fbpx

עוד מחקר מוכיח: רכבים חשמליים טובים יותר לארנק שלכם

בשנים הקרובות מחיר הקניה של רכבים חשמליים יהפוך לזול יותר משל רכבי הבנזין להם אנו רגילים, אך מחקר חדש שבוצע ב-MIT מראה שכבר עכשיו משתלם יותר לקנות רכב חשמלי, שחוסך מאות שקלים בחודש.

על היתרון הסביבתי של רכבים חשמליים כמעט ואין עוד מה לומר – התרומה של פליטות גזי חממה מתחבורה היא בין המשמעותיות מבין הסקטורים השונים, כשבישראל היא שניה רק לפליטות הקשורות להפקת אנרגיה. בארה״ב, התחבורה היא הגורם העיקרי לפליטות גזי החממה. עבור רבים, המחסום לרכישת רכב חשמלי הוא אחד: מחיר הרכישה הגבוה.

אך מידע חדש שפורסם בחודש שעבר מראה שלמרות תג המחיר, רכישה של רכב חשמלי תחסוך לכם כסף בטווח הארוך. 

למסקנה הזו הגיע לאחרונה צוות חוקרים במכון הטכנולוגי של מסצ׳וסטס – ה-MIT – לאחר שחישבו את כמות פליטות הפחמן לאטמוספירה מול ׳עלות המחיה׳ – כולל עלויות הרכישה, התחזוקה ודלק או חשמל – של כמעט כל דגם חדש שקיים בשוק ביום. 

ראשית, ובאופן לא מפתיע, הם מצאו שרכבים חשמליים הם משמעותית ידידותיים יותר לסביבה מאשר אלו התלויים בדלק. שנית, ביחס לאורך חייהם, הרכבים החשמליים זולים יותר.

במקביל הירידה המתמשכת במחיר הייצור של סוללות משפיעה באופן ישיר על מחיר הרכב במעמד הרכישה. עליית המודעות למשבר הסביבתי והידוק התקנות הסביבתיות במדינות רבות מחזקת גם היא את המגמה העולמית אל ההנעה החשמלית, והפכה את נקודת היפוך המגמה משאלה של ׳האם׳ לשאלה של ׳מתי׳. התשובה, מסתבר, עשויה להיות ׳מוקדם מהצפוי׳.

פחות תחזוקה, חיים ארוכים יותר

עיקר החיסכון ברכבים חשמליים מגיע לידי ביטוי בעלויות תחזוקה נמוכות ובכך שחשמל יותר זול היום מדלק (מה שנכון כפליים בישראל). למנועים החשמליים יש פחות חלקים זזים שיכולים להיפגע או להישבר ביחס לאלו המונעים בבנזין או בדיזל, והם לא צריכים החלפות שמן. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

הבלימה הרגנרטיבית של רכבים חשמליים מפחיתה משמעותית את השחיקה והבלאי של מערכת הבלמים – מה שחוסך בממוצע כמחצית מעלויות התחזוקה השנתיות, וגם מאריך את חייהם של הרכבים החשמליים ביחס לרכבי בעירה פנימית.

למרות שייצור סוללות הוא גם הליך המייצר פליטות מוגברות של פחמן לאטמוספירה, הפחמן הזה ״מקוזז״ בזכות החיסכון בפליטות שצובר הרכב החשמלי, תוך 6 עד 18 חודשים, בהתאם למקור ממנו מופק החשמל המיועד לטעינה.

צוות המחקר, המובל על ידי ג׳סיקה טראניק, פרסם את המחקר בתקווה שיוכל ״לעזור לאנשים ללמוד איך עלות הרכישה מתפזרת לאורך חיי הרכב.״ פרט למחקר עצמו, המידע כולו שוחרר לציבור בדמות מחשבון אינטרנטי אינטרקטיבי, בו ניתן לכמת את העלויות האמתיות של הרכב שברצונכם לקנות – הן עבור הפלנטה והן עבור הכיס.

המחשבון מצא: המחיר האמיתי של מודל 3 זול יותר מפיאט 500

טסלה מודל 3 לבנה חונה בעמדת טעינה ללא עלות בלוס אנג׳לס
טסלה מודל 3, זולה יותר מפיאט 500? (צילום: Angel DiBilio / Shutterstock.com)

עכשיו מגיעים לחלק שבאמת חיכיתם לו: כמה שווה ההשוואה! לצערנו המחקר מתייחס לרכבים הנמכרים בארה״ב, אבל ננסה לעשות התאמה למתרחש בישראל. לכבוד הגעתה של טסלה, נתכבד ונתחיל בהתייחסות למודל 3, שהוא גם הרכב החשמלי הפופולרי ביותר בארה״ב

מחיר הקניה של מודל 3 בישראל, אחרי מס, מתחיל ממאה ושמונים אלף שקלים. מדובר על פער של 30-35 אלף שקלים ביחס לרכב בדרגה דומה, כמו ניסאן אלטימה. עם זאת, בהשוואה שערכו ב-MIT, שמשקללת גם את מחיר התחזוקה ואת מחיר הדלק מול הטעינה לאורך כל חיי הרכב הצפויים, מחיר הרכבים משתווה. 

