fbpx

סטלנטיס תמכור רק רכבים חשמליים באירופה עד 2030

במסגרת התכנית שלה להתמודדות עם משבר האקלים והגעה לניטרליות פחמנית עד 2038, יושקו 75 רכבים חשמליים תחת 14 חברות הבת שלה בשנים הקרובות – כולל ג׳יפ חשמלי ראשון וטנדר חשמלי של RAM.

בתחילת החודש הודיעה סטלנטיס (תאגיד הרכב שכולל את סיטרואן, פיאט, פיג׳ו, ג׳יפ, אופל, קרייזלר ועוד) על תכנית ״תעוזה 2030״ (Dare 2030) – תכנית להתמודדות עם משבר האקלים, במסגרתה תצמצם החברה את טביעת הרגל הפחמנית של פעילותה, בעיקר באמצעות מעבר נרחב ומהיר למכירות רכבים חשמליים מבוססי סוללה (BEV).

לפי החברה, החל מ-2026 תאפשר רכישה של גרסה חשמלית לכל דגמיה (פרט למשאיות כבדות), כשהמטרה היא להגיע ל-100 אחוזים של מכירות חשמליות באירופה עד סוף העשור, ולפחות 50 אחוזים של מכירות חשמליות בארה״ב. מדובר בשיפור משמעותי של יעדי החברה, שבעבר ציינה כי בכוונתה להגיע לתמהיל מכירות של 70 ו-40 אחוזים של ״רכבים מופחתי פליטות״ באירופה ובארה״ב עד 2030, בהתאמה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

החברה הציבה יעד של מכירת חמישה מיליון רכבים חשמליים בשנה ב-2030, כשעד אז יושקו לפחות 75 דגמים חשמליים בכל 14 חברות הבת של סטלנטיס – כולל ג׳יפ חשמלי שיגיע למכירות בתחילת השנה הבאה וטנדר חשמלי של RAM שיגיע למכירות ב-2024.

לפי הודעת מנכ״ל החברה קרלוס טברס (שהתבטא רק כחודש קודם לכן בנחרצות נגד רכבים חשמליים), סטלנטיס תגיע לניטרליות פחמנית עד 2038, ועד סוף העשור היא תכפיל את הכנסותיה, ותפעל להיות המובילה העולמית בחווית המשתמש.

מכוונים גבוה

מתוך מאה הדגמים החדשים שצפויה סטלנטיס להביא לשווקים העולמיים עד סוף העשור, 75 יהיו חשמליים. הצעד של סטלנטיס לעבר חשמל יביא לכך שנראה דגמים חשמליים ראשונים גם של כמה חברות שלא בלטו בשנים האחרונות בעולם הרכב – כמו רכבי היוקרה האיטלקיים אלפא רומאו, מזראטי או לנסיה שנמצאות בשליטת סטלנטיס.

עבור ארה״ב מתכננת החברה כעשרים וחמישה דגמים חשמליים שיושקו עד סוף העשור, כשהראשון יהיה הוואן החשמלי RAM ProMaster BEV, שיגיע למכירות כבר בשנה הבאה (ויגיע גם לצי הוואנים החשמליים של אמזון). במהלך 2024 ו-2025 יגיעו למכירה בארה״ב דגמים נוספים: רכב ״לייפסטייל״ תחת קרייזלר, רכב פנאי חשמלי תחת ג׳יפ ורכב ״ביצועים״ תחת דודג׳.

פיאט 500e החשמלית החדשה

בזירה האירופית, פיאט תהפוך לחברה חשמלית בלבד תוך חמש שנים – החל מ-2027. נכון לעכשיו, פיאט מציעה למכירה רק שלושה דגמים: פיאט 500 החשמלית (שלפי סטלנטיס היה הדגם החשמלי הנמכר ביותר ב-12 מדינות בשנה שעברה) וכן שני רכבים מסחריים: הדוקאטו והסקודו. למעשה, פרט לציון התארך לא הציגה החברה תכנית מסודרת להפיכת פיאט לחשמלית.

