינוי ענק בפליטות גזי החממה מתחבורה של המדינה המזהמת בתולדות האנושות. לא רק זאת, ה-F150 הוא הרכב הנמכר ביותר באמריקה אי-פעם, וגרסתו החשמלית מרשימה מספיק כדי לספק תקווה בנוגע להגדלת מעגל הנהגים, ולשכנע גם את אוהדי מנוע הבעירה הפנימית המסורתיים לבחור בחשמל.

בינתיים, בוושינגטון, כבר החלו חברי הקבינט של הנשיא להיפגש עם דמויות מפתח במפלגה הרפובליקאית במטרה ליצור שותפות בין-מפלגתית סביב תקציב הענק המתוכנן. אך גורמים שמרנים במפלגה להוטים לבלום את השאיפות הפרו-חשמליות של הנשיא.

לפי חברי הסנאט הרפובליקאים, הצעת התקציב הנגדית שלהם אכן תכלול השקעה מסוימת ברכבים חשמליים – אך במספרים רחוקים בהרבה מאלו האסטרונומיים שמציע ביידן. ״הממשל דוחף משרות פנטזיה יקרות, והורג משרות אמתיות בזמן שאמריקה לא יכולה להרשות לעצמה לאבד״ אמר סנאטור ג׳ון בראסו מוויומינג, הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדת האנרגיה והמשאבים הלאומיים של הסנאט, שהיה בין כותבי ההצעה הנגדית לתקציב.

דווקא לא טסלה

טסלה סייבטראק חשמלי על הכביש
טסלה סייברטראק

מעבר מהיר לתחבורה חשמלית הוא חיוני להגשמת ההתחייבות של הנשיא לצמצם בחמישים אחוז את פליטות גזי החממה של ארצות הברית ביחס ל-2005 עד סוף העשור. ההגשמה של יעד זה, שנועד להגביל את ההתחממות הגלובלית למידה עמה האנושות תוכל להתמודד, תדרוש שינויים מהירים וקיצוניים בכמה מאבני היסוד של הכלכלה האמריקאית.

היות ופליטות מאגזוזים הן התורם הגדול ביותר לכלל פליטות גזי החממה של ארה״ב, השינוי בתחבורה (יחד עם הפקת אנרגיה נקיה) נמצא במוקד העניינים. כשמוסיפים לכך את הפיגור של ארה״ב באימוץ תחבורה חשמלית ביחס לסין ולאירופה, שגוזר גם חולשה טכנולוגית – העסק כולו הופך לטעון פוליטית ותקציבית.

לדברי נציגים בבית הלבן, דווקא ה-F150 החשמלי עליו נהג ביידן השבוע יכול לעזור בהטיית הכף. בזכות היותו אחד מרכבי העבודה הטובים בתולדות הרכב, כבר עכשיו צופים לגרסה החשמלית עתיד מזהיר, וסביר שנראה אותו מגיע מהר מאד לראש טבלת המכירות באמריקה, בין היתר משום שהוא נוגע ישר בלבם של נהגי אמריקה הפרברית, הסולדים מהטסלות של ״עשירי קליפורניה״. הטנדר החשמלי (לא רק של פורד, אבל בעיקר) יכול להיות חלק הדומינו לו חיכינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button