שיאומי SU7 אולטרה מהווה את גרסת הביצועים השרירית של הרכב החשמלי הראשון של יצרנית הטק הסינית, השיאומי SU7. בעת חשיפת השיאומי SU7 אולטרה, התחמקו אנשי יצרנית הטק הסינית מלתת תשובה קונקרטית לגבי האם ומתי יגיע לייצור סדרתי הרכב שלפחות על הנייר, מציע ביצועים מרשימים, כמו תאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך פחות מ-2 שניות.
כעת מגיעה התשובה והיא לא יכולה להיות ברורה יותר – שיאומי SU7 אולטרה עולה על פס הייצור ויהיה זמין לרכישה ללקוחות פרטיים.
השיאומי SU7 אולטרה קונספט הגיע עם כנף אחורית ענקית, בודי מנופח, פגושים וחצאיות צד שנוגעים כמעט באספלט, צמיגי מסלול קרביים ועוד, ובגדול נראה כמו מכונית מרוץ לכל דבר ועניין. גרסת הייצור הסדרתי של השיאומי SU7 אולטרה מציגה מראה מעודן יותר, עם כנף אחורית קטנה ומעוצבת יותר, קווים מעוגלים יותר, בודי גבוה יותר וגזרה מוקפדת יותר.
האמת היא שקשה להאמין שמדובר ברכב של יצרנית טק סינית שמפורסמת בעיקר בזכות הסמארטפונים שלה (לפחות בישראל), אם הייתם מראים לנו את התמונה הזו עם לוגו של לוטוס או פורשה על הרכב, סביר להניח שהיינו קונים את זה.
שני הדגמים, גרסת הקונספט וגרסת הייצור הסדרתי אמנם מציגים לא מעט הבדלים ביניהם מבחינה חיצונית אך הביצועים המרשימים שפורסמו עם חשיפת דגם הקונספט – נשארים. גרסת הייצור הסדרתי של השיאומי SU7 אולטרה מגיעה עם שלושה מנועים חשמליים שמפיקים יחד הספק של יותר מ-1,500 כ"ס שמביאים אותו לתאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך 1.98 שניות ומהירות מירבית של 350 קמ"ש. נתונים אלו מעמידים את השיאומי SU7 אולטרה בשורה אחת עם מכוניות ה-4 דלתות החשמליות החזקות והמהירות ביותר שכסף יכול לקנות:
- פורשה טייקן טורבו GT וייסבך – 1,019 כ"ס, 2.2 שניות מ-0 ל-100 ו-290 קמ"ש מהירות מירבית
- טסלה מודל S פלייד – 1,020 כ"ס, 1.98 שניות מ-0 ל-100 ו-320 קמ"ש מהירות מירבית
- לוסיד אייר ספיר – 1,234 כ"ס, 2.1 שניות מ-0 ל-100 ו-330 קמ"ש מהירות מירבית
השיאומי SU7 יהיה המוצר היקר ביותר בתולדות חברת הטק הסינית, עם תג מחיר של כ-115,000 דולרים, יקר יותר מהטסלה מודל S פלייד שמחירה כ-90,000 דולרים (כ-633 אלף שקלים בישראל) וזול יותר מהלוסיד אייר ספיר שעולה רבע מיליון דולר.
מהם המאפיינים שהופכים את השיאומי SU7 אולטרה לאחד הרכבים החשמליים הכי חזקים ומהירים בעולם?
לשיאומי SU7 אולטרה יש מספר רכיבים מתקדמים שמאפשרים לו להשיג נתוני תאוצה כה מרשימים. בראש ובראשונה שלושה מנועים חשמליים, שני מנועי V8s ומנוע V6s, מנועים חשמליים שפותחו על ידי שיאומי, שמפיקים יחד הספק של 1,548 כ"ס. המנועים החשמליים של השיאומי SU7 אולטרה מגובים במערכת ניהול מומנט, שמחלקת את פיזור המומנט לפי הצורך ובהתאם לעומסים. בשיאומי פרסמו שיש להם כ-250 פטנטים שקשורים להנעה חשמלית שהם הגישו ועוד יגישו בעתיד.
המאפיין השני בחשיבותו להשגת ביצועי המהירות הגבוהים של השיאומי SU7 אולטרה הוא המבנה האירודינמי של הרכב החשמלי, שמתחיל מקצה התחתון של הפגוש הקדמי, ממשיך דרך הגג ועד הכנף האחורית, מצמצם באופן משמעותי את התנגדות הרוח שגוברת ככל שהמהירות עולה.
ואם כבר הזכרנו את פורשה – השיאומי SU7 אולטרה מגיע עם דפיוזר (אלמנט שקשור לאירודנימיות הרכב) אחורי אקטיבי בעל שני מצבים.
