fbpx

ג׳נרל מוטורס תקים מפעל סוללות באוהיו ביחד עם LG ותעסיק 1,100 עובדים

לאחר חתימה על הסכם בין הענקית האמריקנית ו- LG הדרום קוריאנית, יצרנית הרכב תקדם את תוכניותיה לרכבים חשמליים ותמלא את ההבטחה שניתנה בזמן סגירת המפעל בלורדסטאון, שטלטלה את שוק העבודה האמריקני.

אחרי שהשביתו את המפעל לייצור רכב שלהם בלורדסטאון אוהיו השנה ג׳נרל מוטורס הבטיחו ליצור מחדש מקומות עבודה שאבדו באזור המפעלים הותיק- וכעת הם מקיימים .

בחודש האחרון החלה הענקית האמריקנית להקים מפעל סוללות למכוניות חשמליות בעיר, יחד עם ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית LG. ההשקעה המוערכת של החברות בהקמת המפעל תעמוד על 2.3 מיליארד דולר בערך, והחברות יחלקו בעלויות וברווחי המפעל שווה בשווה. לדברי בכירים בשתי החברות, הקמת המפעל המחודש בלורדסטאון תיצור יותר מאלף מקומות עבודה, והנחת אבן הפינה מתוכננת למחצית שנת 2020.

״המהלך המשותף של החברות הולך להאיץ את היכולת שלנו לכבוש את עולם התחבורה החשמלית״ אמרה מנכ״לית ג׳נרל מוטורס, מארי בארה, במסיבת עיתונאים בנושא. ״אני מאמינה לחלוטין שהעבודה המשותפת היא מהותית, ושג׳נרל מוטורס יחד עם LG יוכלו לייצר רכבים במחיר בר השגה״.

הסוללות מעכבות את המענה לביקוש לרכב חשמלי בעולם

מחיר סוללות הליתיום מהווה עדיין את אחד האתגרים המרכזיים בהפיכת הרכב החשמלי למוצר מרכזי בשוק ומרתיע חברות רבות מלהצטרף לשינוי. בפרט, שלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה״ב – פורד, ג׳נרל מוטורס ופיאט קרייזלר מתקשות להצטרף למירוץ ומקדמות כעת בעיקר מהלכים התחלתיים במטרה להצליח להתמודד עם עלויות הפיתוח והייצור הגבוהות של הרכבים החשמליים. דוגמה לאחד ממהלכים אלה הוא המיזוג של פיאט עם פיג׳ו בסתיו האחרון.

מחירי הסוללה הגבוהים משתקפים באופן ישיר במחיר הרכב: אפילו טסלה, שמייצרת בעצמה את הסוללות לרכביה במפעל בבעלותה (יחד עם פנסוניק), מוכרת היום רכבים במחיר הגבוה ב-10,000 דולר בממוצע מאשר המחיר הממוצע למכונית חדשה בארצות הברית. ועם זאת החברה טרם הצליחה להציג רווחיות כלכלית קבועה.

הביקוש לרכבים חשמליים מסרב להמריא בארצות הברית, וכנראה שגם אם ג׳נרל מוטורס תייצר כעת סוללות בקנה מידה עולמי, עיקר ההתרגשות והביקוש יהיו באירופה או בסין – מה שמוריד עוד יותר את המוטיבציה של החברה להתחיל לייצר באמריקה. 

רואים את העתיד, אך מתקשים בהווה

עם כל הקושי הצפוי, בג׳נרל מוטורס מצליחים לתכנן עתיד חשמלי אופטימי: ההשקעה המשותפת עם LG, שמהווה ספקית מרכזית של סוללות ליתיום בעולם בכלל וליצרניות רכב בפרט (כמו וולוו, איתה נחתם חוזה בהיקף של מיליארדי דולרים במאי האחרון), היא אמירה נחרצת בעד המעבר לרכבים חשמליים.

בחברה דוחפים לשינוי, עם לא פחות מעשרים דגמים חשמליים המתכוננים להגיע לשוק עד 2023, ועם יעד מכירות שאפתני של מיליון כלי רכב חשמליים עד שנת 2026. לדברי בארה, בג׳נרל מוטורס צפויים להציג את השברולט החשמלית החדשה בשנה הבאה, ומשאית חשמלית בשנת 2021.

