fbpx

הפתעה: רשות הדואר בארה״ב תחליף את צי הרכבים, אך לא לחשמליים

ברשות הדואר האמריקאית הודיעו על הסכם רכישה ענק, במטרה להחליף את צי הרכבים המתיישן – אך רק עשרה אחוזים מהרכבים מיועדים להיות חשמליים. זאת, בניגוד למגמה בקרב ציי הרכב הגדולים בארה״ב לעבור להנעה חשמלית כבר במכרזים הקרובים.

בחודש שעבר הודיע יו״ר רשות הדואר של ארצות הברית, לואי דה-ג׳וי, כי הרשות התחייבה לרכוש רכבים חשמליים חדשים בשיעור של עשרה אחוזים מכלל הרכש המתוכנן. זאת, כחלק מתכנית בשווי מיליארדי דולרים להוציא לגמלאות רכבי חלוקה ומשלוחים שלה – שחלקם בני 30 שנה ויותר. 

רכש הרכבים הנוכחי של רשות הדואר הוא בשווי של 482 מיליון דולר, וההחלטה על רכישה מעורבת של רכבים המונעים בדלק ורכבים חשמליים מעוררת תהיות, בפרט על רקע ההתחייבות של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן להעביר את הצי הפדרלי כולו לחשמלי

החוזה שנחתם, אחרי מכרז שנמשך שש שנים, הוענק לחברת אושקוש דיפנס (Oshkosh Defence), חברה אמריקאית מוויסקונסון שמייצרת בעיקר רכבים למטרות צבאיות. הרכבים החדשים ״יצוידו במנועי בעירה פנימית יעילים אנרגטית או במנוע חשמלי, ויוכלו לעבור הסבה (לחשמל – ש״פ) על מנת להשתבח עם ההתקדמות בטכנולוגית הרכבים החשמליים״, נאמר בהודעה לתקשורת של רשות הדואר.

הבחירה הנוכחית מוותרת למעשה על שתי הצעות מתחרות – האחת של רכבים היברידיים והשנייה של רכבים חשמליים לחלוטין.

בעלי המניות החשמליים הרוויחו 2000%, ונחתכו

בזכות ההסכם עם רשות הדואר, חברת אושקוש תעצב ותרכיב בין 50 ל-165 אלף רכבים במהלך העשור הקרוב, בהחלטה שהפתיעה רבים בשוק – בעיקר בשל הבחירה בבעירה פנימית על פני הנעה חשמלית. 

ההחלטה על עתיד הצי של רשות הדואר האמריקאית היא עצומה. מדובר באחד מציי הרכב האזרחי הגדולים בעולם. מסיבה זו, הזכייה במכרז נתפשה על ידי חברות רבות כהזדמנות לזנק אל תוך השוק, ולהזניק את המעבר של אמריקה לתחבורה המבוססת על הנעה חשמלית.  

בצד השני של ההחלטה, ניצבת חברת וורקהורס (Workhorse) – שבשנה בה התמודדה על המכרז להחליף את הצי של רשות הדואר, שמונה 229 אלף רכבים, הצליחה למצב את עצמה כחברה מבטיחה יחסית בתחום. מתוך האמונה שהחברה תצליח לזכות במכרז, ערך המניה שלה עלה משני דולר בלבד ליותר מ-40 בפחות משנה.

החברה, עם 150 עובדים בלבד, צפתה גם את העלייה בביקוש מצד חברות המשלוחים הפרטיות כמו פד-אקס ו-UPS, וקידמה במרץ פיתוח של ואן משלוחים חשמלי. אך החוזה מול רשות הדואר, שעשוי היה להזניק אותה לקדמת הבמה, היה לה לרועץ. ביומיים בלבד מרגע ההפסד במכרז, איבדה מניית החברה יותר כמעט מחצית מערכה, וערך השוק שלה התמוטט לכדי שני מיליארד בלבד.

