קצת יותר משנה מאז הוצג דגם ה-#3 של סמארט בחו"ל ומספר חודשים מאז הגיע לישראל דגם סמארט #1, היצע הדגמים של המותג בישראל מתרחב.
בעוד שהדגם הראשון של מותג סמארט, שהוקם כפרויקט משותף לדיימלר, חברת האם של מרצדס-בנץ וניקולס חייק (Nicholas Hayek) איש עסקים ויזם שוויצרי שנולד בביירות, בירת לבנון ומי שהביא לעולם את מותג השעונים סווץ' (Swatch) הושק רשמית בשנת 1994, היסודות שהובילו להולדתו של הסמארט פורטו (For Two), רכב "מיקרו" עירוני דו-מושבי, הונחו עשרות שנים לפני.
כהערת אגב ובניגוד לדעה הרווחת, השם סמארט לא נבחר כדי לציין שמדובר ברכב חכם, אלא צירוף של השמות של מותג השעונים ומותג הרכב עם המילה ארט – Swatch Mercedes ART.
בשביל להבין את האבולוציה של סמארט, צריך לחזור יותר מ-50 שנה אחורה, ואם השם מרצדס נאפה (NAFA) לא מוכר לכם, אתם לא לבד – מדובר באחד הדגמים העלומים של יצרנית הרכב מגרמניה, שנראה יותר כמו משהו שמישהו בנה מחלקים כאלו או אחרים בגראז' הפרטי שלו מאשר דגם רשמי של מרצדס.
כבר בשנת 1972 עלה במוחם של מהנדסי מרצדס לייצר רכב עירוני דו-מושבי, רעיון שאף הבשיל לדגם קונספט של ממש – כך הגיע לעולם הנאפה, שם שמהווה קיצור ל-Nahverkehrsfahrzeug, המילה או צמד המילים שפירושן "רכב למרחקים קצרים" בגרמנית. הנאפה של מרצדס לא עבר את מבחני הבטיחות שהיו נדרשים אז ומעולם לא הגיע לייצור. הרעיון היה נכון, אבל הוא היה בזמן הלא נכון – אפשר לומר כי הנאפה, שהוצג אפילו בגרסה חשמלית שהציעה טווח זעום של 50 ק"מ, הקדים את זמנו.
במרצדס לא ויתרו על הרעיון של מכונית עירונית קטנה והציגו בשנת 1997 את ה-A קלאס שהגיעה כמובן לייצור ונמכרה בכמויות גדולות. בנוסף ל-A קלאס, אפשר לומר כי הנאפה של מרצדס היא האם הרוחנית של דגם נוסף, לא גרמני – פיג'ו חשפה את דגם ה-1007 שלה עם דלתות צד חשמליות שמזכירות מאד את אלו שהופיעו בנאפה.
כפי שסדרה A של מרצדס עברה אבולוציה, כך גם מותג סמארט, שדגמיו הלכו וגדלו עם השנים, גם באורך, עם הצגתו של הסמארט לארבעה (For Four) וגם עם הדגמים החשמליים הגדולים יותר, ה-#1 וה-#3, שמושק בימים אלו בישראל.
סמארט #3
סמארט #3 הוא רכב פנאי קופה, ובמידותיו הוא גדול מעט מה-#1, אורכו עומד על 4,400 מ״מ (לעומת 4,270 ב-#1), ובסיס הגלגלים שלו עומד על 2,785 מ״מ, ארוך במעט מה-#1, הודות לפלטפורמה החשמלית שמספקת לרכב פנים מרווח ביחס לגודלו.
סמארט #3 משווק בארבע גרסאות, כולן מצוידות בסוללה של 66 קוט״ש, המעניקה ל-#3 טווח נסיעה מוצהר שנע בין 415 ל-455 ק״מ לפי התקן. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי לנוע באיזור ה-350 עד 400 ק״מ כתלות בגרסה ובצורת הנהיגה.