הדגם החשמלי הנוכחי של התאגיד האמריקני – השברולט בולט – לא הצליחה להשפיע בצורה משמעותית על השוק ועורר עניין מועט, והחברה הצליחה למכור בקושי 1,500 רכבים בחודש בארצות הברית בלבד. בהשוואה, טסלה מכרה בשנה האחרונה 30,000 רכבים בחודש ברחבי העולם. 

GM פועלים מול משבר האקלים ומול טראמפ

ג׳נרל מוטורס הכריזה מספר פעמים על כוונתה להקים מפעל לייצור סוללות בשותפות עם חברה נוספת, זאת במטרה להשיב לחיים את המפעל בלורדסטאון שהפסיק לפעול במרץ האחרון. לדברי המנכ״לית, הקמת המפעל החדש היא חלק מהתהליך שהחברה עוברת במטרה להתמודד עם משבר האקלים. ״בג׳נרל מוטורס מאמנים למדע בנושא האקלים ופועלים להתמודד עם המציאות״ אמרה.

הסגירה של המפעל, שייצר עד לאחרונה את השברולט קרוז, הייתה לא פחות מטראומטית בעמק מאהונינג באוהיו, שנמצא בין קליבלנד ופיטסבורג. הנשיא טראמפ, שבתחילת כהונתו הבטיח לפעול להעצמת הפעילות במפעלי ייצור הרכב באוהיו וקרא ליצרניות להשיב את מפעליהן ממקסיקו לארה״ב לא חסך בביקורת האופיינית לו כלפי החברה על פעולת סגירת המפעל. בשל כך, החברה הודיעה עם הקמת המפעל המחודש במכתב רשמי לבית הלבן.

כעת, עם ניצני החזרה לפעולה, מסר פיטר נברו, מנכ״ל המשרד לענייני מסחר בממשל, שההכרזה של ג׳נרל מוטורס תעזור ליצור השפעה לטובה על ייצור תחבורה חשמלית באיזור. ״אנו מצפים שהמפעל לא רק יצליח, אלא גם ילך וירחיב את פעילותו עם הזמן כך שישמש עוגן תעסוקתי באזור״ נמסר בהודעה הרשמית.

העובדים ישתכרו שליש ממה שהתשכרו עד היום

למרות שרבים מעובדי המפעל לשעבר הסכימו להצעת החברה ונקלטו במפעלים אחרים של ג׳נרל מוטורס, גורל החברה כולה התערער עקב המאבק מול ארגון העובדים החזק של פועלי הרכב.

השביתה הארוכה ביותר נגד החברה בחמישים השנים האחרונות הביאה להבטחה להשקיע במפעלים רבים אחרים. למרות השבת המפעל בלורדסטאון לפעילות בעתיד הנראה לעין, הוא לא יצליח לכלכל את שלושת אלפי העובדים שפעם היו בו.

לדברי בארה, במפעל החדש המשכורות יהיו נמוכות יותר מאשר הצליחו לספק עד סגירת המפעל במרץ. ״אנו חייבים להיות תחרותיים, אך מדובר בעבודה מתגמלת והשכר יעלה עם הזמן״. בכירים בחברה ציינו שהשכר של הפועלים יעמוד על 10 עד 15 דולר לשעה, בערך שליש מהשכר שהיה לפני כן, ונמוך משמעותית מאשר הובטח לאיגוד העובדים בעת חתימת הסכם ההבנות על סגירת המפעל. 

לאחר השבתת המפעל, ג׳נרל מוטורס מכרה את המפעל לחברת סטרט-אפ מקומית, לורדסטאון מוטורס, שמתכננת לייצר טנדרים ומשאיות קטנות, כולם מתוכננים להיות חשמליים. בלורדסטאון מוטורס ציינו שהם מתכננים להעסיק אצלם כ-400 מעובדי המפעל הקודם, ולספק משכורות דומות לאלו שהיו בעבר. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button