אנשי שיאומי השקיעו לא מעט זמן בהתאמת השלדה כדי שתוכל לעמוד באופן ראוי בעומסים הכבדים הצפויים, כשהם בילו לא פחות מחודש וחצי במסלול הנורבורגרינג לצורך המשימה.
יצרנית הטק הסינית מצהירה כי הסוללה של השיאומי SU7 אולטרה היא Track Ready, מוכנה לביצועי מסלול, ושהיא בעלת פוטנציאל טעינה מ-10% ל-80% בתוך 11 דקות בלבד, מה שמצריך כמובן חיבור למטען מתאים. השיאומי SU7 אולטרה מגיע עם מערכת קירור משופרת שתפקיד לוודא שהמנועים החשמליים והסוללה לא יתחממו יתר המידה, מה שבהחלט עלול לקרות בנסיעה במהירות כה גבוהות לאורך זמן.
כמו מערכת הקירור, גם מערכת הבלימה של השיאומי SU7 אולטרה משודרגת. דיסקי הבלימה בקוטר של 430 מ"מ, מהקטרים הגדולים שאפשר למצוא במכוניות מייצור סדרתי, הם דיסקי בלימה קרמיים. על פי שיאומי, דיסקי בלימה אלו עמידים בחום של עד 1,300 מעלות, גבוה בהרבה מדיסקי בלימה סטנדרטיים שעשויים בדרך כלל מפלדה.
השיאומי SU7 אולטרה מגיע עם בולמי זעזועים משודרגים שמתאימים לגישתו הספורטיבית. המערכת כוללת קפיצי אוויר ובולמים של חברת בילשטיין (Bilstein) מדגם EVO T1. קשיחות הבולמים משתנה באופן אוטומטי על פי מצב הנהיגה הנבחר, ממצב סטנדרט למצב ספורט.
גם מבפנים השיאומי SU7 אולטרה נראה מיליון דולר, סליחה 115,000 דולר, עם ריפודי אלקנטרה והמון קרבון. חדי העין ישימו לב לשני פרטים מעניינים על ההגה של השיאומי SU7 אולטרה שאמורים לתת לנהג את התחושה שהוא נוהג במכונית מרוץ. האחד הוא סימון צהוב צר – סימון זה מכונה "שעה 12", נהגי מרוצים היו נוהגים לסמן כך את ההגה במכונית המרוץ שלהם כדי לדעת מתי הגלגלים מיושרים והשני – כפתור ה-בוסט האדום.
ואם כבר הזכרנו קרבון – החומר הקל מופיע ב-17 מקומות בשיאומי SU7 אולטרה וחוסך לא מעט משקל. גג הרכב עשוי מקרבון, מה שחוסך לא פחות מ-12 ק"ג במשקל הכללי.
השליטה על הפונקציות השונות ברכב מתבצעות דרך מסך התצוגה הראשי, בו מותקנת גם אפליקציית Racetrack Master, האפליקציה מיועדת לנהגים שירצו לקחת את השיאומי SU7 אולטרה שלהם למסלול ולהרגיש כמו נהגי מרוצים – גם אם הם לא באמת כאלו. האפליקציה מציגה זמני הקפות מהירות, מצבי נהיגה, מידע חשוב על המערכות השונות של הרכב ועוד, כולל אפשרות להגדיר זמן הקפה רצוי. בסוף הסיבוב, האפליקציה תציג אינפורמציה נוספת לגבי המקצה. את כל המידע ניתן כמובן לשתף בלחיצת כפתור קלה – כי אם זה לא שותף, איך נדע שזה באמת קרה??
בשיאומי אומרים שאל האפליקציה הוזנו כבר כ-20 מסלולים מרוצים בסין, ושעוד מסלולים צפויים להתווסף בעתיד הקרוב.
לאחרונה פורסם כי השיאומי SU7 אולטרה קבע שיא מהירות חדש במסלול הנורבורגרינג בגמרניה, ה"מכה" של שיאי המהירות – חשוב לשים לב שמדובר בגרסת אב-טיפוס ש"הופשטה" מלא מעט רכיבים החיוניים לרכב שנע על הכביש הציבורי, ושלא מדובר בגרסה של השיאומי SU7 אולטרה שמיועדת לייצור סדרתי. השלת המשקל הזו היא מה שעזר במידה רבה להשגת התוצאה המרשימה.
השיאומי SU7 אולטרה זמין כעת בהזמנה מוקדמת בסין, כשהיחידות הראשונות צפויות לרדת מפס הייצור בחודשים הראשונים של שנת 2025.