fbpx

בבריטניה מתכוננים לגל של רכבים חשמליים

באי הבריטי כבר יש שתי עמדות טעינה חשמליות על כל פיית תדלוק. אבל הבריטים לא עוצרים שם ותשתית הטעינה מתוכננת להתרחב עוד יותר. איך הרכבים החשמליים יעזרו דווקא לבעיה הגדולה של משק החשמל הבריטי?

בריטניה הפכה מזמן לאחת המדינות המובילות באימוץ תחבורה חשמלית, לפחות בכל הנוגע למדיניות הממשלה הננקטת ביחס למשבר האקלים וקידום תחבורה ציבורית והקמת תשתית טעינה

השנה האחרונה הייתה שנה של שינוי קיצוני בגישה של המדינה בנושא, בהובלת ראש הממשלה ג'ונסון שגם ניצל את פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי כדי לקדם מהלכים רגולטוריים נוקשים יותר מאשר מבוצעים באיחוד ביחס להרחקת הרכבים המזהמים מכבישי האי ובראשם האיסור על מכירת רכבים המונעים בדלקים מאובנים משנת 2035.

בשנה החולפת גדל מספר נקודות הטעינה החשמליות בשישים אחוזים, השינוי המשמעותי ביותר בשלוש השנים האחרונות שגם עוקף את קצב המכירות של רכבים חשמליים באי, כך על פי מחקר חדש שבוצע על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA).

 בריטניה לא לבד- גם בסין מקימים תחנות טעינה במרץ

השינוי המרשים לטובה בבריטניה הוא רק חלק מהמגמה המתעצמת בעולם של הקמת תשתיות טעינה נרחבות שיוכלו לתת תמריץ לאימוץ תחבורה חשמלית ולהעלמת חרדת הטווח הקיימת באוכלוסיות רבות.

לפי המחקר של IEA על תחבורה חשמלית, מספר נקודות הטעינה לרחבים חשמליים בעולם עומד על יותר משמונה מאות וחמישים אלף נקודות טעינה – רובן המוחלט, כ-60%, נמצאות בסין, שוק הרכב הגדול בעולם. עמדות טעינה מהירות, בדומה לאלו שנפרסות על ידי טסלה, מהוות כמעט שליש מכלל נקודות הטעינה.

מכירות רכבים חשמליים בשנה הנוכחית, שתיזכר כנראה כאחת השנים הטראומטיות בשוק הרכב, עדיין צפויות לכל הפחות להשתוות לסך המכירות בשנה החולפת, כך שאלו יהוו שלושה אחוזים מכלל מכירות הרכבים העולמיות ב-2020. עוד מציינים ב-IEA שבמידה וקצב המכירות ימשיך כפי שהוא, עד 2030 נפחם של הרכבים החשמליים מתוך שוק הרכב יעמוד על שבעה אחוזים.

שני מטענים לכל עמדת דלק

השינוי העצום במספר המטענים, בעולם ובבריטניה בפרט, משקף את המאמצים לבנות תשתית שתכיל בבוא העת את הזינוק המיוחל במספר הרכבים החשמליים – למרות שכרגע מדובר רק במאית משוק הרכב.

בתחילת החודש אישרו במשרד התחבורה הבריטי שעל כל עמדת תדלוק קיימות שתי עמדות טעינה – יחס שימשיך לגדול בעוד המספר הראשון דועך כשבמקביל מותקנים מטענים חשמליים בכל פינה בממלכה.

לפי הנתונים של משרד התחבורה, באפריל השנה כבר היו כמעט שמונה עשר אלף עמדות טעינה רשומות כשמספר תחנות הדלק עמד על שמונת אלפים בלבד. מספר עמדות הטעינה גדל פי ארבעה תוך חמש שנים ו-3,107 מעמדות הטעינה הוגדרו כעמדות מהירות.

הפרסום של המספרים אינו מקרי והוא חלק ממהלך נרחב של משרד התחבורה לעודד בציבור מודעות ונכונות למעבר הארצי לתחבורה חשמלית ירוקה – במסגרתו גם מתבצע מעקב אחר מספר המטענים ופיזורם, במקביל לשיפור השקיפות ועדכון התושבים על מידת זיהום האוויר בכל עיר.

שורה של עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחוב בלונדון
עמדות טעינה בלונדון (תמונות כתבה: I Wei Huang / Shutterstock.com)

בקרוב: לוחית רישוי ירוקה לרכבים חשמליים

הבריטים גם פועלים לאפשר לתושבים, הולכי רגל או סתם צופים מהצד לדעת איזה מהרכבים הוא חשמלי וכמה מכלל הרכבים בסביבה הם חשמליים – באמצעות שינוי לוחית הרישוי של רכבים חשמליים וצביעתם בירוק.

