fbpx

סקר בבריטניה: יותר אנשים מעוניינים ברכב חשמלי בעקבות הסגר ברחבי העולם

אמנם אנליסטים ברחבי העולם צופים לתעשיית הרכב בכלל ולרכבים החשמליים בפרט ימים קשים עם דעיכת מגפת הקורונה, אך סקר חדש שנערך בבריטניה מראה שמספר הבריטים שמתעניינים ברכב חשמלי כעת נמצא בשיאו – בעיקר בזכות השינוי המורגש באיכות הסביבה.

הסגר הנרחב שהכריזו ממשלות במדינות רבות עקב נגיף הקורונה החדש מציב קושי תקדימי על חיי רבים מאיתנו והופכים את השגרה שכל כך התרגלנו אליה לנוסטלגיה רחוקה. כלכלנים מרחבי העולם מודאגים מהדרך בה אזרחים, מדינות וכלכלות יתמודדו ויתאוששו מן המשבר ורבים כבר מספידים את תעשיית הרכב ובפרט את החשמלי – תעשייה שהגיעה חלשה ועתירת חובות לתוך המשבר.

מנגד, ההשפעות הסביבתיות החיובית של מיעוט התחבורה והתעשייה ניכרות בכל פינה, החל מתמונות של שמיים צלולים בעריה הצפופות של הודו ועד דיווחים על האטה (גם אם רק נקודתית) בצבירת הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה. 

פרט להכרה בכך שאזרחי העולם כולו התרגלו לנשום אוויר מזוהם מכפי שהם חשבו, ההקלה בזיהום האוויר מביאה להשפעה על השיקולים שמניעים רבים לבחירה ברכב הבא – כך לפי השכרת הרכב הבריטית ונסון. על כן, אולי עוד מוקדם להספדים.

יותר ממחצית מהנשאלים מתכננים לעבור לרכב חשמלי תוך חמש שנים

בסקר שנערך על ידי החברה בבריטניה (ונסון), אחד מכל שישה משיבים ציין שהחליט להחליף את רכבו לחשמלי כשהסיבה העיקרית היא השינוי המשמעותי על איכות האוויר בבריטניה (שלמעשה ננקטו בה צעדים פחות חמורים מאשר בשאר אירופה ובישראל), הנובע רבות ממצב התחבורה.

ארבעים וחמישה אחוזים נוספים ציינו שהם "שוקלים" מעבר לרכב חשמלי מאותה סיבה בדיוק. מתוך אלה השוקלים, שניים מכל חמישה הצהירו כי רכבם הבא (ללא תלות אם בבעלות פרטית או מחברה) יהיה חשמלי, בעוד האחרים ציינו שהם יעברו לרכב חשמלי בחמש השנים הבאות – חדשות טובות וחסרות תקדים לשוק הרכב החשמלי בבריטניה.

בסקר קודם, שנערך ביולי 2019, שיעור האנשים שהתלבטו לגבי מעבר לרכב חשמלי היה דומה ועמד על ארבעים ואחד אחוזים, אך שלושה מכל ארבעה העריכו שזה לא יקרה אלא בעוד 10-15 שנים לפחות: נדמה שהמצב הקיים בעולם היום דחף רבים להבין את ההשפעה המשמעותית של תחבורה על איכות הסביבה והפך את השיקולים למיידיים יותר. 

מודעות גוברת במקביל לחוסר ודאות

גשר מצודת לונדון ריק מאדם ורכבים לאור הסגר בעקבות נגיף הקורונה
גשר מצודת לונדון ריק, לאור המגבלות החדשות (תמונה: heardinlondon / Shutterstock.com)

לדברי מנהלת השיווק בוונסון, אליסון בל, לא נשאלו שאלות ספציפיות בנוגע למגיפה ובסקר שנערך השאלה המרכזית הייתה "כיצד השפעת הסגר, שנובע מנגיף הקורונה (COVID-19), שינו את דעתך בנוגע לרכישת רכב חשמלי?"

לפני המענה על השאלה ניתן מידע הקושר בין איכות הסביבה והאוויר ובין פליטות מכלי רכב: "תחבורה אחראית לכמעט רבע מכלל פליטות גזי החממה העולמיות ובמקומות בהם הוגבלה התנועה ניכר שינוי לטובה באיכות האוויר ואף תעלותיה של ונציה הפכו לצלולות ונקיות מתמיד"

המגמה שנצפית בין הסקר הקודם לזה הנוכחי, בפער של תשעה חודשים בלבד, הוא משמעותי ומעודד מאד אך גם ראוי שיילקח בערבון מוגבל – קשה לדעת כיצד ייראו החברה והתעשייה כל עוד הסגר והמגפה נמשכים במלוא עוזם.

תהליכים נרחבים בבריטניה למען איכות הסביבה

למרות שמגפת הקורונה תפסה את כל הכותרות הראשיות וההתמודדות איתה דחקה מהלכים חשובים נוספים המתרחשים בעולם הרכב החשמלי, חשוב לציין שבבריטניה אכן ננקטו כמה צעדים חיוניים בנוגע לקידום תחבורה חשמלית – גם אם לא מדובר בסבסוד רחב היקף.

ההתמודדות של בריטניה עם חשמול התחבורה בה היא נקודה חשובה לטובת המדינה, שנמצאת בין המדינות המוכנות ביותר למעבר לתחבורה חשמלית, כפי שנכתב פה מוקדם יותר השנה. 

החל מהעלאת מודעות בבתי הספר היסודיים ברחבי המדינה ועד להודעתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בתחילת השנה על הקדמה אפשרית של התאריך בו תיאסר מכירה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים לשנת 2032 – הבריטים מפגינים מחויבות רבה לתחבורה חשמלית.

אנשים עם מסכות פנים בשל נגיף הקורונה הולכים ברחובות בלונדון, בריטניה
אנשים מסתובבים עם מסכות בלונדון (תמונה: heardinlondon / Shutterstock.com)

הכל תלוי בתשתיות, אך עוד מוקדם לאופטימיות

אלו רק תהליכים משניים אומרת בל בהתייחסותה לתוצאות הסקר, ולדעתה את עיקר השינוי בדעת הקהל יש לתלות בהשקעה המאסיבית של בריטניה בתשתית טעינה ציבורית שמפחיתה את חרדת הטווח ומגבירה את הביטחון של אזרחים שרכב חשמלי יוכל להשתלב בקלות בשגרת חייהם, בפרט בערים הגדולות.

אחת מגולות הכותרת של השקעה זו היא שיתוף הפעולה של סימנס ויובטריסיטי הפועלות יחדיו להקמה של תשתית טעינה ציבורית בלונדון – שמובילה בזיהום אוויר ובמלחמה בו – וחנכו לאחרונה רחוב ראשון שהוסב כולו לתמיכה וטעינה ציבורית של רכבים חשמליים.

עדיין חשוב לזכור כי 2020 צפויה להיות שנה קשה מאד לתעשיית הרכב ושהשינוי היחסי במכירות רכבים חשמליים לא בהכרח ישקפו עליה אבסולוטית (להוציא את טסלה) וככל הנראה צפויה ירידה של כארבעים אחוזים במכירות הרכב החשמלי בעולם, כך לפי בלומברג.

בכל מקרה נראה שנצטרך לחכות לחלוף הסגר, שכן טסלה מלמדת אותנו שאולי היום שאחרי הקורונה יהיה הרבה יותר חשמלי משחשבנו.

(תמונת כתבה: מונית חשמלית שחורה ברחובות לונדון, צילום: nrqemi / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button