מבט קדמי על רכב הקונספט DS E-Tense Performance
רכב הקונספט DS E-Tense Performance

למעשה, סטלנטיס תהפוך חלק ניכר ממותגיה לחשמליים בלבד תוך שנים ספורות: היא כבר הודיעה בעבר כי DS תהפוך לחשמלית כבר ב-2024, לנסיה ב-2026, אלפא רומאו ב-2027 ואופל וקרייזלר ב-2028. כמו כן, סטלנטיס שינתה אאת תכניות הייצור של לשנתיים הקרובות – ועד סוף 2023 אמורה להשיק כ-13 רכבים חשמליים מונעי סוללה ועוד כשמונה היברידיים נטענים.

עוד כמה רכבים מעניינים

כנראה שסטלנטיס תגיע היישר לראש טבלת הטיזרים עם ההודעה על הרכב החשמלי הראשון מבית ג׳יפ, וכן על הטנדר החשמלי של RAM. אמנם בעת חשיפת התכנית ל-2030 לא קיבלנו בעיקר פירורי מידע על הרכבים המסקרנים הללו, אבל לפחות כבר בשנה הבאה נוכל לראות את הג׳יפ החשמלי מתגלגל על הכביש.

רכב הפנאי החשמלי הראשון של ג׳יפ בצבע צהוב

ה-SUV החשמלי של ג׳יפ היה אחד הרכבים המרכזיים בהצגה של סטלנטיס את העתיד שהיא צופה לעצמה. הרכב מתוכנן למכירה במחצית הראשונה של 2023, ומ-2025 יהיה ניתן לרכוש גרסה חשמלית של כל אחד מרכבי המותג.

טיזר לרכב החשמלי של RAM

הרכב המסקרן השני, שהחשיפה הרשמית שלו תגיע מאוחר יותר השנה, הוא הרכב החשמלי של דודג׳ – בינתיים עדיין רכב קונספט, אך מתוכנן להגיע למסירות בשלהי 2024. באותה שנה יגיע גם הטנדר החשמלי RAM 1500, שעדיין לא ידוע עליו כלום פרט לתמונה של הפנסים הקדמיים.

ומה עם המנכ״ל?

למרות שסטלנטיס הציגה יעדים מרשימים ביותר לעשור הקרוב, שיוכלו להפוך אותה למרכזית בהפיכת עולם הרכב לחשמלי, קשה להתעלם מאמירות של מנכ״ל החברה רק כמה שבועות קודם לכן, על ההשפעה הנמוכה של רכבים חשמליים על פליטות גזי חממה או על כך שעולם הרכב הופך לחשמלי מסיבות פוליטיות בלבד. למזלו של טברס – נראה כי הוא והחברה כולה אינם מתעקשים לחינם להמשיך לזהם את העולם באמצעות שריפת דלקים.

השינוי בטרמינולוגיה מצידו, יחד עם הידוק וחידוד היעדים מצד החברה הם על כן מבורכים – ומעידים כנראה שגם בלי להאמין בתחבורה חשמלית, אפשר להבין את הכיוון אליו השוק הולך, כמו גם הכיוון אליו עשויה ללכת האנושות כולה אם לא נפעל לתקן את הנזקים הסביבתיים שנגרמים, בין היתר, בגלל עולם התחבורה.

המהלך של סטלנטיס משאיר אותה רלוונטית מול העולם המתחשמל במהירות. כל חודש אנחנו שומעים על דגמים חשמליים טובים יותר וזולים יותר, והביקוש לרכבים חשמליים נמצא רק בעליה. כשחושבים על הזינוק התלול שעשוי להתרחש כבר בשנים הקרובות לכיוון החשמל (על אחת כמה וכמה באירופה), אין ברירה אלה להבין שחשמל הוא העתיד – והתכנית החדשה של סטלנטיס מעידה בדיוק על זה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button