בסוף שנה שעברה, נפל דבר בצפון אמריקה – מחבר (ושקע) הטעינה בעמדות הסופרצ'ארג'ר של טסלה, שפרוסות ברחבי המדינות השונות, הוכרז כתקן פתוח, NACS – ראשי תיבות של North American Charging Standard – הסטנדרט הצפון אמריקני לשקע טעינה.
יש כאן הישג גדול לטסלה לאו דווקא מבחינה כלכלית, אלא יותר תודעתית-מותגית, הישג שמחזק את המקום שלה כמובילת ענף התחבורה החשמלית בעולם.
הרעיון המרכזי שעומד מאחורי המהלך הוא בעיקר הרצון להפוך את תשתית הטעינה בצפון אמריקה לכמה שיותר אחידה, ונדמה שמה שהעניק את הדחיפה הרצינית יותר מכל לנושא היא העובדה שמספר יצרני רכב גדולים ומובילים כבר הודיעו שהם יצטרפו ליוזמה, כולל כאלו שיש להם תשתית טעינה זמינה שלא שייכת לטסלה. הגדילה לעשות פורד, שהכריזה שהחל משנת 2025 הרכבים שלה יגיעו מצוידים כבר בשקע ה-NACS כדי שיוכלו ליהנות מהפריסה הרחבה שמציעה הרשת של טסלה.
אחד היתרונות הגדולים ביותר ברכישה של טסלה זו זמינות עמדות הטעינה המהירות – בישראל הקטנה אולי מרגישים את זה פחות (למרות שיש לחברה מעל 120 מטענים סופר מהירים בארץ), אבל בצפון אמריקה יש פריסה רחבה ונוחה של עמדות טעינה מהירות – וזה חשוב במיוחד ולו מהסיבה שנסיעות למרחקים ארוכים, הם חלק בלתי נפרד מהחיים באזור זה.
בנוסף לפורד, גם בריביאן, בג'נרל מוטורס ובוולוו הודיעו כי הם יציידו את הרכבים שלהם בשקעי NACS – אליהן תצטרף גם Verge שתהפוך בכך ליצרנית האופנועים החשמליים הראשונה שמצטרפת ליוזמה. הענף הדו-גלגלי חשמלי שונה מאד מענף הרכב החשמלי, בטח מבחינת היצע ובטח מבחינת אופי הרכיבה, במיוחד במדינות בצפון אמריקה בהן שוררים קור כבד, שלג וקרח לאורך חודשים ארוכים בשנה.
חברת Verge מגיעה אלינו מפינלנד ולקראת סוף השנה הנוכחית צפוי להתחיל שיווק האופנועים החשמליים שלה בצפון אמריקה. בכירי החברה הסבירו את המהלך:
"עקבנו בעניין אחר הדיון על עתיד תשתית הטעינה ועל ההחלטה של טסלה לפתוח את תקן הטעינה שלה NACS. לספק ללקוחותינו מערכת טעינה מהירה מקיפה וקלה היא חיונית מבחינת הצמיחה של Verge. כרגע אנחנו נערכים לכניסה לשוק האמריקאי, וכטסלה של האופנועים, ההחלטה הזו נראתה לנו כמו פתרון טבעי."
"שירות לקוחות ברמה הגבוהה ביותר הוא הכל עבור Verge. אנו רוצים שלבעלי Verge תהיה גישה למערכת הטעינה המהירה הנרחבת ביותר בצפון אמריקה, וזו הסיבה שאנו מתכננים להשתמש ברשת של 17,000 תחנות טעינה של טסלה."
חשבנו שיצרניות דו-גלגלי חשמלי אמריקניות כמו זירו או LiveWire, מותג האופנועים החשמליים מבית הארלי דווידסון יהיו דווקא הן הראשונות להרים את הכפפה, אך Verge הפינית מקדימה אותן והיא זו שמצטרפת ראשונה ליוזמה.
ל-Verge יש דגם אחד, TS שמו, סטריטפייטר חשמלי עם עיצוב קרבי. מה שמייחד את ה-TS של Verge מאופנועים חשמליים אחרים, זה המנוע, שמחליף למעשה את החישוק האחורי – עיצוב זה תורם לחלוקת משקל עדיפה שתורמת לחוויית רכיבה טובה יותר, מפנה מקום לסוללה גדולה יותר משהיה ניתן להתקין על האופנוע במידה והמנוע היה במרכז הכלי ומייתר את הצורך בחלקים נעים כמו שרשרת וגלגלי שיניים – מה שאומר פחות בלאי ופחות תחזוקה לרוכב.
