fbpx

האשטאג כבר לא קטנה: סמארט מציגה רכב פנאי חשמלי

המותג הגרמני חושף דגם חדש, הגדול ביותר בתולדותיו, סמארט #5 החשמלי.

מותג הרכב הגרמני סמארט (Smart) שפועל תחת הבעלות המשותפת של קבוצת דיימלר (מרצדס) וקבוצת ג'ילי הסינית היה מזוהה במשך שנים עם מכוניות עירוניות זעירות. וכך היו גם הדגמים החשמליים הראשונים שלו, הסמארט EQ fortwo (לשניים) והסמארט EQ fortwo (לארבעה), שיצורם הופסק.

המימדים הקטנים עשו את הרושם שהמכונית העירונית הקטנה קיבלה את שמה הודות ליכולות ההתניידות והחנייה שלה באזורים עירוניים צפופים, אבל האמת שהשם סמארט הוא בעצם שילוב של המילים Swatch Mercedes ART – מותג סמארט הוקם כפרויקט משותף לדיימלר, חברת האם של מרצדס-בנץ וניקולס חייק (Nicholas Hayek) איש עסקים ויזם שוויצרי-לבנוני שייסד את מותג השעונים סווטש (Swatch).

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

חשיפתו של הסמארט #1 קונספט בתערוכת IAA מוביליטי בשנת 2021 היוותה למעשה את האיתות הראשון על כך שעידן המכוניות העירוניות הזעירות של סמארט מתקרב אל סופו. סמארט #1 מוגדר כרכב קרוסאובר חשמלי, עם חמישה מקומות ישיבה, בסיס גלגלים של 2,750 מ"מ ותא מטען אחורי בנפח של 323 ליטר. לצורך ההשוואה, הסמארט EQ fortwo מציע ארבעה מקומות ישיבה, בסיס גלגלים של 2,494 מ"מ ותא מטען בנפח של 185 ליטר בלבד.

מספר חודשים אחרי החשיפה של דגם הקונספט הושק רשמית הסמארט #1 בגרסת הייצור הסדרתי, ובהמשך הצטרף אליו קרוסאובר / דגם פנאי חשמלי חדש, סמארט #3. 

שני הדגמים החדשים של המותג, סמארט #1 וסמארט #3 נמכרים בישראל, כל אחד מהם מוצע במספר רמות גימור כשהמחירים נעים בין 174,900 ש"ח ל-209,900 ש"ח לסמארט #1 ובין 204,900 ש"ח ל-249,900 ש"ח לסמארט #3.

סמארט #5

מבט קמדי צידי על סמארט #5 בשטח

בסמארט ממשיכים להגדיל, גם את מגוון הדגמים וגם את גודלם הפיזי וחושפים את סמארט #5 החשמלי, הדגם הגדול ביותר בתולדות המותג.

באירוע החשיפה החגיגי שנערך בביירון-ביי, אוסטרליה, הוצגו למשתתפים שתי גרסאות של הסמארט #5 – פרימיום פלוס וסאמיט. גרסת הסאמיט מגיעה עם שלל תוספות כמו באר תאורת LED לגג הרכב, וו-גרירה חשמלי נשלף, מיגון גחון, גגון, מדרגות צד, תיק צד ואפילו סולם נשלף – מפרט שצפוי לקרוץ לקהל חובב ההרפתקאות.

עיצוב גרמני, פלטפורמה סינית 

הסמארט #5 עוצב על ידי המעצבים של מרצדס, אבל מתחת למעטה החיצוני נמצאת פלטפורמת ה-SEA של ג'ילי. הסמארט #5 נשען על פלטפורמת ה-SEA בגרסה הבכירה שלה, שבנויה בארכיטקטורת 800V ועם סוללה בנפח של 100 קוט"ש – בדומה לרכבי זיקר 007 או זיקר X7, שמשווקים כרכבי פרימיום חשמליים על ידי מותג זיקר, חברת בת של ג'ילי.

