החברה השוויצרית וליגת הפורמולה E – הליגה העולמית היחידה למרוצי מכוניות חשמליות ואחותה של ליגת מרוצי המכוניות המפורסמת ביותר בעולם, הפורמולה 1, משתפות פעולה מזה שלוש שנים.
השבוע הודיעו ב-ABB שבמסגרת שיתוף הפעולה בין שני הגופים, הם מתכוונים להטמיע טכנולוגיות טעינה מהירות למכוניות המרוץ החשמליות שמתחרות בליגת הפורמולה E, ששמה שונה שמה ל-ABB FORMULA-E במסגרת הסכם החסות.
לפורמולה E יש שני תפקידים מרכזיים: לחשוף את הציבור לעולם התחבורה החשמלית דרך הספורט המוטורי (לפורמולה 1 יש מיליוני אוהדים אדוקים ברחבי העולם) וגם וחשוב מכך, לספק ליצרני הרכב פלטפורמה לבדיקות וניסויים של טכנולוגיות ופיתוחים שונים בתחום התחבורה החשמלית, שיגיעו בסופו של דבר לרכבים בהם נוסעים לקוחות הקצה.
מסלול המרוצים היה מאז ומתמיד זירה למבחנים ובדיקות, והיכולת לבחון טכנולוגיות "על רטוב" בתנאי לחץ, עומס ומהירות קיצוניים חשובה מאין כמוה ברכבים, וכשמדובר בתחום התחבורה החשמלית שמתקדם אמנם במהירות גבוהה אבל נמצא עדיין יחסית בחיתוליו, זה חשוב שבעתיים.
חברת ABB היא מובילה עולמית בכל מה שקשור לאלקטריפיקציה (חשמול) של מוצרים. בתור שותפה של הפורמולה E, חברת ABB דוחפת קדימה את גבולות התחבורה החשמלית כדי להבטיח עתיד בר קיימא. הערכים המשותפים ל-ABB ולפורמולה E בנושאים כמו קיימות, היו בעלי משקל רב בחתימה על הסכם השותפות. כך נכתב בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט הרשמי של ה-ABB FORMULA-E לאחר חתימת ההסכם ב-2018.
בתכנית: מטענים מהירים והטענה לשתי מכוניות במקביל

"פורמולה E הינה הזדמנות לבחון טכנולוגיות ניידות וטעינה חדשניות, שמטרתן המרכזית הינה פיתוח כלי רכב חשמליים מתקדמים, שיתרמו לסביבה נקייה יותר. הפיתוח האחרון הינו צעד נוסף באימוץ פתרונות אלה, אשר ישולבו ברכבים פרטיים ויביאו לצמצום השפעות האקלים", מציינים בחברה.
המטענים המהירים של ABB יכנסו לפעילות בעונת 2022-2023, העונה התשיעית של האליפות, שפעילה משנת 2014, וישמשו את מכוניות הדור השלישי (Gen 3) בעלות הספק של כ-350 קילו-וואט. ABB מפתחת ומייצרת מערכות טעינה מהירות (DC) לרכבים חשמליים, ולמעלה מ-14,000 עמדות טעינה מהירות של החברה כבר פרוסות ביותר מ-80 מדינות ברחבי העולם.
בימים אלה מסיימים מהנדסי החברה ואנשי הפדרציה הבינלאומית לרכב (FIA), הגוף שמוביל את אליפות ה-ABB FORMULA-E את שלבי הפיתוח האחרונים של המטענים שלראשונה אף יאפשרו הטענת 2 מכוניות בו זמנית. כך למעשה, הודות לטכנולוגית הטעינה המהירה ופיתוח סוללה מתקדמת, רכבי המירוץ החדשים יהיו קלים, מהירים וחסכוניים יותר באנרגיה מהדגמים הקיימים כיום. טכנולוגיות שיגיעו מן הסתם בסופו של דבר, גם לרכבים פרטיים.
רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל : "פורמולה E משקפת באופן מיטבי את הערכים של ABB, אומץ לבצע מהלכים שיאפשרו לך להוביל ולהיות ראשון, אכפתיות מהסביבה וגילוי התנהגות אחראית לשמירה על כדור הארץ, סקרנות לפתח טכנולוגיות קצה שמשנות את העולם ושיתוף פעולה ועבודת צוות שגורמים לכל המהלכים שאנחנו מובילים לקרות".
חברת ABB היא גם שותפה רשמית של קבוצת TAG Heuer Porsche Formula E שהצטרפה לאליפות בעונה האחרונה עם מכונית ה-99X Electric שלה. כמו שהזכרנו למעלה, הפעילות המשותפת גולשת הרבה מעבר למסלול המרוצים:
"אנו שמחים ש-ABB כמובילה בעולם הטכנולוגיה החשמלית בכלל ובתחום המטענים המהירים החשמליים בפרט, היא כעת אחת מהשותפות המרכזיות שלנו. יחד נוכל לעבוד על הזדמנויות שיסייעו לנו לתמוך בדרישה הגוברת של לקוחותינו לפתרונות תחבורה חשמליים. מהלך זה מדגיש עוד יותר את אסטרטגיית 'משימה E' של פורשה, הכוללת השקעה של 6 מיליארד אירו בתחום הניידות החשמלית עד שנת 2022." כך לדברי מיכאל סטיינר, חבר בחבר המנהלים של פורשה.
"אליפות ה-ABB FIA Formula E היא הרבה יותר ממרוץ – זה המקום שלנו לבדוק ולפתח טכנולוגיות חדשניות בתחום התחבורה החשמלית – טכנולוגיות שיעזרו לנו לבסוף לתרום להורדת טביעת הרגל הפחמנית שלנו, ולתרום לעולם טוב יותר בעתיד" מוסיף פטר וסר, יו"ר הדירקטוריון של ABB.
בנוסף, כחלק משיתוף הפעולה ביניהן, חתמו פורשה ו-ABB על פריסת תחנות טעינה מהירות במרכזים של פורשה ביפן.
עונת 2019-2020
עונת 2019-2020 שהסתיימה בחודש אוגוסט האחרון היא העונה השישית בליגת הפורמולה E. למרוץ פורמולה E מזנקים 24 נהגים המשתייכים ל-12 קבוצות (2 נהגים לכל קבוצה).
בין הקבוצות המסקרנות שיפתחו את עונת 2020-2021 – קבוצת DS TECHEETAH שנמצאת בבעלות סינית עם רכב ה-E-TENSE FE20 שלה. את העונה האחרונה סיימה DS TECHEETAH עם "דאבל" – גם אליפות היצרנים, וגם אליפות הנהגים, עם הנהג אנטוניו פליקס דה-קוסטה הפורטוגלי, שהצטרף לקבוצת DS TECHEETAH רק בתחילת העונה, וסגר את סיפור האליפות שני מרוצים לפני הסוף.
בעונת 2020-2021 צפויים להתקיים 14 סבבים ב-12 ערים שונות ברחבי העולם כאשר הסבב הפותח יתקיים במסלול בסנטיאגו, צ'ילה.