בנוסף הרכב תומך בטעינה מהירה בהספק של 150 קילוואט, המאפשרת להטעין את הרכב מ-10% ל-80% סוללה בחצי שעה, או לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ בכ-10 דקות של טעינה.
גרסת הבסיס נקראת פרו פלוס, היא מצוידת בהנעה אחורית בהספק של 200 קילוואט (כ-268 כ"ס) ומומנט של 34.9 קג"מ, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ״ש בתוך 5.8 שניות. טווח הנסיעה של גרסה זו עומד על 435 ק"מ על פי תקן WLTP.
הגרסה השנייה של הסמארט #3 נקראת פרימיום, גרסה זו חולקת כמעט את אותו המפרט עם הגרסה הקודמת, אך מציעה טווח נסיעה משופר ב-20 ק"מ, שעומד על 455 ק"מ על פי תקן WLTP, ייתכן שההבדל בטווח המוצהר נובע מהחישוקים השונים שיש לגרסה הזו.
הגרסה השלישית של הסמארט #3 היא גרסת ה-25 אניברסרי (Anniversary), והיא מציעה נתונים זהים לאלו של גרסת הפרימיום, אך היא מאובזרת יותר, וכוללת גג פנורמי גלקסי, מיתוג אניברסרי מיוחד, והרשימה עוד ארוכה.
הגרסה הרביעית של הסמארט #3 היא גם היחידה שמגיעה עם הנעה כפולה, גרסת הבראבוס, עם צמד מנועים חשמליים המפיקים הספק של 315 קילוואט (422 כ"ס), מומנט של 55 קג"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות. טווח הנסיעה של גרסה זו עומד על 415 ק״מ, בשל משקל מערכת ההנעה הכפולה.
אבזור
כל גרסאות הסמארט #3 מגיעות מצוידות במספר מצבי נהיגה, דיסקי בלימה מאווררים מקדימה ומאחורה כולל מערכת המחלקת את עומס הבלימה באופן אלקטרוני, בקרת אחיזה אלקטרונית, מערכת לניהול טמפרטורת הסוללה, מערכת לסיוע בייצוב נגרר, מערכת תאורה דינמית ואדפטיבית, מסך תצוגה מרכזי 12.8 אינטש + מסך תצוגה 9.2 אינטש לנהג, משטח טעינה אלחוטי ועוד.
פערי המחירים בין הגרסאות נובעים מתוספות ופיצ'רים כאלו או אחרים הייחודיים לכל גרסה. כך למשל, בגרסת הפרו פלוס הבסיסית, מקבלים תא מטען שנסגר חשמלית בלחיצת כפתור לעומת תא מטען שנסגר במחווה יד, ב-3 הגרסאות האחרות וגם מערכת שמע צנועה יותר לעומת מערכת השמע מתוצרת ביטס שמקבלים ב-3 הגרסאות היקרות יותר.
בגרסת הבראבוס, מתווספים לפיצ'רים שזמינים כסטנדרט בגרסאות האחרות גם מצב נהיגה בראבוס, מערכת המדמה צלילי מנוע בעירה פנימית, קליפרים אדומים, גלגלי 20 אינטש לעומת 19 בגרסאות האחרות ועוד.
גרסאות הסמארט #3 מציעות רשימה ארוכה של מערכות בטיחות מתקדמות ועזרי נהיגה כמו זיהוי שטח מת, מערכת חיישנים מקדימה ומאחורה, התראה על הולכי רגל, בקרת שיוט, התראת התנגשות מקדימה ומאחורה, זיהוי תמרורים ועוד.
לסמארט #3 יש 370 ליטרים של נפח אחסון בתא המטען האחורי ועוד 15 ליטרים של אחסון הזמינים בתא המטען הקדמי.
מחירון
- סמארט #3 פרו פלוס – החל מ-204,900 ש״ח.
- סמארט #3 פרימיום – החל מ-224,900 ש״ח.
- סמארט #3 Anniversary Edition – החל מ-234,900 ש״ח.
- סמארט #3 בראבוס – החל מ-249,900 ש״ח.