fbpx

באירופה רוצים להחליף את רכבי הפנאי-שטח בדגמים חשמליים

רכבי פנאי-שטח נמצאים כבר שנים רבות בשיא הפופולריות בשוק הרכב האמריקאי. בזמן שגם הצרכן הישראלי מפגין אהבה דווקא לרכבים גדולים ומזהמים, השוק האירופאי צופה הצפה בדגמים חשמליים.

השנה שעברה ובינתיים גם השנה הנוכחית מסתמנות כשנים בהן חלו תמורות משמעותיות מאד ביחס של האירופאים כלפי רכבים חשמליים, עם הגעה לשיא במכירות הרכבים החשמליים בשנת 2019 – הן במכירות האבסולוטיות והן בנפח שתפסו הרכבים החשמליים מכלל מכירות הרכב, שהגיע לשיעור של מעט יותר משמונה אחוזים.

הקבוצה שהובילה את הבכורה במכירות הרכבים החדשים באירופה היא רכבי ה-SUV בעלי צריכת הדלק הגבוהה שהיוו שתי חמישיות מכלל מכירות הרכבים החדשים ביבשת. זאת, כאשר מכירות הרכבים המונעים מחשמל בלבד (BEV), בראשם מודל 3 המדובר והפופולרי של טסלה, הגיעו לשיעור של 2.3 אחוזים מכלל המכירות.

ניתן לראות שמגמת הביקוש באירופה נעשית דומה למתרחש בשוק בארצות הברית – שינוי עליו כבר נכתב בעבר שעשוי לבטל את התמורות האקולוגיות החיוביות שגלומות במעבר המוני לרכבים חשמליים.

התגובה המתבקשת לביקוש הגובר היא כמובן הגעה של רכבי שטח חשמליים אל אולמי המכירות, וכבר יותר מיצרנית אחת מתכננת לבצע זאת בעתיד הנראה לעין.

הג'יגה-פקטורי בברלין יביא את מודל Y לאירופה בשנה הבאה

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
טסלה מודל Y

נדמה שכבר כמעט התרגלנו לשמוע ולדווח על חברות רכב שדוחות או מבטלות פרויקטים של רכבים חשמליים בשל מגפת הקורונה, אך במידה שאפילו חלק מהתוכניות יצאו לפועל, הרבה מאד רכבי שטח חשמליים יגיעו לאירופה – מבית ומחוץ.

שתי החברות החשובות ביותר בהקשר זה הן כנראה טסלה וריביאן, שהמתרחש במפעליהן באמריקה מעורר הדים תקשורתיים בכל רחבי תבל ושזכו כבר לקהל מעריצים שמחכה לדגמיהן על מנת לעבור למנועים חשמליים.

ריביאן עוד טרם התחילה במכירות ועסוקה כעת בהמתנה לתחילת העבודה במפעל בנורמל, אילינוי, שהקמתו מתעכבת, אך מקווה להתחיל את הייצור והמכירות במהלך 2021 ותוך 12 חודשים להתחיל למכור ללקוחות פרטיים באירופה ובבריטניה.

מבחינת טסלה, מודל 3 היה ועודנו ניסוי כלים מוצלח שהדגים את הביקוש הגבוה לרכבים חשמליים איכותיים באירופה. עם השלמת הג'יגה-פקטורי בסביבת ברלין בעוד כשנה מהיום, הוא אמור להתחיל בייצור של מודל Y מקומי – וכנראה לבשר על הגעת הדגם למכירות ביבשת. במקביל, סייברטראק מתוכנן להימכר גם באירופה ועם תחילת ייצורו בארה"ב יוכל להישלח ללקוחות הראשונים מעבר לאוקיינוס.

בפולקסווגן מציעים SUV מקומי – גם של אאודי

גם האירופאים עצמם לא נחים וחברות רבות מתכננות להשיק בשנה הבאה רכבי שטח או פנאי-שטח חשמליים. נראה שפולקסווגן תהיה היצרנית הראשונה באירופה שה-SUV החשמלי ממפעליה יהיה זמין לרכישה, עם ה-ID.4 שכבר נמצא בייצור ואמור להתחיל להימכר כבר בסוף השנה הנוכחית.

