fbpx

ג'נרל מוטורוס מחזירים את ההאמר – והפעם כרכב חשמלי

ענקית הרכב האמריקאית חושפת את מה שאולי תהיה יריית הפתיחה למבול של רכבים חשמליים בשנה הקרובה ומשיבה לחיים את ההאמר כרכב חשמלי, תחת המותג GMC. רכב השטח מתוכנן להגיע לפסי הייצור ב-2022, וכבר מאיים על הסייברטראק.

ג'נרל מוטורס השתמשה בכוחה הכלכלי, גייסה את יכולות הייצור האדירות שלה והטילה פצצה אל תוך זירת הרכבים החשמליים בהשיבה לחיים את רכב ההאמר, בגרסה חשמלית בלבד, תחת מותג המשאיות ורכבי השטח שלה GMC – כמובן בדרך האמריקאית ביותר האפשרית, פרסומת סופרבול בכיכובו של לברון ג'יימס.

המהלך נחשב הימור בטוח למדי מצד החברה, שמחזירה לאולמות המכירה רכב שידוע כעוצמתי ובעל ביצועים מרשימים תוך ניעור הביקורת שהוטחה בדגם במשך שנים על היותו זללן דלק ידוע לשמצה המזיק לסביבה בקנה מידה חסר תקדים.

הכניסה של האמר חשמלי לשוק מחזקת גם את GMC, מותג שכבר צבר לו קהל לקוחות נאמנים שסביר שחלקם רוצים גם הם להיות ידידותיים לסביבה, או צפויים להיות כאלה בשנים הקרובות.

אלף סוסים לא יצליחו לעצור אותי

על פי הודעת החברה השקת הרכב תתקיים בסוף מאי הקרוב ועוד לא ניתנו פרטים בנוגע למחיר הרכב, אך ב-GMC ציינו שהמחיר יהיה רווחי לחברה. המחיר הממוצע של רכבי GMC שנמכרו בשנה החולפת עמד על כארבעים וארבעה אלף דולר, מחיר יקר משמעותית מהממוצע הכללי בשוק אך החברה ממשיכה לצמוח ולהרוויח. 

"בכל שיחה עם לקוחות החברה הם אומרים שהם רוצים עוד" אמר פיל ברוק, סמנכ"ל החברה בראיון ל-CNBC בתחילת החודש. "אנחנו חושבים שיש לרכב הזה פוטנציאל גדול. לדעתי כשאנשים יראו את ההאמר הם יבינו מהר מאד שמדובר ברכב שמתאים מאד לחברה ולמה שהיא מסוגלת לייצר".

לדברי החברה ההאמר החדש יהיה בעל אלף כוחות סוס ויוכל להאיץ מאפס למאה קמ"ש בתוך שלוש שניות. במידה והנתונים נכונים מדובר באלוף במשקל כבד שיכנס לזירה אי שם בשנת 2022.

כבר מאיים על השליט המיועד

כמובן שאי אפשר להתייחס להאמר החשמלי בלי להשוות אותו לרכב שנכנס ראשון למרוץ וגם יגיע ללקוחות ככל הנראה שנה לפניו – הסייבטראק של טסלה, ששלטונו בממלכת הטנדרים החשמליים עוד עשוי להסתיים לפני שהתחיל.

בהשוואת הביצועים נראה שלפנינו שני רכבים מהירים שפותחים עידן חדש של טנדרים חזקים המאיצים בשניות בודדות – הסייברטראק מגיע מאפס למאה תוך 2.9, 4.5 או 6.5 שניות בהתאם למספר המנועים שמותקנים בו, תחרות שההאמר יוכל לעמוד בה בקלות אם וכאשר יגיע הרגע ככל הנראה.

מבחינת טווח, טסלה שמתחייבים ליותר מארבע מאות קילומטר עבור הגרסה הבסיסית  של הסייברטראק בעלת המנוע היחיד ויותר מ-750 קילומטר אם תבחרו בשלושה מנועים. ב-GMC לא סיפקו מידע בנוגע לטווח הנסיעה, אך סביר להניח שלפחות 400 קילומטר לכל טעינה תהיה הכרח על מנת לעמוד בתנאי הפתיחה שטסלה הציבו, אך גם כדי להתמודד מול פורד וריביאן שמתקדמות במרץ אל פסי הייצר.

פרט לנתונים אלו, עוד נותר לנו להשוות את העיצוב, יכולת הגרר והמשא, המחיר וביצועי השטח – אך לצערנו אלו יצטרכו לחכות להשקת ההאמר במאי. נרשם ביומן.

המהפכה השקטה מגיעה 

עם לברון ג׳יימס

בפרסומת החדשה של GMC הם מכריזים על "מהפכה שקטה" שתהפוך על פיה את תדמית הרכב שהיה סמל המאצ'ואיזם האמריקאי נטול העכבות שרדף במדבריות המזרח התיכון אחרי אל-קאעידה ובארות נפט עם יעילות מדהימה של ארבע קילומטר לליטר דלק – והאמין שמשבר האקלים הוא בעיה של דובי קוטב.

כשמשבר האקלים מתרגש אל דלתותינו החברות הגדולות בעולם מתגייסות כדי למצוא לו פתרונות ועם הכניסה הקרובה של עשרות דגמים חשמליים בעולם, לא רק טנדרים, קשה להמשיך לזלזל בתחבורה החשמלית כשוק נישה.

למהלך גם השפעה מרחיקת לכת על שוק הטנדרים ורכבי השטח- שנראה שמתהפך על פיו בשנת 2020 הודות לרכבים החשמליים: מרכבים כבדים שנעים בשטחים החקלאיים ברחבי המישורים או הרי הרוקי, בתוכם אמריקאי ממעמד הביניים ודרומה בג'ינס כחול ועורף שזוף שמתקן את הבית או בני נוער שהוציאו רישיון רק לאחרונה ויוצאים לבילוי בסוף השבוע, הטנדרים הופכים לרכבי יוקרה שקטים ועוצמתיים שמופנים לעשירים שרוצים לנקות את מצפונם מדלקים מאובנים.

לרדת מהכביש אל תוך השדות הירוקים

עבור רוב האמריקאים הטנדר עדיין צריך להיות נגיש וקל לרכישה כדי שכולם יוכלו לנסוע בו, ובאמת כולם נוסעים בטנדר באמריקה – 72 אחוזים ממכירות הרכב בשנת 2019 היו של משאיות קלות, טנדרים ו-SUV לפי הדו"ח של אוטומוטיב ניוז.

בכל מקרה אין צורך בדו"חות מתוחכמים כדי להבין שתעשיית הרכב האמריקאית (והעולמית אחריה) חצויה בין שתי מגמות שמאיימות לקרוע אותה לשניים: הביקוש העולה לרכבים גדולים, חזקים שמבצעים יותר מול הדרישה הבלתי מתפשרת של עוד ועוד לקוחות, חברות ומחוקקים להתמודד עם משבר האקלים ולזנוח את הדלקים המאובנים.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close