הקיץ בעיצומו, ולא רק המזגנים שוברים שיאים. הרבעון השני לשנת 2024 הסתיים לו בשיא של כל הזמנים במכירת רכבים חשמליים. מדובר בעלייה של 19 אחוזים מהרבעון הראשון, עם כ-2.6 מיליון רכבים חשמליים חדשים שנמכרו מאז חודש מאי האחרון. זאת לפי מעקב הרכבים החשמליים העולמי של New AutoMotive. מעל שליש מהרכבים שנמכרו בעולם ברבעון האחרון הם חשמליים (BEV), היברידיים, או היברידיים נטענים (PHEV).
מי שמניע את הצמיחה המהירה הוא השוק המקומי של סין, בה חלה התרחבות חסרת תקדים של יצרניות רכבים חשמליים. באופן מפתיע, בהשוואה לרבעון הזהה ב-2023, חלה בסין עלייה של 98 אחוזים במכירות רכבים היברידיים נטענים (PHEV). מדובר בעלייה של כ-35 אחוזים במכירות החשמליים וההיברידיים הנטענים, בעוד ששוק רכבי הבנזין חווה ירידה של 21 אחוזים ברבעון האחרון במדינה המאוכלסת. נתונים אלה גרמו לנתח שוק משולב של 43 אחוזים, כאשר 25 אחוזים מתוך סך הרכבים בסין הם חשמליים מלאים.
גם ארה"ב חוותה צמיחה משמעותית, עם עלייה של כ-12 אחוזים במכירות הרכב החשמלי ברחבי המדינה לעומת הרבעון הראשון, מה שמעמיד את נתח השוק המחושמל על 19 אחוזים, 7 אחוזים מתוכם חשמליים מלאים. השוק האירופאי זכה גם הוא לעלייה של 11 אחוזים במכירות רכבים חשמליים, אך עדיין שולטים בו הרכבים ההיברידיים. בבריטניה לבדה, כמות הרכבים החשמליים שנמכרו הרבעון הזה עומדת על 19 אחוזים מכלל מכירות הרכבים במדינה. גם השווקים המתעוררים הציגו צמיחה חזקה, כאשר מכירות הרכבים החשמליים בתאילנד, הודו, ברזיל, צ'ילה ומקסיקו, ביחד, הוכפלו עד יוני בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים.
המובילה העיקרית במכירות נותרה טסלה, עם 443,956 רכבים חדשים על הכביש מתחילת הרבעון. מדובר בירידה של 5 אחוזים לעומת השנה שעברה, אך עם זאת טסלה עדיין קוטפת את המקום הראשון. צמוד מאחוריה נמצאת BYD, שמצמצמת את הפער משמעותית עם 426,039 רכבים חדשים על הכביש, מה שמותיר בין השתיים הבדל של פחות מ- 18,000 יחידות. אם היצרנית הסינית תמשיך בצמיחה המהירה, היא עשוייה לעקוף את טסלה כבר ברבעון הבא. מדובר בהאטה האמיתית הראשונה של טסלה מאז טסלה מודל S נכנסה לייצור סדרתי בשנת 2012.
קבוצת הרכב האירופית הגדולה ביותר, קבוצת פולקסווגן, הצליחה להגדיל את מכירות הרכבים החשמליים בפער מזערי מהרבעון הקודם, עם 180,302 מכירות. לשם השוואה, בשנת 2023 טסלה מכרה מעל 1.8 מיליון רכבים חשמליים חדשים, BYD מאחוריה עם 1.57 מיליון, וקבוצת פולקסווגן נותרה במקום השלישי עם כמעט 170,000 מכירות של רכבים חשמליים.
ומה קורה בישראל? גם בארצינו הקטנה נשבר שיא במספר הרכבים החשמליים שעלו על הכביש ברבעון האחרון, מדובר ב-16,881 חשמליים חדשים (BEV), המהווים 25.54 אחוזים מסך הרכבים שנמכרו בישראל מאז אפריל השנה. אחוז זה ממקם את הרכבים החשמליים במקום השני במכירות לאחר רכבי בנזין בישראל. הענקית הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות, כאשר ה-BYD אטו 3 הוא הדגם הנמכר ביותר ברבעון האחרון. טסלה נמצאת מספר מקומות אחריה.
מה צופן העתיד? התחזיות אומרות שעד סוף השנה ימכרו כ-17 מיליון רכבים חשמליים חדשים, שיהוו כ-25 אחוזים מסך מכירות הרכבים לשנת 2024. על פי ההשערות, עד שנת 2030 אנו צפויים לראות רכבים חשמליים תופסים נתח שוק של כ-45 אחוזים מכלל הרכבים הפרטיים. התחרות בין טסלה ל-BYD צפויה להמשיך להיות צמודה, וייתכן שאף נחזה במהפך שיבטא את הדרמטיות במלחמה הקרה של עולם הרכב.