fbpx

כמו טסלה: טייגה משיקה רשת עמדות טעינה מהירות לכלים שלה

חברת ההזנק הקנדית מייצרת מספר דגמי אופנועי ים ואופנועי שלג חשמליים.

אחת הסיבות העיקריות להצלחה של טסלה היא רשת הסופרצ'ארג'רס – עמדות הטעינה המהירות של היצרן, שפרוסות בכמויות (בארה"ב למשל) ומאפשרות לבעלי הרכבים להטעין בקלות ובמהירות. רכב חשמלי יכול להיות הכי טוב שיש, אבל אם אין תשתית נוחה – זה לא שווה הרבה. 

גם בטייגה (Taiga), חברת הזנק קנדית ממונטריאול שמציירת מס' דגמי אופנועי ים ואופנועי שלג חשמליים הבינו את זה, ולמרות שמדובר על פניו בכלים קלים יחסית שאפשר לטעון בכל גראז', בחברה הודיעו לאחרונה על הקמה של רשת עמדות טעינה מהירות, Level 2 ו-Level 3 שתכלול "אלפי עמדות טעינה" – כך על פי היצרן.

האתגר בהקמה של רשת טעינת "שטח" שכזו גדול אף יותר מהקמה של רשת עמדות טעינה שמיועדות לרכבי כביש – החברה מתכננת להקים עמדות באזורים בהם יורד שלג כבד ולחופי אגמים גדולים, מה שמצריך פתרונות הנדסיים יצירתיים. בטייגה אומרים שהם מתכננים להקים עמדות טעינה בלפחות 1,100 מיקומים בצפון אמריקה, רשת שתיפרס לאורך של 75,000 ק"מ.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בליין של טייגה, שהוקמה על ידי 3 חברים שנפגשו בלימודי הנדסה באוניברסיטה, ניתן למצוא כמה דגמי אופנועי שלג ואופנועי ים חשמליים.

מפה המציגה את פריסת רשת עמדות הטעינה המהירות המתוכננת של חברת טייגה Taiga
פריסת רשת העמדות המתכוננת (תמונה: Taiga)

זה אולי נשמע לא ממש משמעותי אך דווקא בשני התחומים הללו, פתרון חשמלי בהחלט נדרש – מרבית דגמי אופנועי השלג שמוצעים כיום הם בעלי מנועי בנזין (בעיקר 2 פעימות) רועשים ומזהמים – מדובר בכלים שנוסעים בהרים וביערות – מקומות בהם הטבע שופע ואליהם רכבים "רגילים" ובני אדם פחות מגיעים ובטח שלא ראוי לזהם אותם ברעש ופליטות – אגזוזיהם של אופנועי הים פולטים את אדי הדלק לתוך מקווי מים טבעיים… גם בשלג וגם במים – יש בהחלט מקום לעבור לתחבורה חשמלית.

שם החברה לא נבחר במקרה – אחרי שחקרנו קצת ברשת (ותודה לאל על ויקיפדיה) גילינו שטייגה היא "ביומה" – חברה אקולוגית המשתרעת על פני שטח רחב, מוגדר מבחינה גאוגרפית ואקלימית, הנפוצה בעיקר באסיה ובצפון אמריקה. הטייגה נמצאת במיקום צפוני תת-ארקטי, בסביבה ביוגאוגרפית קרה מאוד ולחה. כך שזה די מובן שהחבר'ה שהקימו את טייגה מחוברים ללוחם הסביבתי שבהם.

אופנוע ים חשמלי

אופנוע ים חשמלי אורקה של חברת טייגה

על המים, מציעה טייגה את ה"אורקה" (מין של לווייתן) שלה, אופנוע ים שזמין בשתי גרסאות:

  • הראשונה היא גרסת הספורט – עם מנוע בהספק של 120 כ"ס, מהירות מירבית של 90 קמ"ש, טווח רכיבה של 50 ק"מ וטעינה מהירה ל-80% סוללה בתוך כ-20 דקות. גרסה זו מיועדת לשני רוכבים.
  • הגרסה השנייה היא גרסת הפרפורמנס, שמצוידת במנוע בהספק של 180 כ"ס, מהירות מירבית של 104 קמ"ש, טווח רכיבה של 60 ק"מ וטעינה מהירה ל-80% סוללה תוך כ-20 דקות. גרסה זו מיועדת לעד שלושה רוכבים. 

מחירו של האורקה מתחיל בארה"ב מ-15,000 דולרים.

אופנוע שלג חשמלי

אופנוע שלג חשמלי אקו של טייגה
טייגה אקו (תמונה: Taiga)

על השלג מציעה טייגה 3 דגמי אופנועים חשמליים: 

  • הראשון הוא דגם ה-אקו (EKKO) שזמין בגרסת סטנדרט עם מנוע בהספק של כ-120 כ"ס, תאוצה מ-0 ל-100 בתוך 4.1 שניות וטווח רכיבה משוער של כ-98 ק"מ. בגרסת הפרפורמנס, ההספק קופץ ל-180 כ"ס, התאוצה מ-0 ל-100 מצטמצמת ל-3.3 שניות וטווח הרכיבה גדל ל-131 ק"מ.
  • הדגם השני הוא ה-אטלס (ATLAS) שזמין גם כן בגרסת סטנדרט עם מנוע בהספק של כ-120 כ"ס, תאוצה מ-0 ל-100 בתוך 3.7 שניות וטווח רכיבה של 103 ק"מ. בגרסת הפרפורמנס, ההספק עולה ל-180 כ"ס והביצועים משתפרים – 2.9 שניות מ-0 ל-100 (זה מהיר!) וטווח רכיבה של 140 ק"מ. 
  • שני הדגמים הראשונים מכוונים יותר לשימושי הובי, כאשר הדגם השלישי שנקרא נומאד (NOMAD) מיועד לצרכי ספורט-יוטיליטי – גם הנאה, וגם עבודה. בגרסת הסטנדרט, מציג הנומאד כושר גרירה של 350 ק"ג, הספק של 90 כ"ס וטווח רכיבה של 100 ק"מ בעוד שבגרסת הפרפורמנס, כושר הגרירה משתפר ל-510 ק"ג, ההספק עולה ל-120 כ"ס וטווח הרכיבה ל-134 ק"מ. 
אופנוע שלג חשמלי טייגה אקו

מחירי אופנועי השלג החשמליים של טייגה מתחילים מ-15,000 דולר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button