fbpx

טויוטה תשקיע בסוללות מצב מוצק – שיפעילו רכבים היברידיים ולא חשמליים

ענקית הרכב היפנית מתכוונת להביא את הדור הבא של הסוללות לשוק, אבל מנציחה את מנוע הבעירה הפנימי ומתקשה לדמיין את היום בו החשמל יניע את רכביה.

סוללות מצב מוצק (Solid-State batteries) נחשבות כצעד הגדול הבא בפיתוח התחבורה החשמלית. בהשוואה לסוללות הליתיום-יון, שמניעות כרגע את הרוב המוחלט של הרכבים החשמליים הזמינים בשוק, הן מציעות דחיסות ויעילות אנרגטית גבוהה יותר – שתתבטא בטווחי נסיעה ארוכים יותר, טעינה מהירה יותר ותוחלת חיים ארוכה יותר – עם סיומם של תהליכי הפיתוח הנדרשים.

טויוטה, כנראה השחקנית הגדולה בעולם בתחום התחבורה ההיברידית ושילוב סוללות ברכבים, התייחסה כבר ב-2020 לפיתוח של סוללות אלו והודיעה כי עובדת על אב-טיפוס שמונע בסוללות מצב מוצק.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כעת מודיעה טויוטה רשמית כי היא תתחיל למכור רכבים המכילים סוללות אלו בשנת 2025, אך למרבה הצער אלו צפויים להיות רכבים היברידיים, ולא חשמליים באופן מלא.

בריאיון וידאו למגזין אוטוליין אמר המדען הראשי וראש מכון המחקר של טויוטה ג׳יל פראט כי החברה תכניס קודם כל את הסוללות החדשות לרכבים ההיברידים שהיא מציעה למכירה. למרות שלכותב שורות אלו, ואולי גם לקוראים, השילוב של סוללות ומנוע בעירה פנימית כבר צורם ונשמע לא הגיוני (בטח כשמדברים על 2025!) פראט ניסה לשכנע בהיגיון שמוביל את החברה: בגלל העלויות הגבוהות עדיין של סוללת הליתיום, ההחלפה שלהן בסוללות מצב-מוצק ברכבים היברידיים יעזרו לשמור על מחירי רכב נמוכים.

רכבים חשמליים של חברת טויוטה על הבמה בכנס של החברה

לא רק זאת, בטויוטה מאמינים (ופה, אולי, בצדק) שההטמעה של סוללות מצב-מוצק ברכבים היברידיים יעניק ניסיון טוב ו״בטוח״ יותר לפני המעבר לייצר בקנה מידה גדול, ולפי שמבססים את כל הנעת הרכב על השימוש בסוללות. נציין שבשנים האחרונות התבטאו בכירי טויוטה שוב ושוב נגד המעבר לתחבורה חשמלית, ושהחברה ממשיכה בהימור (מסוכן) על מכירות רכבים היברידיים ותקווה לפריצת דרך בהנעה המימנית.

בשיחה אמר פראט כי ״אחת הסיבות שטויוטה מתחילה ברכבים היברידיים היא שהחברה רוצה להכניס סוללות מצב-מוצק לשוק מוקדם ככל האפשר, לקבל תגובות מלקוחות, ולהמשיך לפתח אותם״ – שוב, ללא התייחסות מפורשת לעתיד חשמלי עבור טויוטה, שלמרות שעושה צעד משמעותי בפיתוח הסוללות, מתקשה להיפרד מדלק מאובנים.

למרות שסוללות מצב-מוצק מציעות פוטנציאל להוזלה אדירה של עלויות הרכבים החשמליים, בזכות ביצועים טובים יותר שיתאפשרו, חשוב להדגיש שסוללות אלו עדיין יקרות יותר פי שבעה או שמונה מאשר הייצור של סוללות ליתיום, ועוד זקוקות לפיתוח.

בגלל שהן מאפשרות לאגור יותר אנרגיה ליחידת נפח, ניתן יהיה להשתמש בסוללות קטנות יותר וכך להשיג שוויון בעלויות מול סוללת ליתיום – עד שתושג הפחתה בעלות הייצור (כמו שקרה במעבר מסוללת עופרת לסוללות הליתיום, שנהיו זולות במאות אחוזים תוך 9 שנים של שימוש מסחרי).

לפי התחזיות הקיימות, סוללות מצב-מוצק יהפכו כנראה לזולות יותר לייצור מסוללות ליתיום סביב 2030, בהנחה שישיגו את ההשקעה ותקציבי הפיתוח להן זוכות סוללות הליתיום. את התקווה לפריצות הדרך האלה קשה לתלות בטויוטה, שרחוקה שנות אור ביחס שלה להנעה מבוססת סוללות בלבד, ונצטרך לקוות שחברה מחויבת יותר למהפכה האנרגטית תרים את הכפפה בנושא הזה.

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. בטויוטה משתמשים בעליונות שלהם בדברים מסוימים, להאחז ברכבי הבעירה-בהיסטוריה, למרות שעם הרכב החשמלי הראשון שחשפו יחד עם סובארו, זה היה נראה שהם התקדמו.

  2. טויוטה פשוט טפשים. למה הם בכלל מדברים על רכבים היברידים? למה לא על רכבים חשמליים? הם רוצים שהמנייה שלהם תרד?????

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button