גרסאות ומחירים
ה-TS החשמלי של Verge מגיע במספר גרסאות:
גרסה | הספק (קילוואט) | מומנט (קג"מ) | טווח רכיבה מקסימלי (ק"מ) | זמן טעינה (דקות) | מהירות מירבית (קמ"ש) | תאוצה מ-0 ל-100 (שניות) | מחיר התחלתי (דולר) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TS | 80 | 71 | 250 | 55 | 180 | 4.5 | 27,000 |
TS PRO | 102 | 101 | 350 | 35 | 200 | 3.5 | 30,000 |
TS ULTRA | 150 | 122 | 375 | 25 | 200 | 2.5 | 45,000 |
אל שלושת הגרסאות הרגילות מצטרפות גם גרסת מיקה האקינן מיוחדת, שנוצרה על בסיס גרסת הפרו בשיתוף עם נהג הפורמולה 1 האגדי – מיוצרת ב-100 יחידות בלבד עם בולמים מושחרים, מושבי עור, צפוי קרמי נגד שריטות ועוד. זו הגרסה היקרה ביותר של ה-TS של Verge ומחירה צפוי לעמוד על כ-87,000 דולר. מצד אחד מחיר מטורף לאופנוע, מצד השני אנחנו בטוחים שיש בעולם 100 איש שיש להם 87,000 דולר פנויים שאין להם מה לעשות איתם ואין להם שום בעיה להוציא אותם על צעצוע.
גרסת מיקה האקינן
הגרסה הנוספת היא בצביעת ירוק זית, והיא תהיה זמינה על בסיס גרסאות הפרו או האולטרה, והמחירים לא זולים – 31,000 דולר ו-46,000 דולר בהתאמה.
מצבי נהיגה
הסטריט-פייטר החשמלי של Verge מציע 4 מצבי רכיבה:
- ריינג' – שנועד למקסם את טווח הרכיבה.
- זן – מצב רכיבה רגועה.
- ביסט – כח מקסימלי זמין.
- קאסטום – מצב רכיבה הנקבע לפי העדפותיו האישיות של הרוכב.
החלפה בין מצבי הרכיבה מתבצעת דרך מסך מגע גדול ומובנה שמציג גם מידע חשוב כמו מהירות הרכיבה, טווח הרכיבה הנותר ועוד.
מפרט טכני
ה-TS של Verge הוא אופנוע נייקד סטריט פייטר שרירי, ולאחר השוואה לכמה דגמים בעלי מנוע בעירה פנימית כמו ההונדה CB750, הימאהה MT09 והסוזוקי GSX8S שזה עתה יצא, הבנו שצריך לעלות כמה שלבים למעלה ואם נרצה לתת מושג יותר טוב על מהו ה-Verge לקוראים, אזי יהיה נכון להשוות אותו לאופנועים דוגמת הדיאבל של דוקאטי.
סוג אופנוע | Verge TS | Ducati Diavel |
---|---|---|
בסיס גלגלים (מ"מ) | 1,540 | 1,592 |
גובה מושב (מ"מ) | 780 | 790 |
בולמים (קדמי/אחורי) | מזלג הפוך/מונושוק | מזלג הפוך/מונושוק |
מהלך מתלה (מ"מ, קדמי/אחורי) | 106/120 | 145/120 |
משקל (ק"ג) | 245 | 235 |
קוטר גלגל (קדמי/אחורי) | 17/17 | 17/17 |
בלמים | ברמבו | ברמבו |
הזווית שלנו
אין ספק שה-TS של Verge הוא כלי ייחודי בנוף הדו-גלגלי. על הנייר, הכל נראה מושלם – טווח רכיבה ראוי, טעינה מהירה, לוק מגניב אבל… וזה אבל גדול – המחיר יקר מאד, מאד.
במחיר של 27,000 דולר אפשר לקנות את הדגם כמעט הכי מאובזר ויוקרתי של הארלי (למעט גרסאות מיוחדות) או את אחד מאופנועי הסופר-ספורט או האדוונצ'ר המובילים בשוק – ולהשאר עם הרבה עודף ביד לציוד רכיבה איכותי ועוד.
ה-Verge מגניב ביותר, אין ספק, אבל במחיר כזה אנחנו לא רואים איך הוא מציף את הכבישים. הענף הדו-גלגלי חשמלי עדיין מדשדש, תקוע מאחור במרחק גדול מאד מענף הרכב, ועד שלא נראה כאן כלים עם טווח רכיבה ראוי וטעינה מהירה שעולים חצי מגרסת הבסיס של ה-TS של Verge, קשה לראות איך התחום הזה מתרומם. לך תשכנע רוכב שעדיף לו להשקיע 27,000 דולר לפני מיסים על אופנוע חשמלי ממותג שמישהו בקושי שמע עליו, במקום לרכוש אופנוע של הארלי, ב.מ.וו או הונדה.
אולי הדל-מאר, האופנוע החשמלי השני של מותג LiveWire מבית הארלי דוידסון, שעולה כחצי מה-Verge יוכל לעשות איזה שינוי – אבל עוד מוקדם לדעת.