fbpx

טסלה מציינת 4 מיליון רכבים

יצרנית הרכב החשמלית של אילון מאסק הגיעה ליעד ייצור מרשים.

לייצר ארבעה מיליון רכבים חשמליים זה הישג מדהים, אבל מה שעוד יותר מדהים, היא המהירות בה טסלה משתפרת, מתרחבת ומתייעלת. בשנת 2020 הספק הייצור הכולל מ-17 שנות פעילותה של החברה עמד על מיליון רכבים בלבד – כך שבתוך קצת יותר משנתיים, טסלה הצליחה לייצר עוד 3 מיליון רכבים. 

מדובר בקצב גדילה מרשים ביותר בכושר הייצור שלה – מה שלקח 17 שנים עד שנת 2020, לקח בסה"כ 7 חודשים בשנת 2022.

הטסלה ה-4 מיליון ירדה מפס הייצור במפעל הג'יגה-פקטורי השישי של טסלה, שנמצא בעיר אוסטין בטקסס. מלבד המפעל בטקסס, לטסלה יש עוד 3 מפעלי ענק בצפון אמריקה – הג'יגה-פקטורי הראשון שהוקם בשנת 2010 בעיר פרמונט בקליפורניה, הג'יגה-פקטורי השני בו מייצרים בעיקר מנועים חשמליים וסוללות שהוקם בשנת 2016 בנבדה, והג'יגה-פקטורי בעיר באפלו במדינת ניו יורק שהוקם בשנת 2017. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בנוסף ל-4 מפעלי הג'יגה בצפון אמריקה, יש לטסלה עוד שני מפעלים בעולם – האחד בגרמניה בסמוך לעיר ברלין שמייצר רכבי טסלה בעיקר לשוק האירופאי ואחד בשנגחאי. נקודה מעניינת היא שהג'יגה-פקטורי בשנגחאי הוא המפעל הראשון אי פעם בסין ששייך לבעלות זרה. בקרוב טסלה תגיע גם למקסיקו אחרי שהצהירה שהיא תקים במדינה מפעל ג'יגה פקטורי נוסף.

פס הייצור של הטסלה מודל 3 במפעל הגיגפקטורי של טסלה בשנגחאי
פס הייצור של המודל 3 במפעל הגיגפקטורי של טסלה בשנגחאי (תמונה: טסלה)

המפעל באוסטין והמפעל בברלין אמורים להגיע יחד להספק ייצור שנתי של שני מיליון רכבים, אבל בטסלה שואפים להרבה יותר מכך – 20 מיליון רכבים חשמליים בשנה. בשביל זה, הם יצטרכו 12 ג'יגה פקטוריז' ענקיים בהם פסי ייצור שלא עוצרים לרגע – כך מעריך מאסק.

המפעלים מספרים רק חלק מהסיפור 

אין ספק שלמפעלים החדשים והמשוכללים של טסלה יש חלק לא מבוטל בעובדה שהיא שוברת את שיאי הייצור של עצמה, אבל יש לכך עוד פקטור, והוא קשור לדמות, בשר ודם (חלק מאמינים שהוא חייזר).

כן, בשנים האחרונות שמענו עוד ועוד סיפורים, חלקם ספק מוזרים, שנותנים לנו הצצה לשיטות הניהול הקפדניות של אילון מאסק והוורקוהוליות שלו. ולא, אנחנו לא מדברים על האימייל ההוא שמאסק הוציא לעובדים בו הוא מבקש מהם להגביר מאמץ ו"לתת הכל" כדי לעמוד ביעדי הייצור של הרבע האחרון של 2021.

יש כל כך הרבה דוגמאות – ממה נתחיל? 

אולי מהפעם ההיא בה מאסק חשף שבמשך 3 שנים רצופות המפעלים בקליפורניה ונבדה היוו למעשה את מקומות המגורים הקבועים שלו – מאסק היה מבלה במפעל את רוב שעות היום ואז פורש לשינה על הספה במשרד.

אך כנראה שגם זה לא הספיק, כי מאסק עבר לישון על הרצפה מתחת לשולחן – חוויה אותה הוא הגדיר כ"דאם לא נוח" ואמר שהיא גרמה לו להריח כמו גוש אבק. הסיבה – הוא רצה שעובדי המפעל שהולכים ובאים בעת החלפת המשמרת יראו אותו ויבינו שהוא לא איזה בוס מנותק ש"יושב עם קוקטייל מאי טאי על אי טרופי" –  מה שאמור לגרום להם לתת הכל בעבודה.