פולקסווגן היא לא המותג הגרמני היחיד שישיק SUV חשמלי. גם באאודי מתכננים למכור רכב שטח חשמלי בארבעים וחמישה אלף דולר ליחידה – בדומה למודל Y של טסלה. אאודי Q4 אי-טרון, שהוצג כבר לפני שנה כרכב קונספט בתערוכת האוטו בז'נבה, צפוי להגיע למכירות בסוף השנה הנוכחית ובמקביל ל-ID.4.

זה יהיה הדגם החמישי החשמלי מבית החברה, אך הראשון שמבוסס על פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן. הרכב מצויד בשני מנועים חשמליים ויגיע מאפס למאה קמ"ש תוך 6.3 שניות. טווח הנסיעה המתוכנן הוא עד 450 קילומטרים לטעינה – לא מושלם, אך מרשים ושומר על תחרות מול מודל Y שיקר ממנו בשמונת אלפים דולר.

רנו תשיק שני דגמי SUV חשמליים תוך שנתיים

מן הגדה הנגדית של נהר הריין עולה המענה לפיתוח הגרמני בדמות שני דגמי SUV חשמליים שמפותחים בימים אלו ברנו ויגיעו לשווקים תוך שנתיים. 

הדגמים של רנו ייבנו על פלטפורמה חשמלית בשם CMF-EV, המבוססת על עקרון דומה לזה שמנחה יצרניות אחרות שפנו לאחרונה לפיתוח דגמים חשמליים. הדגמים החדשים ידמו במידת מה לרנו זואי ואחד מהם צפוי להיות "אחיו הגדול" בסדרת הדגמים.

דגמים אלו יהיו בין הראשונים שייוצרו על ידי רנו כחשמליים כבר מהרגע הראשון, בלי מעבר דרך דגם היברידי, כך שאנו צפויים לראות עיצוב הרבה יותר עתידני ומבוסס חשמל, ככל הנראה מתקדם ושאפתני יותר מאשר תוכנן עבור זואי.

לפי מספר פרסומים, הדגם הראשון יתחיל להימכר כבר בשנה הבאה ועל פי החברה הצרפתית הרכבים יוכלו להגיע לטווח נסיעה של 550 קילומטרים בכל טעינה, מעניק תחרות ראויה לפולקסווגן ולשאר החברות המכוונות לשוק רכבי השטח האירופאים.

שוק עם פוטנציאל אדיר וגם הסינים לא אדישים לו

הפוטנציאל הכלכלי העצום שגלום במעבר של קבוצת הפנאי-חשמל להנעה חשמלית מביא אפילו את הסינים להכניס SUV משלהם לאירופה. 

BYD, יצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בסין, מצאה את דרכה לשוק האירופי דרך נורווגיה שם תחל למכור את ה-SUV החשמלי הבינוני שלה עוד השנה.

הרכב, מדגם Tang EV600, בעל טווח נסיעה של 520 קילומטר והוא הראשון שמשתמש בסוללה אחרי מספר רכבי שטח היברידיים אותם מכרה BYD בסין. הבחירה של BYD בנורווגיה כשער לאירופה ברורה – זהו השוק הידידותי ביותר לרכבים חשמליים. 

נדמה אם כן שהשוק האירופי עומד להיות מוצף תוך שנים ספורות בדגמי SUV חשמליים, שיגיעו מהיצרניות החשובות בעולם. הפניה של אלו לנתח השוק הזה, שהוא הגדול והמשמעותי ביותר במכירות כרגע, הוא מתבקש ומהווה מפתח לשינוי אמיתי בתחבורה – שיוכל גם להביא לראשונה לשינוי מגמה ולהפחתת זיהום האוויר הנפלט מרכבים.

(תמונת כתבה: אאודי אי-טרון, צילום: Jan Kliment / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button