fbpx

בנטלי תהפוך למאה אחוז חשמלית עד 2030

חברת היוקרה הבריטית הציגה את התכנית לחשמול צי רכביה עד 2030. החל מ-2026 בנטלי תציע למכירה רק רכבים היברידיים נטענים או רכבים חשמליים. ולמה נראה שפרארי לא תסתער על השוק החשמלי בקרוב?

ההבטחות של עולם הרכב בנוגע למעבר לחשמל דומות למדי להבטחות של ממשלות העולם בהתמודדות עם משבר האקלים: קל לדבר ולהציב יעדים רחוקים, קשה יותר להראות הישגים 'מחר בבוקר'. 

ההבטחות לאפס את פליטות גזי החממה של ציי הרכב בעוד 30 שנה הן נחמדות, אך משאירות את ההתמודדות האמיתית עם הבעיות לדור הבא של המנהלים, העובדים והקונים. מתי בפעם האחרונה שמענו חברה ותיקה מתייחסת למועד בו היא תפסיק למכור רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית? ומתי המועד הזה היה בטווח שאנחנו מסוגלים לתפוס? 

כנראה שבנטלי היא אחת החברות הראשונות בתחום שמספיק אמיצה כדי להציב יעד ברור וקרוב כל כך למעבר לייצור של רכבים חשמליים בלבד. החל מ-2030 החברה לא תייצר כלל מנועי בעירה-פנימית, כולל אלו שהיו מיועדים להיברידים נטענים. החל מהעשור הבא חברת היוקרה הבריטית תייצר רק רכבים חשמליים.

אומרים שלום למנוע המוכר

הצעד ״הרדיקלי״ הוכרז באירוע בתחילת החודש כשבכירים בחברה הציגו את אסטרטגיית ׳ביונד100׳ (Beyond100) שתהפוך את בנטלי ״למותג רכב ניטרלי פחמני מקצה לקצה״. חשמול החברה במלואה מתוכנן להתרחש במהירות.

תוך שלוש שנים בנטלי תציע גרסה היברידית לכל דגמיה ובמחצית העשור היא תציג את הדגם החשמלי המלא הראשון שלה. החל מ-2026 בנטלי תציע למכירה רק רכבים היברידיים נטענים או חשמליים.

למרות שבנטלי היא עדיין היצרנית הגדולה בעולם של מנועים בעלי 12 צילינדרים, בחברה ציינו בעבר שמנועה האדיר W-12 מתקרב ליציאה לגמלאות, בזכות עליית קרנם של הרכבים החשמליים. ככל הנראה, הדגמים המיועדים להפיכה להיברידיים (ולשרוד עוד עשור על פסי הייצור) הם אלו בעלי מנוע V-8 הקטן יותר או V-6 שמשמש את הדגמים ההיברידיים של קבוצת פולקסווגן.

בשנה הבאה יושקו שני דגמי PHEV המבוססים על מנוע V-6 שהופיע לראשונה בדגם ההיברידי הראשון של החברה לפני שנתיים, בנטיאגה (Bentayga). ככל הנראה הבנטיאגה יזכה להשקה חדשה ומשופרת, בעיקר באמצעות שיפור טווח הנסיעה החשמלי שלו.

מוותרים על ההיברידיים, מסתערים על המטענים

רכב קוסנפט חשמלי כחלק מתכונית בנטלי Beyond100

מנכ״ל החברה, אדריאן הולמרק, נתפש כאחד התומכים הבולטים באירופה ברכבים היברידיים נטענים. למעשה, הוא היה אחד הדוברים הבולטים מבין הלוביסטים שפולקסווגן שלחה לאיחוד האירופי במטרה להחריג את הרכבים ההיברידיים מהאיסורים העתידיים על מכירת רכבים המונעים בדלק.