אילון מאסק, מנכ״ל טסלה, לאחר שיגור הפלקון 9 של SpaceX בועידה
אילון מאסק (צילום: Alex Gakos / Shutterstock.com)

מאסק שמתח לא פעם ביקורת על הרגלי העבודה של העובדים האמריקנים ושיבח את העובדים הסינים, אמר שהשינה על רצפת המשרד נועדה גם להראות לעובדים שגם כשקשה להם, לבוס קשה יותר.

או הפעם ההיא בה הפך מאסק חלק מהחדרים במשרדים של טוויטר בסאן פרנסיסקו לחדרי שינה ל"רווחת" העובדים ש"רוצים" לתת בראש ולהישאר לישון במשרד כדי לא לבזבז זמן מיותר על ללכת למקומות כמו בית או כל מקום שהוא לא העבודה או לעשות דברים מיותרים כמו לקחת הפסקה. העובדים בטוויטר סאן פרנסיסקו מדווחים שחלק מהמשרדים בבניין הפכו לחדרי שינה ללא שום התראה מוקדמת, מהלך ש"מקור" הגדיר אותו כ"חסר כבוד".

המהלך הזה של מאסק נתפס ככל כך שנוי במחלוקת, שהרשויות בעיר הודיעו שיש בכוונתן לפתוח בחקירה לבדיקה האם השימושים שנעשים בבניין תואמים לייעוד שלו (רמז – לא).

מסתבר שגם העובדים של ספייס X, זרוע החלל של מאסק לא חסינים – בחודש נובמבר האחרון 9 מהם פוטרו, לטענתם באופן לא חוקי, אחרי שהתלוננו על ציוצים של המנכ"ל ברשת החברתית שהוא רכש לעצמו.

קארל מדלוק, עובד טסלה לשעבר שעבד בחבר משנת 2009 שיתף בפודקאסט את ה"חוויה" של לעבוד תחת אילון מאסק. "אתה לא מתווכח איתו". "כשאילון נעמד בסוף הפגישה ומכריז – זה הכיוון שאנחנו הולכים בו, אתה גם קם והולך לאותו כיוון בדיוק – מי שמתווכח פשוט מפוטר". "בסה"כ הוא בחור טוב", סיכם מדלוק.

אבל מי שסבל הכי הרבה מהרגלי העבודה הקפדניים של אילון מאסק הם כנראה עובדי ג'יגה פקטורי ניו יורק – זה התחיל בביטול גורף של העבודה מהבית שהייתה נפוצה בתקופה בה הקורונה הייתה בשיא, המשיך במעקב אחרי ההגעה והעזיבה של העובדים – עד כאן הכל נשמע די רגיל.

רק שלאחרונה דיווחו עובדי מחלקת האוטופיילוט שטסלה החלה בשיטת מעקב חדשה ודי שנויה במחלוקת – ניטור ההקלדות שלהם על מקלדות המחשב כדי לוודא שהם עובדים ולדעת כמה זמן לוקח להם לבצע את המשימה שלהם.

חלק מהעובדים במחלקה, שתפקידם לסמן את הדאטה שמגיע ממשתמשי הבטא של טסלה שבוחנים את מערכות הנהיגה האוטונומית, דיווחו שהם נמנעים ללכת לשירותים בגלל שיטת המעקב החדשה. המשכורת השעתית שלהם עומדת על 19 דולר – 4 דולרים מעל שכר המינימום.

המשכורות הנמוכות, המעקב אחרי העובדים וחוסר הבטחון התעסוקתי שמרגישים לטענתם עובדי טסלה, גרם להם לנסות להתאגד – מהלך שלא התקבל יפה אצל מאסק וגרר תגובה קשה – פיטורים של 30 מהם לאלתר. 

ומה עם קצת פרגון? במייל שהוציא מאסק לעובדים כתב המנכ"ל שהוא מעודד שמיעת מוזיקה במהלך העבודה במפעל.

גאון מטורף או מנהיג דגול? אתם תחליטו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button