
לפני קרוב לארבע שנים מותג ג׳ילי נכנס לישראל עם רכב הפנאי החשמלי ג׳ילי גיאומטרי C, שהפך לאחד הדגמים החשמליים הפופלאריים בישראל. מה שהפך את הגיאומטרי C לפופולארי כל כך היה תג המחיר האטרקטיבי ביחס לרכבי פנאי בכלל ורכבי פנאי חשמליים בפרט, יחד עם אבזור עשיר וטווח נסיעה ארוך (דבר שלא היה נפוץ עד אז ברכבים חשמליים עממיים שנמכרו בארץ).
מאז שוק הרכבים החשמליים התפתח מאוד, ועשרות דגמים חשמליים ממותגים מערביים וסיניים החלו לכבוש את שוק הרכבים הישראלי. אך העליה במיסוי על רכבים חשמליים בארץ הקפיצה את מחירם, שהפכו להיות פחות ופחות עממיים.

כעת ג׳ילי מנסה לעשות זאת שוב, עם השקה של רכב חשמלי חדש בישראל – ג׳ילי EX5 – רכב פנאי מרווח ומאובזר היטב, וכמו ב-2021, גם הפעם עם מחיר אטרקטיבי. ה-EX5 דומה בגודלו לטויוטה ראב4 או לקיה ספורטאז׳, והוא גדול במעט מחלק מהמתחרות הפופולאריות בקטגוריה, כמו ה-BYD אטו 3 או צ׳רי FX EV. הרכב ישווק בישראל בשתי רמות אבזור, פרו ו-Tech, לשתיהן סוללה ומערכת הנעה זהה.
כפי שכתבנו, שוק הרכבים החשמליים הצטנן מאז עלית המס על רכבים חשמליים וברבעון הראשון של 2025 נמכרו פחות רכבים חשמליים ביחד לרבעונים האחרונים של השנה הקודמת. האם יש ל-EX5 את מה שצריך כדי לשנות את המגמה?
סוללה, טווח והנעה

כאמור שתי רמות האבזור מצוידות באותה סוללה ומערכת הנעה, עם סוללה בקיבולת של 60.22 קוט״ש, וטווח נסיעה מוצהר של 430 ק״מ ברמת הכניסה או 410 ק״מ ברמה המאובזרת יותר. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי לנוע באיזור ה-330 ק״מ בפועל (כתלות כמובן בדרך ובסגנון הנהיגה). בנוסף לרכב טעינה מהירה בהספק של 100 קילוואט שתאפשר לרכב לקבל עוד 100 ק״מ של טווח נסיעה ברבע שעה של טעינה.
לרכב הנעה קדמית בהספק של 214 כ״ס, עם מומנט של 32.6 קג״מ, המאפשרת לרכב להאיץ מעמידה למאה קמ״ש ב-6.95 שניות.
הרכב תומך ב-V2L, המאפשר לספק חשמל מהרכב למכשירי חשמל חיצוניים, בנוסף לכך שצפויה להתווסף בעתיד תמיכה גם ב-V2V, שתאפשר להטעין רכב חשמלי אחר ישירות מה-EX5 (נציין שניתן להטעין רכב חשמלי גם עם V2L, אך נדרש לכך מתאם וכבל סבתא).
פנים הרכב ואבזור

בסיס הגלגלים של ג׳ילי EX5 עומד על 2,750 מ״מ, מה שנותן לו תא נוסעים מרווח ביחס למתחרות הישירות שלו כמו האטו 3 (2,720 מ״מ), צר׳י FX EV (עם 2,360 מ״מ) או Jaecoo 07 (עם 2,672 מ״מ). לרכב תא מטען בנפח של 461 ליטרים, אך הוא אינו מצויד בתא מטען קדמי.
הרכב מציע אבזור עשיר כבר ברמת הכניסה (פרו), עם מסך מולטמדיה של 15.4 אינטש ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.2 אינטש, משטח טעינה אלחוטי לנייד, תא מטען חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, הכהיית חלונות אחוריים, כניסה ונסיעה ללא מפתח ומצלמות היקפיות 360. בנוסף לדגם יש מגירה לאחסון מתחת למושב האמצעי האחורי.

מערכת המולטימדיה תומכת בעברית, אך תמיכה באפל קארפליי או באנדרואיד אוטו צפויה להתווסף רק בהמשך בעדכון תוכנה (אפל קארפליי בחודשים הקרובים, ואנדרואיד אוטו בתחילת שנה הבאה).
רמת גימור TECH מוסיפה בין היתר גג פנורמי עם וילון חשמלי חשמלי אטום, עיסוי למושבים הקדמיים, זכרון למושב הנהג, מערכת שיקוף נתונים (Heads Up Display) ותא מטען חשמלי.
בתחום הבטיחות הרכב זכה לחמישה כוכבי ריסוק במבחני הריסוק האירופאים (Euro NCAP), יחד עם אבזור בטיחות בדירוג 8 מתוך 8, הכולל בין היתר שבע כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, זיהוי שטח מת ומערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד, בלימת חירום אוטונומית, התרעה על השארת ילדים ברכב, אזהרת פתיחת דלת ועוד.
עלויות טעינה ואחזקה
טעינה מלאה של הרכב בעמדת טעינה ביתית תעלה כ-40 שקלים בלבד. עם טווח נסיעה של 330 ק״מ מדובר על עלות חשמל של כ-12 אג׳ לקילומטר, זאת לעומת עלות דלק של 60-70 אג׳ לק״מ ברכב בנזין מקביל. ההפרשת בעלויות החשמל לעומת דלק צפוי לחסוך כ-10,000 שקלים בשנה לנוסעים 20 אלף קילומטרים בשנה.
הרכב מגיע עם אחריות של 6 שנים או 150,000 ק"מ לרכב יחד עם אחריות סוללה של 8 שנים או 150,000 ק"מ, בנוסף לאפשרות הרחבת אחריות לסוללה ל-200,000 ק״מ.
מחירים
- ג׳ילי EX5 פרו – החל מ-161,990 ש״ח.
- ג׳ילי EX5 טק (Tech) – החל מ- 167,990 ש״ח.
השורה התחתונה

מצד אחד הרכב מגיע עם סוללה של 60 קוט״ש בלבד (בדומה לאטו 3 של BYD), זאת לעומת סוללת ה-70 קוט״ש בדגם הגיאומטרי C, שמציע טווח נסיעה ארוך יותר. היינו מצפים לפחות לאפשרות לבחור באופציה עם סוללה גדולה יותר בתוסף מחיר, בדומה למה שמציעים לא מעט דגמים חשמליים כיום, כולל הגיאומטרי C.
מהצד השני המחירים של רכבי פנאי האמירו בשנים האחרונות, ורוב הדגמים המקבילים בגודלם (חשמליים או לא), עולים בין 170 ל-200 אלף שקלים (ואף יותר בגרסאות המאובזרות). ה-EX5 מצליח להפתיע עם מחיר אטרקטיבי בקטגוריה פופולארית, גם בגרסה המאובזרת ביותר שלו.
ומעבר למחיר הקניה של הרכב, בהשוואה לרכבי בנזין ה-EX5 צפוי לחסוך כסף רב בהוצאות האחזקה והאנרגיה, ולהפוך את העסקה למשתלמת אף יותר.