השנה הנוכחית, שהתחילה עם כניסתו של ממשל המבין את חשיבות האקלים ואת מקומם של רכבים חשמליים לבית הלבן, מתאפיינת בזינוק יחסי במכירות רכבים חשמליים באמריקה. אמנם, לארצות הברית יש עוד דרך ארוכה עד שתגיע למספרים של האיחוד האירופי או אפילו סין, אבל גם היא מתחילה לראות את חלקם של הרכבים החשמליים הופך למשמעותי.
לפי המידע האחרון שהתפרסם באוטומוטיב ניוז (Automotive News), מספר הרכבים החשמליים (BEV) החדשים שנרשמו במחצית הראשונה של השנה עומד עד יותר מ-214 אלף רכבים. מדובר על קפיצה של יותר מאשר פי שניים מאשר המחצית הראשונה של 2020, אז נרשמו פחות ממאה אלף רכבים חשמליים חדשים.
אמנם ההשוואה למחצית הראשונה של השנה שעברה הייתה בעייתית, מכיוון שהיא הייתה עמוסת סגרים וכמעט נטולת מכירות, אך אנחנו זוכרים שאלו היו גם חודשים בהם קרנם של הרכבים החשמליים החלה לעלות דרמטית, משום שנפגעו הכי פחות מסגרי הקורונה הראשונים.
טסלה מוכרת 2 מתוך כל 3 רכבים חשמליים חדשים
חלקם של הרכבים החשמליים נע מאחוז וחצי מכלל המכירות לפני שנה, לשני אחוזים וחצי כעת. אחד מכל ארבעים רכבים חדשים בארצות הברית הוא חשמלי. ההצלחה היחסית מתאפשרת לא רק בזכות ההבנה הגדלה בציבור בדבר חשיבות הרכבים החשמליים או בזכות התמיכה הממשלתית, אלא בעיקר בזכות הגדלת היצע הדגמים החשמליים הזמינים לנהגים האמריקאים.
באופן לא מפתיע, טסלה היא עדיין הכוח הדומיננטי במכירות החשמליות. המכירות שלה במחצית השנה האחרונה גבוהות יותר משל שאר חברות הרכב גם יחד, בעודה תופסת שני שלישים מהמכירות.
במקום השני נמצאת שברולט, שאחראית על כמעט עשירית ממכירות הרכבים החשמליים, ואחר כך פורד עם מעט יותר מחמישה אחוזים מכלל המכירות. יחד, שלושת החברות המוכרות ביותר אחראיות לשמונים אחוזים ממכירות הרכבים החשמליים במדינה.
במקומות אחרים, הרכבים החשמליים כבר הרבה יותר דומיננטיים – באירופה זוכים הרכבים החשמליים לנתח של שמונה עד עשרה אחוזים מכלל מכירות הרכב (גם שם חוו הכפלה של המכירות בתוך שנה). בסין מכירות הרכבים החשמליים מגיעות לשישה אחוזים, פי שלושה מאשר בארה״ב, ומספר הרכבים החשמליים בה הוא כידוע הגדול בעולם.
מה אתנו?
שיעור מכירות הרכבים החשמליים מכלל מכירות הרכב העולמיות עומד על 4.6 אחוזים, נכון לנתוני 2020. המובילות הן כמובן נורווגיה, איסלנד, שוודיה והולנד, בהן יותר מרבע מהרכבים החדשים הם חשמליים.
בישראל כניסתה של טסלה מהווה שינוי מרענן עם הגעתה, כמעט, לראש טבלת המכירות בישראל- עם מעל 7,400 רכבים שמסרה מתחילת השנה. המודל 3 הוא באופן לא מפתיע הרכב החשמלי הנמכר בישראל מאז שנכנסה למדינה, ובחודשים הראשונים מאז שטסלה כאן היא מכרה יותר רכבים מאשר כל שאר הדגמים הקיימים בישראל.
למרבה הצער, עדיין מדובר בשיעור מזערי, ובהעדר רגולציה מסודרת שתקדם ותחייב ייבוא של דגמים חשמליים לכאן (בדומה לנעשה באירופה), קשה לראות איך נזכה לראות כאן דגמים איכותיים שיאפשרו תחרות מול הבעירה הפנימית.
בלי הפיכה של הצי הממשלתי לחשמלי, הפיכת התחבורה הציבורית לחשמלית וקביעת תאריך בו מדינת ישראל תפטר מרכבים המונעים בדלק מאובנים – נתקשה להגיע בעצמנו למציאות המתהווה באירופה, ובקרוב בעולם כולו.
קצב הגידול של מכוניות חשמליות הוא אקספטננציאלי ולכן נראה פחות או יותר הכפלה כל שנה של אחוז הרכבים החשמליים מס"ה הרכבים. ב 2021 צפויים להימכר 3.6-3.8 מיליון רכבים חשמליים וכבר ב 2025 בין 40-50 מיליון רכבים חשמליים כמחצית מכלל הרכבים. המהפכה בעיצומה!
חלק מהחברות המסורתיות לא יהיו איתנו כבר במחצית העשור וחלק ניכר יותר עד סוף העשור. לעומת זאת חלק מהחברות החדשות בעיקר מסין יצליחו לעבור לייצור המוני ונראה אותן גדלות במהירות, כמו את טסלה
לדעתי השוק האמריקאי ימיר את עצמו לחשמלי ברגע שיצאו רכבים כבדים לשוק כמו הסוואנה