סטיב שרדר, מנהל הכספים בחברה, נותר אופטימי בזכות הזמנות בהיקף של 8,000 רכבים, יותר מאלף מתוכם מיועדים לענקית המשלוחים UPS. כמו כן, החברה הקטנה מצליחה להביא את רכבה לפסי הייצור למרות קשיים כלכליים משמעותיים, ושמה לעצמה מטרה לייצר 1800 רכבים עד סוף השנה.

המקרה של וורקהורס ואושקוש הוא תרחיש דוד וגוליית של ממש. בעוד עבור הראשונה מדובר היה במכרז הממשלתי הראשון, והיקף המכירות שלה בשנה האחרונה עומד על פחות ממיליון דולר, תאגיד אושקוש סגר את 2019 עם רווחים בשווי 8.4 מיליארד(!) דולר, בזכות חוזים צבאיים.

הענקיות הפרטיות ממשיכות לרכוש ציי רכב חשמלי 

למאוכזבים מההחלטות של גורמי הממשל בארה״ב, ניתן למצוא מעט נחמה בהחלטה שפרסמה לאחרונה חברת פד-אקס, בין חברות המשלוחים הגדולות בעולם. לאחרונה החברה הצטרפה לעוד שורה של חברות המתחייבות להגיע לניטרליות פחמנית בפעילותן במהלך העשורים הקרובים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כחלק מההחלטה להגיע לניטרליות פחמנית עד 2040, הודיעו בהנהלת פד-אקס על תכנית לשדרוג כלל צי הרכבים של החברה לחשמליים. נכון לעכשיו, התחייבה פד-אקס להשקעה ראשונית של שני מיליארד דולר, שנועדו לרכש של רכבים חשמליים, קידום אנרגיה מתחדשת להפקת חשמל, ופרויקטים לספיחת פחמן.

תוך שני עשורים מתכננת החברה להפוך את כל רכביה לחשמליים, יחד עם נטרול פליטות הפחמן הנגרמות בשל פעילותה הכלכלית. חשמול צי הרכבים של החברה יבוצע במספר פעימות, במהלך השנים הקרובות. 

במקביל מתכננים בחברה להשקיע בדלקים חלופיים, במטרה להפחית את פליטות גזי החממה הנגרמות עקב פעילות בין-יבשתית, כמו טיסות והפלגות. כמו כן, החברה תציע ללקוחות אפשרויות למשלוח דל-פחמן.

אם הממשל יפרגן- צי הרכב החשמלי יתרחב

בתגובה לשאלת הנציגה הדמוקרטית ג׳קי שפייר את דה-ג׳וי ״למה לא תשעים אחוזים?״ הוא השיב כי לרשות הדואר ״אין 3 או 4 מיליארד דולר אקסטרה בתכנית כרגע שיאפשרו לזה לקרות״ והוסיף כי הוא מתכוון לפנות לקונגרס ולנשיא במטרה להשיג מימון להגדלת הנתח החשמלי בצי הרכבים.

בתגובתו גם ציין היו״ר כי חלק מההשקעה ברכבי ״הדור הבא״ כוללת את האפשרות להסב אותם לחשמליים בעתיד. הנהלת וורקהורס הודיעה כי פנתה לרשות הדואר בניסיון להבין לעומק את המניעים לבחירה ברכבי בעירה פנימית על פניהם. עם זאת, ההחלטה זכתה לגינוי נרחב למדי מצד תנועות ופעילי אקלים.

משאיות בינוניות וקטנות כמו אלה שמשמשות למשלוחי קצה (״הקילומטר האחרון״) הן מועמדות אידיאליות להנעה חשמלית. הן נוסעות טווחים קצרים למדי, במהירות נמוכה ובמרחב העירוני/פרברים. מכמיר לב לראות כיצד פחות מחודש מאז הצהיר ביידן על הרצון לחשמל את צי הרכבים הפדרליים ״מהר״ – דווקא מכרז ממשלתי עצום ומשמעותי, מוענק לחברה שאינה מייצרת כמעט בכלל רכבים חשמליים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button