התוכנית הועלתה לראשונה באוקטובר 2019 ובעקבות סקר שבוצע בדצמבר האחרון וכלל 17,500 נהגים שהצביעו בעד היוזמה נערכים כעת בממשלה להכיל את השינוי של לוחיות הרישוי, להפוך את הרכבים החשמליים לקלים לזיהוי עבור גורמי האכיפה בערים ועבור עסקים המעוניינים לתמרץ תחבורה ירוקה (למשל דרך מתן חניה מוזלת לבעלי לוחית רישוי ירוקה).

במשרד התחבורה מאמינים גם שבאמצעות שינוי לוחיות הרישוי הציבור הכללי יוכל לקבל תמונה על שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים ולהפנים כי "עתיד של תחבורה ירוקה נמצא בהישג ידנו" על פי התייחסות המשרד לשינוי התקנות.

החלפת לוחיות הרישוי צפוי להתחיל בסתיו הקרוב ויבוצע רק עבור מכוניות המוגדרות כנטולות פליטות (משמע שלא בטוח ש-PHEV יכללו בשינוי). עוד לא ברור אם החלפת הלוחיות עבור רכבים שכבר נוסעים ימומן על ידי הממשלה או הנהגים, אך המהלך מתוכנן להיכלל כחלק מתקציב תוכנית השיקום הממשלתית הנרחבת בעקבות מגפת הקורונה.

בריטניה מייצרת יותר מדי חשמל- והרכב החשמלי הוא סוללה נהדרת

תשתית הטעינה המתרחבת בבריטניה מקבלת כעת חיזוק משמעותי מצד חברות האנרגיה השונות במדינה – שלאורך חודשי הסגר מצאו את עצמן משלמות לחוות טורבינות רוח במדינה פיצויים על חשמל שלא שימש את המשק, בשל הצניחה בביקוש האנרגטי. 

הפקת חשמל מרוח הלכה וצמחה בשנים האחרונות בבריטניה, שמבקשת להתנתק מייצור חשמלי מזהם ועושה זאת בהצלחה מרשימה. אך בשל חוסר בתמריצים לאמצעים לאחסון האנרגיה שיוצרה חשמל רב "מתבזבז", בפרט בחודשים האחרונים בהם הביקוש צנח. 

עד אוגוסט צפויות חברות האנרגיה בבריטניה להשקיע יותר משמונה מאות מיליון ליש"ט על מנת לאזן את רשת החשמל שתייצר יותר מאשר תושבי ותעשיית הממלכה צורכים. מסיבה זו פנו חברות האנרגיה במכתב ל-Ofgem, הרגולטור על משק האנרגיה בבריטניה, בבקשה לבצע מהלכים שיתמרצו את הרשויות להקים רשתות טעינה ציבוריות נרחבות ומאגרי אנרגיה מרכזיים ואת התושבים להוסיף מטענים ביתיים. רכב חשמלי יכול להיות 'מטען ביתי' מרכזי ואף לשמש כמאגר חירום למקרה של קריסה זמנית של רשת החשמל.

בניהול נכון של משק האנרגיה, כולל רשתות טעינה ואנרגיה חכמות, יחד עם מיסוי דיפרנציאלי בהתאם לשעות הצריכה, יכולות הממשלה לחסוך למשלם המיסים הבריטי מאה ושלושים מיליון ליש"ט רק בקיץ הנוכחי, כך לפי ההערכה של חברות האנרגיה הבריטיות במכתבן.

משק אנרגיה חדש עם אתגרים חדשים

בריטניה על הדרך המהירה להפוך לגן עדן לתחבורה חשמלית – אם רק תצליח להתנהל נכון ולדחוף את הצריכה לכיוון זה.

קצת יותר משנה מאז נאומה של הנערה השוודית ופעילת האקלים גרטה תונברג בפרלמנט הבריטי, בעקבותיו הוכרז במדינה 'מצב חירום אקלימי', נראה שבריטניה לקחה את הנושא ביותר רצינות מרוב מדינות העולם, העולם המערבי או האיחוד האירופי.

הקושי בהתאמת הייצור לביקוש הוא אחד האתגרים המרכזיים הצפויים לבריטניה ולמדינות אחרות עם תמהיל אנרגיות ירוקות משמעותי בעתיד הקרוב. התמודדות נכונה עם אתגר זה תאפשר לחברות האנרגיה הירוקה לפרוח ולחסכון ניכר בכספי ציבור, יחד עם שיעורים חשובים על הדרך הנכונה לשינוי משק האנרגיה עבור מדינות נוספות שבדרך לשם.

חסכונות אלו, יחד עם נוכחות גוברת של תשתית פרו-חשמלית במרחב הציבורי, הם שיעמדו בבסיס העתיד הירוק שבריטניה מתכננת לעצמה, בתקווה לסחוף אחריה את אירופה והעולם.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. יש לנו את רשימת הרכבים החשמליים המעודכנת כולל מחירי 0 ק"מ והנחות גדולות?
    חפשו אותנו בגוגל: קארפיינד
    האתר הגדול בישראל לקניית רכב חדש מיבואן ואפס ק"מ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button