שני רכבי סמארט #5 חשמליים עומדים זה לצד זה

הסמארט #1 והסמארט #3 עושים גם הם שימוש בפלטפורמת ה-SEA של ג'ילי, אך בגרסה הצנועה יותר שלה, שבנויה בארכיטקטורת 400V ומגיעה עם סוללות בנפח קטן יותר, כך שמטבע הדברים, הסמארט #5 מציע ביצועי טווח נסיעה, מהירות טעינה וצריכת אנרגיה שעדיפים על אלו של שני הדגמים החשמליים האחרים מבית סמארט.

סוללה, טווח, הנעה

בסמארט הכריזו כי עם סוללה בנפח של 100 קוט"ש וארכיטקטורת 800V, תוכל הסמארט #5 להגיע לטווח נסיעה של 740 ק"מ וזמן טעינה סופר מהיר של כרבע שעה בלבד מ-10% ל-80% סוללה. חשוב לציין כי נתון הטווח נמדד בתקן CLTC הסיני ולא בתקן WLTP האירופי, כך שטווח הנסיעה צפוי לעמוד על כ-510 ק"מ בפועל. אמנם לא מדובר ב-740 ק"מ, אבל עדיין טווח טוב, בטח למדינה כמו ישראל.

סמארט #5 צפוי להיות זמין בשתי גרסאות הנעה אחורית, עם מנועים חשמליים בהספקים של 335 ו-358 כ"ס ושתי גרסאות הנעה כפולה, עם מנועים חשמליים בהספקים של 579 ו-637 כ"ס. גרסה אחת לפחות מצמד גרסאות ההנעה הכפולה של הסמארט #5 תהיה כנראה גרסת בראבוס, כפי שראינו גם במקרה של הסמארט #1 והסמארט #3. 

ייתכן כי בהמשך, סמארט תוסיף גם גרסה זולה יותר, שנשענת על פלטפורמת ה-SEA בגרסת ה-400V, אך נכון לעכשיו מדובר בהשערות ואין לכך אישור משום גורם רשמי. 

פנים הרכב ואבזור

סביבת הנהג של סמארט #5 עשירה בטכנולוגיה וכוללת שני מסכי מולטימדיה גדולים מאוד שנמתחים עד לצד הנוסע

תא הנוסעים של הסמארט #5 מרשים, והוא כולל לא מעט אלמנטים מעניינים. סביבת הנהג כוללת מסך תצוגה לנהג בגודל 10.3 אינץ' ושני מסכי תצוגה בגודל 13 אינץ' שמתאחדים למסך אחד גדול. מערכת המולטימדיה כוללת אווטאר בדמות אריה העונה לשם לאו. לאו עובד יחד עם פיצ'ר של בינה מלאכותית שיודע לספק תשובות ולבצע מגוון פעולות בפקודה קולית. לרשות הנהג עומדים מגוון מצבי נהיגה כולל מצב חול, שלג,בוץ ואפילו סלעים, המיועדים לשילוב בנהיגה בתנאי שטח או נהיגה בתנאי דרך קשים.

אישה יושבת בתא הנהג של סמארט #5 החשמלית

נוסעי הסמארט #5 יוכלו ליהנות ממושבי עור מתכווננים חשמלית עם חימום, גם לנוסעים מאחורה, מצב קומפורט שמרווח את אזור המושבים האחוריים, תאורת אווירה שעובדת בסנכרון עם מערכת שמע מבית חברת שיינהאוזר הגרמנית, פרוג'קטור מובנה ורמקול נייד, אפשרות לקפל את המושבים האחוריים כדי ליצור מרחב לשינה או כדי להרחיב את נפח תא המטען האחורי ל-1530 ליטר, תא מטען קדמי של 72 ליטר ועוד.

תא המטען הקדמי של סמארט #5 החשמלית

לרגל חשיפת הסמארט #5 שיתף מותג הרכב הגרמני פעולה עם שני מותגים מוכרים – יצרנית האופניים טראק (TREK) שהשיקה את אופני הכביש Project One ועם חברת מוצרי המחנאות היימפלנט, שהשיקה את האוהל THE CAVE, שניהם שואבים השראה מצמד הגרסאות של הסמארט #5 החשמלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button