רכבים דומים שהעלות החודשית שלהם, לפי השקלול שבוצע, משתווה לשל מודל 3, הם יונדאי סנטה פה, פולקסווגן טיגואן ואפילו פיאט 500 – כולם זולים יותר לרכישה מאשר טסלה.

מחירי החשמל בישראל הופכים את הרכב החשמלי למשתלם יותר

שני רכבים חשמליים מחוברים לעמדת טעינה מהירה בקניון אם הדרך
עמדת טעינה מהירה בקניון אם הדרך (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com)

החישוב בוצע בהתאם למחירי הדלק של ארה״ב, כך שבישראל כנראה שעלות המחיה של מודל 3, תהיה אפילו נמוכה מהם, פער שילך ויגדל ככל שנייצר יותר חשמל מאנרגיות מתחדשות.

עלויות האנרגיה של רכב חשמלי בישראל הן כרבע עד חמישית ממחיר האנרגיה של רכב בנזין מקביל. עלות החשמל הנדרשת לרכב חשמלי היא באיזור 10 אגורות לקילומטר, לעומת 40 עד 60 אגורות ברכב בנזין.

ההפרש בין סוגי האנרגיה יכול להסתכם במאות שקלים בחודש בנוסף לעלויות אחזקה נמוכות ואגרת רישוי שנתית של 541 שקלים בלבד לרכב חשמלי.

בעוד 3 שנים- מחיר הקנייה יתהפך גם הוא

עדיין קשה להתעלם ממחיר הרכישה הגבוה של רכבים חשמליים, שלא מצליח להיראות תחרותי עבור ׳הנהג הפשוט׳ שלא מכיר את חישובי העומק של עלויות התחזוקה למשך העשור הבא.

אמנם אנחנו רואים מגמות משמעותיות במקומות רבים, אך המפתח לאימוץ מהיר של תחבורה חשמלית הוא הגעה לשוויון מחירים גם בלי סבסוד ממשלתי.

בשנת 2020, הרכבים החשמליים היוו 4.2 אחוזים מכלל הרכבים החדשים, זו כמעט הכפלה ביחס לשנה הקודמת לה, אך עדיין לא מספיק על מנת להכריז מהפך. לאחרונה ראינו נקודת היפוך במדינה אחת – נורווגיה – שהושגה בזכות תכנון חכם ופרוגרסיבי של מיסוי המעודד רכישה נרחבת של רכבים חשמליים.

לפי קרן המחקר לאנרגיות מתחדשות של בלומברג, עלות הייצור של סוללות ליתיום, שממשיכה לרדת, תגיע לנקודה בה מחיר הקניה של רכב חשמלי ישתווה לזה של רכב בעירה פנימית תוך פחות משלוש שנים, בעוד שמחקרים אחרים סימנו את 2024-2025 כשנים בהן יתרחש היפוך המחירים. 

כבר עכשיו רכב חשמלי זול יותר מאשר עמיתיו המזהמים, אך תוך חמש שנים ופחות, עצם הקניה של רכב חשמלי תהיה משתלמת יותר עבור אנשים רבים יותר, במדינות רבות יותר. על מנת שהשינוי יצליח להתבצע, צריך להקים תשתיות תומכות מהר, נרחב ומסודר ככל הניתן.

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. אני רוצה לקנות טסלה, אבל לפי הכותב המחירים אמורים לרדת, מה שאומר שאני הולך עוד כמה שנים למכור את הרכב בהפסד גדול…

    1. כאן זה האתר של ג'סיקה: http://trancik.mit.edu/
      תחת האתר ניתן להכנס למידע וכלים, ויש שם את הקישור למאמר המלא ולמחשבון המדובר: https://www.carboncounter.com/#!/explore
      המחקר בוצע אמנם על מספר רב של דגמי רכבים (מכל המינים הסוגים, ההנעות והמנועים), אך בטח לא על כולם או רובם. לכן הרבה דגמים חשמליים כגון של MG, רנו או פיג'ו לא מופיעים שם (עדיין?). יונדאי איוניק וקונה, וכן קיה נירו דווקא כן מופיעות שם.
      כפי שמופיע בכתבה, הכל רלוונטי לארה"ב, אבל בהחלט עשוי להעיד על מגמת חיסכון גם אצלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button