פולקסווגן לא צפויה להשקיע ברכבי מימן, לפחות לא בעשור הקרוב, אלא תתמקד ברכבים חשמליים מונעים סוללה. כך אמר מנכ״ל חטיבת פולקסווגן, תומאס שייפר, למגזין הגרמני AutoBild בתערוכת CES בלאס וגאס.
״זה לא תחרותי, במיוחד לא לרכבים פרטיים, מיכלי המימן תופסים מקום בתא הנוסעים. אולי לרכבים מסחריים, אבל לא לרכבים פרטיים. אני לא רואה את זה קורה בעשור הזה. לא בפולקסווגן", אומר שייפר.
פולקסווגן נתפסה בשנת 2015 בניסיונות שלה לזייף את תוצאות בדיקות זיהום האוויר לרכביה, בפרשה שכונתה דיזלגייט. לאחר הפרשה, החברה עשתה פניית פרסה חדה, והחלה להשקיע ברכבים חשמליים במטרה להפוך ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה בעולם.
מאז קונצרן פולקסווגן, שכולל מספר מותגי רכב, בינהם גם סיאט, קופרה, אאודי וסקודה, הספיק להשיק כעשרה דגמים חשמליים, ולתפוס נתח שוק משמעותי ממכירות הרכבים החשמליים באירופה. כחלק מהמהלך, הקונצרן השקיע משאבים גם בפיתוח של רכבי תא דלק מימני (HFC), אך בהיקף קטן יחסית.
ההשקעות ברכבי מימן, נפוצה בעיקר אצל יצרניות רכב יפניות, כמו טויוטה והונדה. אך למרות ההשקעה של חלק מהיצרניות ברכבי מימן, נראה שהרכבים האלו לא מצליחים להתרומם מעבר למספר קטן מאוד של מכירות.
תא דלק מימני
רכבים המבוססים על תא דלק מימני הם רכבים חשמליים לכל דבר, אך בניגוד לרכב חשמלי שמצויד במארז סוללות ענק הנטען מרשת החשמל, רכב מימן מצויד בסוללה קטנה, וברכיב הנקרא תא דלק מימני (Hydrogen Fuel Cell), המסוגל להפיק חשמל ממימן וחמצן, לצורך ההנעה של הרכב.
רכבי המימן מצוידים במיכלי מימן, שאותם ממלאים בתחנות מימן – תחנות שנראות כמו תחנות דלק. אורך ״תדלוק״ של רכב מימן הוא דקות ספורות, ורכבי המימן יכולים לנסוע למרחקים של מעל 600 קילומטרים למיכל.
הבעיה: עלות
למרות שמדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל גדול, ואחת שיכולה לפתור בעיות רבות, בעיקר בתחום הרכבים המסחריים, רכבי המימן סובלים מבעיה עיקרית: עלות.
עלות הרכבים גבוהה מאוד, עלות הקמת התשתיות גבוהה, ובנוסף לכך עלות המימן גבוהה גם היא, מה שהופך את הרכישה של רכב כזה ללא משתלם כלכלית, לפחות לא בשלב זה. גם אם מחירי הרכבים ירדו בצורה דרסטית, ואף ישתוו למחירם של רכבי בנזין, העלות הגבוהה של התדלוק עדיין תעיב על הכדאיות של המעבר לרכבים מבוססי תאי דלק מימני.
נראה שגם בפולקסווגן סבורים שרכבי המימן לא יצליחו להתחרות ברכבים החשמליים, וברכבי הבנזין, ולכן שייפר הצהיר שפולקסווגן לא תשקיע בטכנולוגיה הזו, לפחות לא לרכבי נוסעים פרטיים.
במקום זאת, נראה שבפולקסווגן ימשיכו להשקיע ברכבים חשמליים מבוססי סוללה. לדוגמה, רק לאחרונה פולקסווגן הציגו את ה-ID.7, רכב הסדאן החשמלי הראשון מבית המותג, שיצטרף למשפחת ה-ID החשמלית.