הגיע הזמן להכיר באמת העצובה – רכבים חשמליים רחוקים מלהיות פופולריים בארצות הברית. בעוד שבאירופה הסקטור החשמלי זוכה להערכה רבה ובסין לתמיכה נרחבת מצד הממשלה דווקא ארה״ב, ערש המכוניות והתחבורה הפרטית, נותרת מאחור. האם רכבים חשמליים יצליחו להפוך ליותר מאשר נישה של עשירים עם מודעות סביבתית?
מחקר חדש שנערך בחוג להנדסת מערכות באוניברסיטת ג׳ורג׳ וושינגטון מנסה לשפוך אור על הסוגיה ועל הסיבות שמשאירות את אימוץ הרכבים החשמליים כפרט שולי בתעשיית הרכב האמריקאית.
בין הגורמים המובילים למצב הנוכחי, כך החוקרים טוענים, נמצא חוסר של מידע אמין על רכבים חשמליים. במאמר שיפורסם בקרוב בכתב העת Environmental Research Letters בחנו החוקרים, ג׳ון הלבסטון ולורה רוברסון, את נטייתם של לקוחות פוטנציאליים בתצוגת הרכב בוושינגטון הבירה כלפי רכישת רכב חשמלי. ״מצאנו שהרוב המוחלט של המשתתפים לא ידעו לענות נכונה על שאלות ידע בסיסיות (בנוגע לרכבים חשמליים).״
חמש דקות של שינוי
במחקר הנוכחי צוין בדומה למאמרים שפורסמו בעבר שללקוחות פוטנציאליים ״חסר ידע בסיסי בנוגע לאספקטים רבים״ של רכבים חשמליים – החל ממחירים של רכבים חשמליים ביחס לרכבים לא חשמליים, דרך אופציות וזמני טעינה, טווחי נסיעה ועד סוגיות הקשורות לתחזוקת הרכב.
במאמר אחר שפורסם בנושא, פחות מחמישית מהנשאלים ידעו לענות על ההבדל בין רכב חשמלי ׳פלאג-אין׳ ובין ׳מילוי דלק׳ ברכבים לא חשמליים. ״ברכבים חשמליים יש הבטחה גדולה, ברגע שאנשים יבינו אותם וילמדו עליהם״ כתב הלבסטון בהתייחסות למחקרו. ״למרבה הצער, רוב האנשים יודעים מעט מאד עליהם ומעטים ראו רכב חשמלי או נסעו באחד.״
החידוש במחקר הנוכחי הוא שהחוקרים הציעו ״טיפול״ פוטנציאלי עבור הלקוחות המתעניינים שאינם שולטים ברזי התחבורה החשמלית: שלוש עד חמש דקות של נסיעה ברכב חשמלי, אחריהן נשאלו שוב הנבדקים בנוגע לפוטנציאל רכישת הרכב החשמלי. הנסיעה הקצרה, כך נכתב, הביאה לשינוי משמעותי בדעת הקהל הממוצעת כלפי רכישת רכב חשמלי בעתיד.
מחקרים שניסו לבצע התערבות דומה בעבר הציעו לנבדקים ניסיון של ימים ואפילו שבועות עם רכב חשמלי, אך כעת הוכיחו החוקרים שניתן להסתפק במועט: ״המחקר שלנו הראה שחוויה ישירה – אפילו במשך מספר דקות – עם רכב חשמלי (פלאג-אין) יכולה להיות בעלת חשיבות בשינוי דעת הקהל בנוגע לרכבים חשמליים בקנה מידה רחב״ נכתב בסיכום המאמר.
כרגיל, טסלה בולטת בקהל
בהערת השוליים למאמרם ציינו החוקרים יוצאת דופן אחת בולטת בתחום: טסלה. הצלחתה, משמעותית ככל שתהיה, נותרת חריגה בעולם הרכב החשמלי – שהשינויים בו עוד אינם דרמטיים כפי שהיינו רוצים שיהיו.
הפיכתה של טסלה לחברת הרכב המוערכת בעולם משקפת את ההבנה (או את הניחוש המושכל הקולקטיבי) שעתיד תעשיית הרכב הוא חשמלי – אך רק טסלה זוכה להצלחה בשוק ההון ובמכירות בעוד חברות רכב ותיקות יותר נותרות מאחור, למרות ההבטחות החוזרות והנשנות על אותם דגמים ״שיתחרו עם טסלה.״
ובכן, למרות ההבטחות, עוד טרם הגיע לאמריקה רכב חשמלי של יצרנית ותיקה המסוגל להתחרות עם הביצועים ועם המחיר של טסלה. למעשה, אותם לקוחות הרגילים לקנות מחברות מוכרות ואמינות יתקשו לעבור לרכב חשמלי כי הוא לא מספיק נגיש.
רכבים מרשימים אך לא מתאימים לקהל
מבין שלל התכונות שיכולות להפוך רכב חשמלי למבוקש בקרב הציבור ניתן למנות ארבע מרכזיות: עיצוב מוצלח (יש שיאמרו עתידני) ומושך לעין, טווח נסיעה מבטיח, מחיר משתלם ומסוגלות של חברת הרכב לייצרו בכמות גדולה. מבין הדגמים החשמליים הנמכרים באמריקה, מודל 3 ומודל Y של טסלה הם כנראה השניים היחידים שעונים על כל ארבע הקטגוריות.
למרות שישנם רכבים חשמליים מצוינים אחרים כמו בולט, ליף, אי-טרון וכמובן טאיקאן של פורשה – לכל אחד מהם חסר לפחות מרכיב אחד שיכול להפוך אותו לרכב המסוגל להתחרות עם רכבי הבעירה הפנימית.
השקתם של הרכבים החשמליים המבטיחים ממשיכה להידחות וארה״ב נמצאת היום במרחק שנה לפחות מהגעה של SUV חשמליים שיוכלו להאיץ את התחרות.
אין חדש תחת השמש
בחיינו האישיים אנחנו מזדמנים לדבר לא מעט על תחבורה חשמלית עם מכרים, חברים ומשפחה. מעטים מהם באמת מאמינים בשינוי האפשרי, וכמעט ואין אנשים שסומכים על רכב חשמלי שיצליח לקחת אותם באמינות מנקודה א׳ לנקודה ב׳. כן, גם בישראל הקטנטונת. ניכר גם שחוסר האמון נובע בעיקר מחוסר ידע על המתרחש בעולם זה, שמתקיים כמעט ביקום מקביל לשוק הרכב הישראלי.
הן המחקר שבוצע בוושינגטון והן המאפיינים המצליחים של רכבי טסלה לא מהווים חידוש מהפכני בנוגע להבנה שהציבור הרחב טרם מודע ליכולות הרכב החשמלי היום.
עם זאת, יש חידוש בהצלחת החוקרים להדגים שאפילו דקות בודדות יכולות לשנות את עמדתם של המתלבטים בנוגע לרכב חשמלי.
המציאות הנוכחית היא תוצאה של מדיניות המתנה מצד חברות הרכב הגדולות, שהבינו את המחיר הכלכלי העצום של הפיכה לחשמליות וחיכו לראות לאן הרוח תנשב. כאשר הנשיא נלחם למען המשך שריפת בנזין באגזוז קשה לוותר על הרגלים ישנים, אך ככל שהמעבר של פורד, פיאט או ג׳נרל מוטורס מתעכב כך ההתמודדות מול הפער שטסלה יוצרת תהיה קשה יותר.