אך בנטלי, הוא מודה, היא חברה קטנה מכדי לתמוך בפיתוח מקביל של מנועים חשמליים ומנועי בעירה פנימית לאורך זמן רב. ״אתה חייב לבצע החלטה בנוגע לכמה חפיפה אתה רוצה (בין פסים שונים – ש״פ)״ הוא אמר בריאיון ל-Car and Driver בחודש שעבר, ״ואני תמיד אומר שפחות זה עדיף. אל תשכחו, עד שנגיע לשנת 2030 החקיקה על סוללות ויעילות אנרגטית של רכבים תהיה מאתגרת כמו שהיא היום עם מנועי בעירה פנימית.״ 

למעשה, הוא אומר, בלתי אפשרי לדחות את העיסוק בסוללות – משום שגם ההשפעה הסביבתית שלהן נמצאת על הכוונת של הממשלות וארגוני הסביבה. חברה שתתעכב בהטמעה ובייעול של רכבים חשמליים כעת, תמצא את עצמה נשרכת מאחור גם בעוד עשור כשהסוללות יצטרכו להפוך ממפגע סביבתי לבנות-קיימא.

זה לא רק האקלים

השיח על משבר האקלים הפך, במיוחד בשנה האחרונה, למורכב הרבה יותר וכולל בתוכו גם סוגיות של שוויון כלכלי וצדק גזעי. בהקשר זה, בבנטלי החליטו לשלב את המאבקים החברתיים שעוברים גם על בריטניה במעבר שלה לייצור רכבים חשמליים. בחברה מכוונים לגיוס של יותר נשים לחברה תוך הגדלת חלקם של מנהלות ומנהלים אסייתיים, שחורים או ממיעוטים אתניים אחרים מעשרים לשלושים אחוז מתפקידי ההנהלה. 

בחברה גם מתכוונים לשמור על העובדים הקיימים: בעוד שבמהלך הקיץ הודיעו בחברה על פיטורים מתוכננים של אלף עובדים לצורך צמצום עלויות, הנהלת החברה חזרה בה וגם הבטיחה לשמור על העובדים מפסי הייצור הקיימים. במהלך השנים הקרובות הפועלים מפסי הייצור הישנים יעברו בהדרגה למשמרות על פסי הייצור החשמליים וישמרו על עבודתם במפעלים המשתנים.

במקביל להכרזה על ניטרליות פחמנית והתמודדות עם סוגיות חברתיות, בנטלי הודיעה גם על כוונה להגיע לניטרליות בפלסטיק – הוצאה של פלסטיק מהסביבה בכמות זהה לפלסטיק שהחברה מייצרת. 

מחלוקת עם מנכ״ל פרארי

בינתיים, הכרזתה של בנטלי נוגעת במחלוקת אידאולוגית הקיימת בצמרת תעשיית הרכב: בעוד שמנכ״ל פרארי לואי קאמילרי אמר לאחרונה שהוא בספק אם מחצית מרכבי החברה יהיו חשמליים בימי חייו, נדמה כי רולס-רויס נוטה לצודד בבנטלי ולשאוף לחשמל. 

אך נראה שבבנטלי יודעים מה הם עושים. הולמארק סיכם את גישת החברה, שבסופו של דבר מתכתבת עם השיפורים הצפויים בטכנולוגיה שיאפשרו את המעבר המהיר לחשמל: ״צריך לבחור נקודת זמן בה צפיפות האנרגיה בסוללות, במיוחד לרכבים גדולים, תאפשר לנו להשתחרר (מבעירה פנימית). תמיד אמרנו שנראה שאמצע העשור הקרוב הוא הזמן בו תוכל למצוא על פסי הייצור סוללות של יותר מ-120 קילוואט-שעה״.

בבריטניה מספר הרכבים החשמליים החדשים שילש את עצמו בשנה וסקרים מוקדמים יותר השנה הראו שרוב הבריטים שוקלים ברצינות בחירה ברכב חשמלי כדגם הבא שלהם. כשברקע הצורך והדרישה הציבורית להתאושש מהמגפה בצורה ירוקה יותר, שינוי מהיר של עולם התחבורה הוא כבר מזמן מחויב המציאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button